کد خبر: ۸۹۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲

سرمقاله جمهوری اسلامی؛ استقلال جوهر قوه قضائیه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود 6/3/88 آورده است:

ماجرای ركسانا صابری جاسوسه‌ای كه به دلیل جمع‌آوری اطلاعات برای آمریكا در تهران توسط معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات دستگیر و در دادگاه انقلاب به 8 سال زندان محكوم شد ولی در دادگاه تجدیدنظر مجازات وی به 2 سال حبس تعلیقی تبدیل و سریعا آزاد گردید و به آمریكا رفت هر چند ممكن است به لحاظ فردی چندان مورد توجه كسانی كه باید به‌این قبیل امور اهتمام بورزند قرار نگیرد لكن از نظر استقلال قوه قضائیه نظام جمهوری اسلامی و ممنوعیت مداخله قوا در وظایف و اختیارات یكدیگر دارای اهمیت زیادی است .

ركسانا حداقل مرتكب سه جرم شده بود كه هر سه اثبات شده‌اند و در پرونده وی منعكس هستند كه عبارتند از :
1 ـ جاسوسی برای آمریكا
2 ـ روابط نامشروع جنسی برای جمع‌آوری اطلاعات
3 ـ خرید و مصرف مشروبات الكلی

این مجرم فقط به خاطر جرم اثبات شده جاسوسی برای آمریكا به 8 سال زندان محكوم شد . قطعا سایر جرائم وی نیز محكومیت‌هائی می‌توانست داشته باشد كه چون از بحث اصلی ما جداست از پرداختن به آن‌ها خودداری می‌نمائیم . فقط اشاره به ‌این نكته را لازم می‌دانیم كه افرادی به خاطر آن جرم‌های دیگر تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌اند و جالب است كه عامل اصلی یعنی خود‌ این خانم جاسوسه آزاد شده است !

نكته مهم در ماجرای ركسانا صابری ‌این است كه قوه قضائیه‌ این جاسوسه را بدون آنكه امتیازی برای كشور بگیرد آزاد ساخته است . محكومیت اولیه به 8 سال زندان تعزیری و همچنین توصیه‌هائی كه از خارج قوه قضائیه برای آزادی وی شد همگی نشان می دهند ‌این اقدام چیزی نبود كه قوه قضائیه بدون فشار و دخالت دیگران به آن مبادرت كرده باشد. نكته اصلی و بسیار حساس ماجرا نیز همین است .

در‌این چند خبر اگر دقت شود اهمیت و حساسیت ماجرا روشن خواهد شد.
1 ـ ركسانا صابری هنگام ورود به فرودگاه واشنگتن گفت: «در دورانی كه در زندان ‌ایران بودم با زمزمه كردن سرود ملی آمریكا به خود قوت قلب می‌دادم» .

2 ـ سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در پاسخ سئوال خبرنگاران كه پرسیدند آیا آزادی ركسانا صابری به ماجرای دیپلمات‌های ‌ایرانی كه دو سال قبل در اربیل عراق توسط نظامیان آمریكائی ربوده شدند و هنوز در زندان آمریكائی‌ها هستند مربوط است گفت‌ این دو موضوع هیچ ربطی به همدیگر ندارند.

3 ـ سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ‌ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاران كه پرسیدند چرا ركسانا صابری كه در دادگاه بدوی به 8 سال زندان محكوم شده بود تبرئه شد گفت: او تبرئه نشده بلكه دادگاه تجدیدنظر محكومیت او را كاهش داده و به دو سال حبس تعلیقی تبدیل كرده است .

این هر دو سخنگو راست گفته‌اند. آمریكا هیچ امتیازی به ‌ایران در قبال آزادی جاسوسه «ركسانا صابری» نداده و دادگاه تجدیدنظر نیز او را تبرئه نكرده بلكه محكومیت او را كاهش داده و به دو سال حبس تعلیقی كه نتیجه آن آزاد شدن است تبدیل كرده است . لكن نكته مهمی كه باقی می‌ماند پاسخ به‌ این سئوال است كه جاسوسه‌ای كه تا آخرین لحظه بازداشت سرود ملی آمریكا را زمزمه م‌ كرد و با اعلام‌این مطلب در مقابل دوربین‌های خبری وفاداری خود به آمریكا را نشان داده و به جاسوسی برای آمریكا افتخار كرد چرا مشمول كاهش محكومیت و تبدیل 8 سال حبس تعزیری به 2 سال حبس تعلیقی شد.

مسئولان قوه قضائیه برای‌این اقدام غیرمتعارف و غیرقابل قبول هرچه توجیه بتراشند افكار عمومی به‌ هیچ وجه نمی‌تواند چنین تغییر ناگهانی در تصمیم دادگاه را امری طبیعی تلقی كند. علاوه بر‌این علت سرعت عمل دادگاه آنهم بلافاصله بعد از توصیه‌هائی كه از خارج قوه قضائیه شد و اخبار آن توسط رسانه‌ها منتشر گردید نیز سئوال دیگری است كه جواب منطقی ندارد.‌اینكه دستگاه قضائی احكام پرونده‌ها را در كوتاه‌ترین زمان صادر كند بسیار مطلوب است اما در شرایطی كه پرونده‌های مردم برای تجدیدنظر چند ماه و حتی یكسال و بیشتر در نوبت می‌مانند تبدیل حكم 8 سال زندان تعزیری یک جاسوسه به حكمی كه نتیجه آن آزادی كسی است كه جاسوسی وی برای آمریكا محرز است آنهم در كوتاه ترین زمان هیچ توجیه قابل قبولی ندارد.

این واقعیت را نیز قابل درک می‌دانیم كه در یک نظام حكومتی گاهی تصمیماتی براساس مصالح حكومت و منافع كشور گرفته می‌شود كه آزاد ساختن زندانیان نیز می‌تواند یكی از آن تصمیمات باشد لكن‌این موضوع نیز از نظر قانونی راهكار روشنی دارد كه اگر به آن عمل شود در آن صورت ایراد و اعتراضی وجود نخواهد داشت . متاسفانه در ماجرای ركسانا صابری به‌این راهكار قانونی نیز توجهی نشده و همانگونه كه تاكید كردیم هیچ امتیازی نیز در قبال‌این اقدام به دست نیامده است .

آنچه در ماجرای ركسانا صابری موجب تاسف است‌این است كه مسئولان قوه قضائیه با تاثیرپذیری از سایر قوا استقلال ‌این قوه را به خطر می‌اندازند و اعتماد مردم را به دستگاه قضائی كشور دچار خدشه می‌كنند. استقلال قوه قضائیه جوهر‌این قوه است و اعتماد مردم نیز سرمایه اصلی دستگاه قضائی است . هیچكس حق ندارد با رفتار خود استقلال قوه قضائیه را نادیده بگیرد و اعتماد مردم به‌ این دستگاه را خدشه‌دار كند. افراد می‌آیند و می روند و هرگز مالک قوه قضائیه نیستند. آنها باید امانت‌دارانی باشند كه با عملكرد صحیح و قانونی خود بر اعتبار‌این دستگاه بیافزایند نه آنكه آنرا دچار لطمه نمایند و از اعتبار آن بكاهند!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین