کد خبر: ۹۱۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۳:۱۹

کتیبه‌های هخامنشی در یک قدمی چوب حراج

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که کتیبه‌های باستانی دوره هخامنشی که به دانشگاه شیکاگو امانت داده شده در یک قدمی چوب حراج خوردن است. گویا دولت آمریکا درصدد تصویب لایحه ای است که به موجب آن جلوی صدور چنین احکامی گرفته شود.فروردین سال 1376 در پی یک جریان سیاسی، دادگاه فدرال آمریکا در پی شکایت رژیم صهیونیستی، ایران را به پرداخت 412 میلیون دلار غرامت محکوم کرد.

قرار شد این پول از راه فروش اموال ایران در آمریکا مثل آثار باستانی ایران در دانشگاه شیکاگو تامین شود. کار پیگیری ماجرای سال 76 به دیوید استرکمن وکیل آمریکایی داده شد. این ماجرا تقریباً مسکوت بود تا اینکه استرکمن کار خودش را کرد.

او توانست هیات منصفه دادگاه ایلینوی را قانع کند و دستور توقیف تمامی آثار تاریخی ایران در اکثر مراکز فرهنگی پژوهشی آمریکا مثل دانشگاه‌های‌هاروارد، میشیگان، شیکاگو، انستیتو هنر دیترویت، موزه هنرهای زیبای بوستون و موزه فیلد شیکاگو را بگیرد. یازدهم تیر، مهم ترین خبری که در کنار خبرهای جام جهانی، جلوی چشم ایرانی‌ها رژه رفت، حکم دادگاهی در آمریکا مبنی بر مصادره الواح باستانی ایران در دانشگاه شیکاگو بود. مهم ترین آثار تاریخی ما در آمریکا هم همین مجموعه لوح‌های گلی است که ارزش اولیه آن، بیش از 70 میلیون دلار اعلام شده است.

اما می‌توان امیدوار بود با تصویب این لایحه از طرف دولت آمریکا جلوی واگذاری این آثار باستانی که میراث ایرانیان است گرفته شود. سال 1383، 300 کتیبه گلی هخامنشی که اطلاعات بسیار زیادی از نظام‌های اقتصادی، اداری و اجتماعی دوران هخامنشی را روشن می‌سازد بعد از 70 سال به موزه ملی ایران تحویل داده شد. این الواح طی 70 سال گذشته به صورت امانت و برای تحقیق در اختیار موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار داشتند.

«گیل استاین» مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو که الواح گلی هخامنشی را به ایران آورده بود، در این باره گفت: «بازگشت الواح، قدمی برای نشان دادن حسن نیت موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو و کمک به فعالیت‌های علمی آینده است».

طی چند سال گذشته دانشگاه شیکاگو بعد از مطالعه روی تعداد بسیار زیادی از الواح گلی هخامنشی، متون بسیاری از این لوح‌ها را در کتاب‌های مختلف به چاپ رسانده است. موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در بیشتر سال‌های قرن بیستم با ایران همکاری علمی نزدیک داشته است. این موسسه پیش از انقلاب پروژه‌های مهم باستان شناسی و حفاری را سرپرستی می‌کرد اما این پروژه‌ها در سال 1979 خاتمه یافت. متکی پیش تر اعلام کرده بود اگر میراث باستانی ایران را حراج کنند در اقدامی مشابه از آمریکا شکایت می‌کند. براساس این گزارش ایرانی‌ها بارها به باراک اوباما و نهادهای ذی ربط در این رابطه نامه نوشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین