کد خبر: ۹۰۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۳

سرمقاله آفتاب یزد؛ اگر آپارتاید نمی‌خواهیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز 20 خرداد 88 آورده است:

در ماه‌های اخیر، بسیاری از فـعــالان سـیـاسـی بـه ویـژه اصـلاح‌طلـبـان بـر لـزوم تغییـر در کـشــور تــاکـیـد کـرده‌انـد. حال و هوای عمومی شهرها و روستاها نیز نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در شناخت مطالبه عمومی، راه درستی رفته‌اند. برای اثبات ضرورت این تغییر، سخن‌های بسیار گفته شد و تحلیل‌های بسیار ارائه گردید. اما در دو روز گذشته انتشار دو خبر، بار دیگر احساس وجـود تبعیض و دسته‌بندی افراد و رسانه‌ها به درجه «یک» و درجه «دو» را زنده کرد.

کسانی که گفتگوهای تلویزیونی و مناظره کاندیدهای ریاست جمهوری را مشاهده کردند شاهد بودند که دکتر احمدی نژاد، به صراحت از کسانی نام برد که اگر چه از شخصیت‌های سـرشـناس نظام هستند اما نقش مستقیمی در انتخابات ندارند. در عین حال او به خود اجازه داد اتهاماتی را متوجه هر یک از آنان و اعضای خانواده ایشان نماید. احمدی‌نژاد ‌در گفتگوی ویژه خبری نیز که بدون حضور سایر کاندیداها برگزار شد آمار و ارقامی از عملکرد دولت‌های گذشته ارائه نمود که رئیس یکی از آن دولت‌ها، در حـال حـاضـر رقیب انتخاباتی اوست. اما نه در مناظره با موسوی که او حملاتی را با اعلام اسامی، متوجه‌هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری کرد تذکری از مجری گرفت و نه در برنامه گفتگوی خبری که ادعای برداشت غیرقانونی90 ‌میلیارد تومانی در دولت موسوی را مطرح کرد، با اعتراض مجری برنامه مواجه شد.

اما در برنامه مناظره موسوی و کروبی - که انتقادات شدیدی متوجه وضعیت فعلی کشور گردید- مجری با صراحت به میان سخنان موسوی آمد و قانون را به او یـادآوری نمـود. البتـه نـه افشـاگـری‌های احـمـدی‌نژاد - حتی مواردی که مستنداتی برای آن ارائه نشد- آنچنان خطرناک بود و نه اینکه مجری برنامه تذکراتی را - ظاهراً برای اجرای قانون - به موسوی و دیگران داد باید موجب نگرانی شود. اما اعلام خبری از قول مشاور احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه «فرصت 45 دقیقه‌ای برای پاسخگویی احمدی‌نژاد در تلویزیون در نظر گرفته شده است» بسیار نگران‌کننده است ، زیرا متهم‌شدگان تـوسط احمدی‌نژاد، موفق به گرفتن فرصت برای دفاع از خود نشده‌اند.

ممکن است دست‌اندرکاران صداو سیما، به بعضی آیین‌نامه‌های انتخاباتی اشـاره کننـد اما قاعدتا احمدی‌نژاد که شعار عدالت را به محوری‌ترین شعار خود تبدیل کرده اسـت نبـاید اجازه دهد نامزد‌های ریاست جمهوری از جمله خود او، «تافته جدا بافته» باشند و بتوانند از امکانی استفاده کنند که حتی چهـره‌هـایـی همچـون رئیس‌مجلس خبرگان، رئیس بازرسی رهبری و فرزندان آنها - چه رسد به آحاد مردم- به آن دسترسی ندارند. البته صدا و سیمـا اعلام کـرده اسـت کـه تاکنون برای تخصیص وقت اضافه به احمدی‌نژاد، تصمیمی گرفته نشده است. اما تجربیات سابق و حتی نحـوه پـوشـش جـدیـدترین اخبار مربوط به سفرهای تبلیغاتی چهار کاندیدا نشان می‌دهد که تحقق ادعای مشاور احمدی‌نژاد، چندان بعید نیست.

همـزمـان بـا انتشـار این خبر، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با صدور اطلاعیه‌ای دیـرهنگـام، یـک مـاده قانونی را به رسانه‌ها یادآوری کرده است که از هم اکنون می‌توان عـدم اجرای آن توسط چند رسانه دولتی یا شیفته دولت در دو روز باقیمانده تا انتخابات را قطعی دانست. ضمن آنکه این دستورالعمل به مـعنای محـدودسـازی روزنـامه‌ها در انعکاس آخرین دیـدگاه‌های سه کاندیدای رقیب رئیس دولت می‌باشد. این درحالی است که وزارت ارشاد نه تنها تاکنون در خصوص بهره‌گیری غیرقانونی از بعضی رسانه‌های وابسته به بیت‌المال برای تبلیغ یک کاندیدا و تخریب سه کاندیدای دیگر واکنشی نشـان نـداده، بلکـه روزنـامه وابسته به همین دستگاه، برخلاف قوانین و رویه‌های موجود، بدون هیچ‌گونه محدودیتی، امکانات بیت المال را در خدمت یک کاندیدا و بر علیه کاندیداهای دیگر به کار می‌گیرد!

این روزنامه در جریان انتخابات مجلس هشتم ‌نیز یک روز قبل از انتخابات (بیست وسوم اسفند ماه 86) برخلاف همه ضـوابط قـانـونـی بیـانیه انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان را چاپ کرد و در کنار آن لیستی را به عنوان تنها لیست اصولگرایان در انتخابات و سه لیست را به عنوان لیست‌های متعدد اصلاح‌طلبان چاپ نمود! در حالی که در همان زمان، شاخه‌های مـخـتلــف اصـولگـرایـان نیـز لیست‌های متعدد انتخاباتی داشتند اما روزنامه وابسته به بیت المال یک روز قبل از انتخابات به دنبال اثبات این نکته بود که تنها لیست اصولگرایان، همان است که با هماهنگی فراکسیون دولتی اصولگرایان تهیه شده است.

به هر حال تجربیات سابق نشان می‌دهد که روزنامه‌های آنطرفی، همانطور که در ماه‌های اخیر، به اقدامات غیرقانونی خود ادامه خواهند داد و کسی نیز متعرض آنها نخواهد شد اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب ناچار خواهند بود برای بسته‌نشدن «باریکه اطلاع‌رسانــی» دستور‌العمــل دیــر هنگــام وزارت ارشاد را اجرا نمایند. به نظر شما تنها راه عادلانه شدن این فضا چیست؟ اکنون بحث بر سر این نیست که دیدگاه هر یک از کاندیداها - از جمله رئیس جمهور فعلی - نسبت به اینگونه رفتارهای «آپارتایدگونه» چیست، اما واقعیت آن است که بعضی تریبون‌ها و رسانه‌های با نفوذ که خود را حامی دولت نهم می‌دانند به اینگونه قانون‌شکنی‌ها عادت کرده‌اند. پس هر کس از رفتــارهــای تبعیــض آمیــز در عرصــه خبررسانی نگران است باید این نگرانی را در‌قالب رای 22‌خرداد خود نمایش دهد. هر‌چهار کاندیدا نیز حداقل در ظاهر، از این تغییر استقبال می‌‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین