کد خبر: ۹۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۶

اوضاع مناطق کردنشين غرب ايران آرام اعلام شد

آفتاب‌‌نیوز : وی در جمع خبرنگاران در شهر اروميه، مرکز استان آذربايجان غربی، دليل نا آراميهای اخير در مناطق کردنشين را کشته شدن شرور سابقه ‌داری عنوان کرده که به اتهام قتل و تجاوز به ناموس مردم در شهرستان مهاباد تحت تعقيب بوده و "برخی افراد فرصت طلب قصد داشته اند اين مسئله را به‌ بحران سياسی تبديل کنند".

فردی که سرتيپ احمدی مقدم از او با عنوان شرور سابقه دار نام برده، کمال اسفرم، مشهور به شوانه سيد قادری است که به دست مأموران انتظامی کشته شد و آگاهان محلی می گويند نحوه برخورد با جنازه او باعث جريحه دار شدن احساسات عمومی و برانگيخته شدن نارضايتی ای شد که به دليل انباشت مطالبات ديرينه ميان مردم کرد ايران وجود دارد و در نتيجه شهرهای کردنشين استانهای آذربايجان غربی و کردستان در نا آرامی ای فرو رفت که شماری کشته و زخمی و خسارات گسترده مالی بر جای گذاشت.

سرگرد شهنام رضايی، رئيس مرکز اطلاع‌ رسانی نيروی انتظامی آذربايجان غربی به خبرگزاری دانشجويان ايران گفته که شايعه‌ منتشرشده درباره خارج کردن جنازه‌ کمال اسفرم از قبر و انتقال آن به خارج از کشور کذب محض است و "حتی می ‌توانيد به قبرستان مهاباد برويد و جنازه‌ او را داخل قبر ببينيد".

وزير کشور ايران نيز کمال اسفرم را فردی متهم به تخلفات اخلاقی و مالی و فاقد سابقه سياسی توصيف کرده و بروز نا آرامی در مناطق کردنشين را ناشی از "عدم تبيين واقعيتها و اطلاع رسانی نادرست به مردم" دانسته است اما برخی منابع کرد کمال اسفرم را از فعالانی معرفی می کنند که در رويدادهای سياسی و اجتماعی سالهای اخير شرکت داشته است.

در اين ارتباط، برخی از آگاهان محلی از دخالت گروه موسوم به حيات آزاد کردستان، معروف به پژاک در نا آرامی مناطق کردنشين سخن می گويند.

از اين گروه مسلح با عنوان گروه وابسته به حزب کارگران کردستان ترکيه ياد می شود و گزارشها حاکی از اين است که تازه ترين درگيری آن با مأموران نيروی انتظامی ايران در دوشنبه گذشته به کشته شدن چهار تن از اين مأموران انجاميده است.

گروه پژاک شبکه تلويزيونی ماهواره ای به نام "رژ" در اختيار دارد و برخی از منابع محلی می گويند اين شبکه تلويزيونی در گسترش نا آرامی در مناطق کردنشين مؤثر است.

در جريان نا آراميهای مناطق کردنشين، شمار زيادی بازداشت شده و هفته نامه های آشتی و ئاسو که به زبانهای کردی و فارسی منتشر می شدند توقيف گرديده اند.

حزب دموکرات کردستان ايران اعلام کرده است هفت نفر که در جريان نا آرامی اخير مناطق کردنشين در روز هشتم مرداد گذشته دست به تحصن در مقابل ساختمان استانداری کردستان در شهر سنندج زده بودند هر يک دست کم به دو ماه‌ زندان محکوم شده‌ اند.

از اين افراد با نامهای اجلال قوامی، رؤيا طلوعی، سعيد سعدی، آزاد زمانی، مديا احمدی، آزاد لطف پور و خسرو الهی ياد شده است.

مناطق کردنشين غرب ايران که در سالهای آغازين روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در اين کشور صحنه تنش و نا امنی گسترده بود طی دو دهه گذشته و پيش از وقوع قضايای اخير در آرامشی نسبی به سر می برد.

نمايندگان شهرستانهای کردنشين دليل نارضايتی عمومی مردم کرد را عدم مشارکت آنان در مديريت کشور و تداوم نگاه امنيتی به مناطق کردنشين می دانند که به عقيده آنان به محروميت اقتصادی اين مناطق انجاميده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
درود بر روان شوانه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین