کد خبر: ۹۱۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵

در دیدار پزشکیان با جمعی از اهالی فرهنگ و هنر چه گذشت؟

نشست «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اهالی فرهنگ و هنر دیدار و درباره مسائل و دغدغه فرهنگیان و هنرمندان گفتگو کرد.
در دیدار پزشکیان با جمعی از اهالی فرهنگ و هنر چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشست مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اهالی فرهنگ و هنر صبح روز سه شنبه - ۱۲ تیر- در تهران برگزار شد. 

در این نشست، سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صالحی وزیر پیشین امور خارجه، حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد، غلامرضا عسگر پور، عبدالجبار کاکایی شاعر، محمدرضا نوروزپور مدیرعامل سابق ایرنا و روزنامه‌نگار، سعید سهیلی و احسان عبدی پور فیلمساز تعداد دیگری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر حضورر دارند.

سیدرضا صالحی امیری در نشست اصحاب فرهنگ و هنر حامی مسعود پزشکیان گفت: در حضور بزرگان فرهنگ و هنر باید پرسید که چه اتفاقی در حال شکل‌گیری در کشور است؟ اگر پزشکیان به پاستور برود چه اتفاقی می‌افتد و اگر دیگری رود آینده فرزندان ما چه خواهد شد؟

وی گفت: در ادوار گذشته دو جریان راست و چپ یا اصولگرا یا اصلاح‌طلب در یک رقابت منطقی پاستور و قدرت اجرایی را به دست می‌گرفتند و این مورد تایید امام بود، پس از حیات امام (ره) یک جریانی که معتقد بود میزان رای ملت نیست و معتقد بودند که رای ملت تزیینی است به قدرت رسیدند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در اندیشه امام منشأ قدرت خدا و مرجع قدرت مردم است، ولی در اندیشه مرحوم آیت الله مصباح منشا قدرت خدا و مرجع قدرت، ولی خداست و به اصل خلافت اعتقاد داشتند و دارند. این جریان به تدریج وارد عرصه قدرت شد و بخشی از قدرت در مجلس و دولت و سایر ارکان قدرت بروز و ظهور پیدا کردند.

صالحی امیری افزود: این انتخابات رقابت سیاسی بین دو نامزد نیست بلکه رقبات میان دو گفتگو رادیکالیسم و عقلانیت است. 

فضای مجازی، تکثرگرایی قومی و زنان فرصت هستند نه تهدید

صالحی امیری افزود: نتیجه انتخابات پیروزی آقای پزشکیان و آقای جلیلی نیست؛ نتیجه انتخابات پیروزی رادیکالیسم، افراطی‌گری، خشونت، تحجر و مقابه با همه دنیا است و طرف دیگر پیروزی عقلانیت، گفتگو و همزیستی مسالمت آمیز است. 

وی تاکید کرد: باید باور داشته باشیم جامعه بر سر یک دو راهی برای یک انتخاب حیاتی قرار گرفته است، این انتخابات نبرد گفتمانی است جریانی که معتقد است تحریم نعمت است و سالانه حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار به ملت ضرر وارد کرده و می‌کنند و به آن هم افتخار می‌کنند. در مقابل تفکری است که تحریم را خیانت به آرمان‌های ملت می‌داند.

وی افزود: تفکر رادیکالیسم فضای مجازی، اینترنت، تکثرگرایی قومی و زنان را تهدید می‌دادند و در تفکر عقلانی همه این‌ها را فرصت می‌داند.

فرهنگ و هنر نقطه اوج ملت‌های مترقی است

یدالله کابلی هنرمند و استاد خوشنویس در این مراسم گفت: با توجه به اینکه سالیان دراز خوشنویس بوده‌ام این هنر به عنوان برجسته‌ترین هنر ایرانی صاحب جایگاه ویژه است. 

وی خطاب به پزشکیان گفت: سرزمین ایران روزگاری آثار بیشماری از تمدن جهان را به خود اختصاص داده بود، با این پشتوانه عظیم صاحب استعداد‌های خارق‌العاده‌ای هستیم، اما بی‌توجهی‌ها، شرایط سیاسی کشور و عدم ارتباط با کشور‌های متمدن کوچکترین امکان حضور و معرفی میراث فرهنگی را پیدا نمی‌کنیم.

کابلی گفت: اینکه بر عدالت و تخصص گرایی تاکید کردید نقطه روشنی بر دل من افتاد و دلیل حضورم همین است؛ بی‌هیچ تردیدی و خط و مرز سیاسی، نقطه اوج ملت‌های مترقی جامعه همین فرهنگ و هنر است.

نباید از باد توسعه بترسیم

محمدرضا نوروزپور روزنامه‌نگار و مدیرعامل سابق ایرنا گفت: با گفتمانی مواجع هستیم که رسما ضدتوسعه است و مهمترین بهانه آن‌هم برای این ضدیت موضوع فرهنگ است و می‌گویند فرهنگ ارزش‌های ایرانی و اسلامی در برابر فرهنگ غرب از بین می‌رود. 

وی گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی سیمرغ است و نباید از باد توسعه بترسیم. نباید این ارزش‌ها را پنهان کرد.

علی جعفری از مدیران حوزه نشر گفت: سلیقه گرایی فردی را از وزارت ارشاد حدف کنید، این سلیقه فشار مضاعفی بر حوزه نشر و کتاب است. تیراژ کتاب در کشور فاجعه است و باید فکر عاجلی برای آن شود. 

فرهنگ تحمل دیگری را نهادینه کنید

حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد در این مراسم گفت: خوشبختانه واژه جمهوری از همان دوران باستان و افلاطون و ارسطو روشن بوده و تغییر نکرده است؛ جمهوری یعنی مشارکت همه و اگر شما رئیس‌جمهور شدید، به این معنا نیست که فقط برای اکثریت در نظر بگیرید و باید حقوق همه به ویژه اقلیت را هم تامین کنید. دموکراسی تامین حق اقلیت است و نه فقط اکثریت. 

وی افزود: آمار مشارکت از روز نخستین تشکیل جمهوری اسلامی تا امروز تقریبا به نصف رسیده است و شما باید به درد کسانی که مشارکت نکرده‌اند گوش کنید تا بدانید چرا با حاکمیت موضع دارند؟ 

همه مهاجران عاشق ایران هستند

محقق داماد خطاب به پزشکیان گفت: اگر خدا به شما توفیق داد، باید کاری کنید که فرهنگ تحمل دیگری را نهادینه کنید به ویژه حاکمیت حرف دیگری را تحمل کند. 

وی تصریج کرد: این گروه فرهنگیان و هنرمندان که در این جلسه حضور دارند به نمایندگی از اهل فضیلت آمده‌اند که بگویند تعامل با جهان، توسعه، احترام به هنر و علم و دانش می‌خواهیم. 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: از بیانات شما مشخص شده که می‌دانید عده‌ای از اساتید و دانشجویان بدون گناه، اخراج شده‌اند و این سرزمین باید ملجأ همه ایرانیان باشد. همه مهاجران عاشق ایران هستند. 

مردم از رئیس‌جمهور رشادت می‌خواهند

محقق داماد بیان کرد: شما پزشک و متخصص هستید و از خاک پاک آذربایجان که پاره تن ملت و مدافع حقوق ملت است و برای ملت ایران مشروطیت آورد و از دیکتاتوری قاجار ایران را نجات داد. شما از نسل ستارخان و باقرخان هستید و مردم از شما همان رشادت را می‌خواهند. 

وی گفت: شما باید تمام تلاش خود را برای آزادی مردم ایران در قالب جمهوریت انجام دهید، مقام معظم رهبری به آقای خاتمی گفت «تو وابسته به خط سیاسی در کشور هستی که اگر نبودی من خودم این خط را برای تعارض و تبادل به وجود می‌آوردم»

دولتی شایسته ایرانیان را تشکیل دهید 

محقق داماد افزود: کسی نباید به خاطر تفکر و اندیشه مجرم شناخته شود. شما متدین و علاقه‌مند به کلام امیرالمومنین (ع) هستید، اما این کشور رئیس جمهوری می‌خواهد که بر پایه فرهنگ ایرانی کشور را توسعه دهد.

وی تصریکرد: زنده باد این تفکر شما که کشور را برپایه کارشناسی می‌خواهید اداره کنید نه جهل مقدس که بدبختی جامعه است؛ امیدوارم با تشکیل یک دولت قدرتمند و با پشتیبانی متفکران و شاعران و هنرمندان، دولتی شایسته ایرانیان را تشکیل دهید. 

محقق داماد بیان کرد: هردوت در تاریخ خود می‌نویسد که وقتی نام ایران را می‌شندیم مردمانی به ذهن می‌آیند که به زبان شعر سخن می‌گویند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین