کد خبر: ۹۱۳۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۴

رویای اجماع در اردوگاه اصولگرایان

تایید صلاحیت نفرات زیادی از اردوگاه اصولگرایی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۸ تیرماه دور از ذهن نبود. باتوجه به ترکییب شش نفری که در نهایت در لیست تاییدی‌های شورای نگهبان قرار داشت، به‌غیر از «مسعود پزشکیان» که تنها نامزد غیر اصولگرا است باید بگوییم که مسیر برای اتحاد و نامزد نهایی اصولگراها ناهموار است.
رویای اجماع در اردوگاه اصولگرایان
آفتاب‌‌نیوز :

تایید صلاحیت نفرات زیادی از اردوگاه اصولگرایی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۸ تیرماه دور از ذهن نبود. باتوجه به ترکییب شش نفری که در نهایت در لیست تاییدی‌های شورای نگهبان قرار داشت، به‌غیر از «مسعود پزشکیان» که تنها نامزد غیر اصولگرا است باید بگوییم که مسیر برای اتحاد و نامزد نهایی اصولگرا‌ها ناهموار است. اگر چه در انتخابات دوره گذشته محمدباقر قالیباف به نفع رییسی از چرخه انتخاباتی خارج شد و اصولگرا‌ها به موفقیت رسیدند، ولی اینبار گویا دوئل بین جلیلی قالیباف خواهد بود و در این مورد باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا رویای وحدت اصولگرا‌ها به واقعیت خواهد رسید یا این چند شاخه بودن به نفع کاندید اصلاح‌طلب به پایان خواهد رسید؟ در ادامه این گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت که در این فاصله تا انتخابات آیا اصولگرا‌ها می‌توانند به اجماع برسند یا خیر.

بر اساس اعلام شورای نگهبان، «مصطفی پورمحمدی»، «سعید جلیلی»، «محمدباقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» و «مسعود پزشکیان»، شش نامزدی هستند که تایید صلاحیت شده‌اند.

بعید است اصولگرا‌ها به وحدت برسند

«حسین کنعانی‌مقدم»، تحلیلگر مسایل سیاسی و از چهره‌های اردوگاه اصولگرا‌ها در اینمورد که آیا رسیدن به کاندید واحد اصولگرادر بین ۵ نامزد نهایی هموار است یا خیر به خبرنگار آرمان امروز می‌گوید: «البته قبل از انتخابات هم پیش بینی می‌کردیم که رقابت در درون اردوگاه اصولگرایی اینگونه شدید شود و به همین دلیل هم فرضیه‌های مختلفی شکل گرفته است و هر گروهی فرد مورد نظر خود را حمایت می‌کند. متاسفانه برخی از افرادی که خارج از فعالیت‌های انتخاباتی هم هستند از بیرون به تخریب چهره‌های انتخاباتی روی آورده‌اند که این موضوع با ذات اخلاق انتخابتی هم‌خوانی ندارد. در حالی که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که به جز موضوع سلامت، امنیت، رقابت و مشاکرت رکن پنجم یعنی اخلاق گرایی هم باید رعایت شود که این شامل اخلاق سیاسی، اخلاق انتخاباتی و در نهایت اخلاق اسلامی می‌شود».

او دراین مورد که به‌نظرش گزینه نهایی این جریان چه فردی است ادامه می‌دهد: «جریان اصولگرا بزرگتر دارد، ولی مساله این است که در این جریان همه ادعای بزرگتری دارند و همین هم باعث شده است که تا امروز نه به وحدت برسیم و نه بتوانیم بر روی یک گزینه واحد تمرکز کنیم. توصیه ما به دوستان این است که در بین این گزینه‌ها دو یا سه نفر وارد رقابت شوند و سایرین به نفع آن‌ها کنار بروند، اما ظاهرا هیچکس حاضر نیست از این دایره خارج شود. الان ما شورای ائتلاف داریم، شورای وحدت داریم، امنا داریم و… هرکدام هم یک صحبتی میکنند و هیچ یک هم حاضر نیست با طرف دیگر صحبت کند تا این چند دستگی‌ها حل شود. در این مورد اضافه کنم که به نظر می‌رسد در نهایت آقایان قالیباف و جلیلی به عنوان نامزد‌های نهایی این جبهه معرفی شوند که در این صورت هم راه برای رسیدن به اجماع دشوار است.»

هیچ کدام از ۶ کاندیدای ریاست جمهوری پوششی نیستند

«محمدرضا میرتاج الدینی»، نماینده نماینده تبریز در مجلس دوازدهم در پاسخ به این سوال که حضور برخی از چهره‌ها به‌عنوان کاندیدا‌های پوششی عمل کردند را چطور می‌بینید؟ گفت: «بنده بر این باورم که با این ترکیب، مشارکت مردم افزایش خواهد یافت. البته این افراد یاد شده باید خودشان نظرشان را اعلام کنند. بنده معتقدم کاندیدا‌های موجود پوششی نیستند، اما با توجه به شرایطی که در انتخابات طی دو هفته شکل خواهد گرفت این‌ها تصمیم نهایی شان را خواهند گرفت.»

بررسی نفرات اصوگرا که «کنار نمی‌کشند»

«علیرضا زاکانی»، شهردار تهران می‌گوید که اینبار بر خلاف انتخابات پیشین ریاست جمهوری به نفع فرد دیگری کنار نمی‌رود و دیگر نامزد پوششی نیست در این مورد، اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد از میان ۵ نامزد اصول‌گرای انتخابات ریاست جمهوری احتمالا ۲ یا ۳ نفر مجبور به کناره‌گیری می‌شوند تا رای میان آن‌ها شکسته نشود. تقریبا آن‌ها تلاش می‌کنند اتفاقی که در سال ۸۴ برای اصلاح‌طلبان افتاد برای آن‌ها نیفتد.

«مصطفی پورمحمدی» که گفتمان متفاوتی به جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده دارد قطعا از انتخابات کنار نمی‌کشد. نزدیکان او شانس پیروزی وزیر سابق کشور را کم نمی‌دانند. با توجه به وضعیت باید بگوییم که این‌بار «محمدباقر قالیباف» هم که آمده است تا آخر بماند. او و هوادارانش بر این باورند که در این دوره می‌توانند به هدف خود یعنی ریاست جمهوری برسند و اگر اینبار اتفای نیفتد، رییس مجلس باید برای همیشه با رویای ریاست جمهوری خداحافظی کند.

ماجرای حضور «سعید جلیلی»، اما کمی با دیگران فرق می‌کند. او و دوستانش در پارلمان و جبهه پایداری بر این باورند که نوبتی هم باشد نوبت آن‌ها است. به خاطر همین به نفع کسی کنار نمی‌روند و تا روز آخر می‌مانند و فکر می‌کنند فاتح انتخابات تیرماه آن‌ها هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین