کد خبر: ۹۰۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳

علی‌اف: دخالت کشور‌های بیگانه در مسائل منطقه‌ای ما قابل قبول نیست

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه دخالت کشور‌های بیگانه در مسائل منطقه‌ای ما قابل قبول نیست، گفت: ایجاد زیرساخت‌های مدرن راه آهن در اراضی دو کشور، کریدور شمال و جنوب را به مهمترین شاهرگ ارتباطی و حمل‌و‌نقلی منطقه‌ای و جهانی تبدیل می‌کند.
علی‌اف: دخالت کشور‌های بیگانه در مسائل منطقه‌ای ما قابل قبول نیست
آفتاب‌‌نیوز :

الهام علی‌اف در مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی و بهره‌برداری سد خداآفرین اظهار کرد: دخالت کشور‌های بیگانه در مسائل منطقه‌ای ما قابل قبول نیست.

وی افزود: اجرای این پروژه نیازمند اقدامات و تجارب بسیاری است و افتتاح این سد نشان از دوستی و مودت دو کشور است.

علی‌اف ادامه داد: مردم دو کشور سال‌ها در این منطقه زیسته اند و افتتاح سد با حضور روسای دو جمهور به این معنی است که این منطقه مرز دوستی است و این دوستی در پروژه‌های آینده نمود خواهد یافت.

وی افزود: در گفتگو با رییس جمهور کشور دوست، جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بر تقویت نقاط مشترک تاکید شد و برای تقویت تعاملات امنیتی در چهارچوب سازمان‌هایی که عضو هستیم، از یکدیگر حمایت خواهیم کرد و یکبار دیگر بر نیت و سیاست دوستی دو طرف تامید شد.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: بخش حمل و نقل نیز از جمله حوزه‌هایی است که هم برای دو کشور و هم برای منطقه مهم است و کریدور شمال و جنوب از مهمترین پروژه‌های این بخش است و ایجاد زیرساخت‌های مدرن راه آهن در اراضی دو کشور این کریدور را به مهمترین شاهرگ ارتباطی و حمل و نقلی منطقه‌ای و جهانی تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: افتتاح پل جدید آغ بند نیز بخشی از این کریدور است که سرزمین آذربایجان را به منطقه نخجوان وصل می‌کند و در عین حال بخشی از کریدور شرق به غرب است و در اراضی آزاد شده قره باغ نیز پروژه‌های مهمی در دست اجراست که برای توسعه و تامین امنیت دو کشور مهم هستند.

علی اف افزود: در بخش نیرو نیز در مورد پروژه های، چون ساخت دو نیروگاه ۲۸۰ مگاواتی بحث و گفتگو شد چرا که در اراضی آزاد شده قره باغ و نخجوان و زنگنه زور مناطق سبز انرژی تعریف شده و در سه سال اخیر در این اراضی چند نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در دست اجراست و مدرن سازی خطوط برق بین دو کشور نیز در دست اجراست.

وی با تاکید بر اینکه در سایر حوزه‌ها نیز به دنبال تقویت همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای با رویکرد افزایش تعاملات اقتصادی هستیم، گفت: اجرای همه این‌ها وابسته به برقراری امنیت است و این در حالی است که اراضی آذربایجانی سال‌ها تحت اشغال ارمنستان بود و بیش از یک میلیون آذربایجانی آواره شده بودند.

رییس جمهور آذربایجان با انتقاد از انفعال گروه مینسک برای حل این مهم در طول ۳۰ سال گفت: بر همین اساس در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ حاکمیت ارضی خود را در این مناطق تحمیل کردیم و اکنون تعیین حد و حدود مرزی با ارمنستان در حال پیگیری است که می‌تواند زمینه ساز امضای صلح نامه بین دو کشور باشد.

وی خواستار حمایت ایران در برقراری این تفاهم صلح و دوستی منطقه‌ای و خاطر نشان شد: این امر باید با اراده کشور‌ها و ملت‌های منطقه محقق شود و دخالت کشور‌های بیگانه در مسایل منطقه‌ای قابل قبول نیست و مسایل پیرامونی باید با مشارکت کشور‌های منطقه‌ای حل و فصل شود.

علی اف اظهار داشت: باید از تکرار اشتباهات گذشته در این زمینه اجتناب شود و کشور‌های منطقه باید سیاست‌های مستقل خود را داشته باشند و همکاری دو کشور ایران و آذربایجان در توسعه مصالح منطقه‌ای بسیار موثر است.

وی همچنین گفت: روابط خود را با کشور‌های منطقه‌ای داریم و به کشور‌هایی که هزاران کیلومتر از منطقه فاصله و سعی بر دخالت در امور دارند باید گفت که کاری از پیش نخواهید برد و کشور‌های منطقه ای، چون ارمنستان سال‌های طولانی از حمایت همین کشور‌هایی که هزاران کیلومتر فاصله دارند استفاد می‌کرد که دیگر نبابد این اشتباه را دوباره تکرار کنند.

رییس جمهور آذربایجان اضافه کرد: توسعه همکاری منطقه‌ای و توسعه روابط ایران و آذربایجان جزو علایق ماست و بنده رییس جمهور ایران را به کنفرانس ماه آینده در باکو دعوت می‌کنم.

علی اف گفت: این چندمین ملاقات ما با مقامات و روسای جمهور ایران در پنج سال گذشته بوده، اما این نخستین ملاقات رییس جمهور دوکشور در نقطه مرزی است که نشان می‌دهد روابط دو کشور خوب و این مرز، مرز دوستی است و کسی نمی‌تواند این روابط حسنه را از بین ببرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین