کد خبر: ۹۱۵۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵

«فناوری برای امنیت ملی»؛ حوزه جدید همکاری هند و آمریکا

چند روز پس از آغاز سومین دوره نخست وزیری «نارندرا مودی» در هند، مشاوران امنیت ملی این کشور وآمریکا برای تقویت همکاری در زمینه فناوری‌های پیشرفته به توافق رسیده و اعلام کردند این فناوری‌ها در خدمت تامین امنیت دهلی‌نو و واشنگتن خواهد بود.
«فناوری برای امنیت ملی»؛ حوزه جدید همکاری هند و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفری ۲ روزه به دهلی‌نو با مقامات هندی دیدار و با آجیت دووال، همتای هندی خود در مورد ابتکاری که دو کشور در ژانویه گذشته (دی ماه ۱۴۰۲) برای همکاری نزدیک‌تر در زمینه فناوری‌های پیشرفته از جمله صنایع دفاعی، نیمه‌رساناها، شبکه‌های بی‌سیم ۵ G و هوش مصنوعی گفتگو کردند.

این ابتکار که با هدف مقابله با چین آغاز شد، نشان‌دهنده سرعت و عمق گرفتن شراکت استراتژیک بین واشنگتن و دهلی‌نو است.

به گفته مانوج جوشی، استاد پژوهشگر در بنیاد تحقیقات آبزرور در دهلی‌نو، دیدار سالیوان در روز‌های اولیه دولت جدید مودی نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد شتاب همکاری در فناوری پیشرفته بین دو کشور را حفظ کند.

پس از دیدار سالیوان با دوال، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: یک مشارکت استراتژیک جدید درباره نیمه‌رساناها، بین شرکت‌های آمریکایی و هندی برای ساخت تسلیحات هدایت شونده دقیق و دیگر پلتفرم‌های الکترونیکی متمرکز بر امنیت ملی راه اندازی کردند.

بر اساس این بیانیه، دو کشور با سرمایه گذاری مشترک در یک پروژه منابع لیتیوم در آمریکای جنوبی و ذخایر معدنی کمیاب در آفریقا «به منظور تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی» موافقت و درباره تولید مشترک احتمالی تسلیحات جنگی گفتگو کردند.

رشد بخش تولید دفاعی داخلی همچنان یکی از موضوعات مهم تمرکز دولت مودی است، زیرا هند به دنبال کاهش وابستگی خود به تسلیحات وارداتی به ویژه از روسیه است. گرچه هند در سال‌های اخیر مبدا واردات تجهیزات نظامی خود را متنوع کرده است، اما همچنان به شدت به روسیه وابسته است.

برای هند، ابتکار فناوری اولویت اصلی است، زیرا به دنبال تقویت امنیت کشور و ایجاد قابلیت‌های آن در حوزه‌های فناوری پیشرفته است.

جوشی گفت: هند می‌خواهد به یکی از کشور‌های پیشرو در فناوری‌های پیشرفته تبدیل شود وهمکاری با واشنگتن که در این زمینه‌ها پیشتاز است، برای هند بسیار سودمند خواهد بود. ایده این است که وارد تولید مشترک، توسعه مشترک، نوآوری و جذب شرکت‌های آمریکایی برای ایجاد پایگاه در هند شویم.

در واشنگتن، جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: هند و آمریکا، پیوند دوستی منحصربه‌فردی دارند و سفر سالیوان به هند، همکاری آمریکا و هند را برای ایجاد یک منطقه امن‌تر و مرفه‌تر در هند و اقیانوس آرام تقویت خواهد کرد.

روابط دهلی نو با واشنگتن در سال‌های اخیر در میان نگرانی‌های متقابل در مورد چین گسترش یافته است، بن بست نظامی دهلی‌نو با پکن در امتداد مرز‌های مورد مناقشه هیمالیا چهار سال پس از درگیری بین سربازان آن‌ها همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

ابتکار آمریکا و هند در زمینه فناوری‌های حیاتی و نوظهور، که به عنوان «ابتکار هند و آمریکا در زمینه فناوری‌های در حال ظهور و حیاتی (iCET)» نیز شناخته می‌شود، یک مشارکت قابل توجه برای گسترش همکاری استراتژیک در بخش‌های کلیدی فناوری از جمله هوا و فضا، نیمه‌رساناها، ارتباطات پیشرفته، هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی، فناوری زیستی و انرژی پاک خواهد بود.

واشنگتن می‌خواهد شبکه‌های تلفن همراه غربی بیشتری را در شبه قاره هند مستقر کند تا بتواند با فناوری‌های هوآوی چین مقابله و از متخصصان تراشه‌های رایانه‌ای هندی بیشتری در آمریکا حمایت کند. براساس بخشی از توافق دهلی نو و واشنگتن، شرکت‌های هر دو کشور را به همکاری در تجهیزات نظامی مانند سیستم‌های توپخانه تشویق می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین