کد خبر: ۹۱۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۰
خادم خبرداد:

اماكن تاریخی متروكه تهران زنده می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تشریح مصوبه تعیین سیاست‌های اقتصادی جذب مشارکت‌های بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی از دو برابر شدن تسهیلات تشویقی به نفع مالکان اماکن تاریخی و در راستای پایان متروکه بودن آن‌ها خبر داد. 

رسول خادم امروز صبح در نشست خبری که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران تحت عنوان «تعیین سیاست‌های اقتصادی جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی»، افزود: «این مصوبه در واقع بازبینی مصوبه سال 84 شورای شهر تهران است که برای افزایش تسهیلات تشویقی برای حفظ و احیای اماکن تاریخی در نظر گرفته شده و هنوز به شهرداری تهران ابلاغ نشده است».

وی با بیان این که موضوع سیاست‌های تشویقی در حفظ و احیای اماکن تاریخی در ماده 166 برنامه سوم توسعه و 115 برنامه چهارم توسعه آماده است، خاطر نشان کرد: «در مورد این موضوع دو مصوبه هیات وزیران به تصویب رسیده و در سند طرح جامع شهر تهران نیز مورد تاکید قرار گرفته است».

خادم با اشاره به اهمیت پرداختن به جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اماکن تاریخی در شهرهای بزرگ جهان به خصوص شهرهای توسعه یافته و حمایت از اماکن تاریخی در آن‌ها، تصریح کرد: «متاسفانه علیرغم ظرفیت‌های زیاد تاریخی در شهر تهران، مدیریت شهری برنامه مدون و جامعی برای حمایت و حفظ اماکن تاریخی ندارد و متاسفانه سلایق شخصی هویت شهر تهران را که متعلق به نسل‌های بعدی نیز هست، تحت الشعاع قرار داده است».

وی با تاکید بر این که مدیریت شهری از لحاظ مدیریتی نمی‌تواند تمام اماکن تاریخی را تحت مالکیت خود در آورد و در عین حال توان مالی این کار را نیز ندارد، اضافه کرد: «رویکرد فعلی در مورد اماکن تاریخی حفظ و احیای این اماکن از طریق مشارکت اقتصادی خود مردم است و لازم است سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه‌ مشارکت بخش خصوصی در این حوزه‌ تشویق‌های بیشتری را داشته باشد».

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، به مصوبه سال 84 شورای شهر تهران اشاره کرد و یادآور شد: «این مصوبه بر اساس ماده 166 قانون برنامه سوم توسعه به تصویب رسید و سیاست‌های اقتصادی تشویقی را برای مشارکت بخش خصوصی در اماکن تاریخی مد نظر داشت، اما این مصوبه مورد استقبال زیادی قرار نگرفت و در نتیجه شورای شهر تهران برای اجرای هر چه بهتر این مصوبه تصمیم به بازبینی آن گرفت، تا کلیه تسهیلات تشویقی در احیا و مرمت اماکن تاریخی دو برابر شود».

وی با اشاره به بندهای این مصوبه، تاکید کرد: «در یکی از بندهای آن علاوه بر تاکید شروع عوارض ساخت پس از پنج سال بهره‌برداری عوارض تعیین شده برای شده به این اماکن از 40 درصد قبلی به 20 درصد کاهش یافته است و نمونه‌های این اماکن را می‌توان در هتل‌ها و رستوران‌هایی که در اماکن تاریخی قرار گرفته‌اند، نام برد».

خادم ادامه داد: «در یکی از بندهای دیگر از بندهای مصوبه تاکید شده است که ساخت و بهره‌برداری از مجتمع‌های فرهنگی ـ سینمایی که در اماکن تاریخی قرار می‌گیرند، امکان اضافه شدن فضای تجاری به آن‌ها بدون عوارض داده می‌شود». 

وی اضافه کرد: «همچنین فعالیت‌های ورزشی متناسب با کاربری و شرایط اماکن تاریخی نیز شامل تسهیلات تشویقی این مصوبه می‌شود و عوارض پیش‌بینی شده برای این اماکن تاریخی به پنج درصد کاهش می‌یابد، در عین حال این امکان فراهم است که معادل 15 درصد فضای اماکن تاریخی، فضای تجاری به صاحبان آن اختصاص یابد».

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این که صرفه اقتصادی برای صاحبان اماکن تاریخی در شروع عملیات حفظ و مرمت اماکن تاریخی بسیار اهمیت دارد، خاطر نشان کرد: «برای تشویق بیشتر صاحبان این اماکن برای کلیه هزینه‌های خدمات فنی و مهندسی نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده، به طوری که هزینه‌های طراحی این اماکن بر عهده شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و هزینه‌های ساخت نیز بر عهده مالکان خواهد بود، ضمن این که پیش‌بینی ارائه وام برای ساخت اماکن تاریخی به مالکان در حال بررسی است».

وی یادآور شد: «تعداد اماکن تاریخی شناسایی و ثبت شده فعلی در شهر تهران حدود 300 واحد و اماکن تاریخی ثبت نشده نیز حدود دو هزار واحد است. این در حالیست که هفت سال پیش تعداد واحدهای شناسایی شده و به ثبت نرسیده شهر تهران پنج هزار واحد بود که متاسفانه طی سال‌های گذشته حدود سه هزار واحد از اماکن تاریخی تخریب شده است».

خادم با تاکید بر این که شهرداری امکان خرید همه این اماکن تاریخی را برای حفظ هویت تاریخی شهر تهران ندارد، عنوان کرد: «مردم باید برای حفظ این اماکن تاریخی انگیزه پیدا کنند و تسهیلات تشویقی این مصوبه می‌تواند این انگیزه را تا حدودی فراهم کند».

وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: «برخی از اماکن تاریخی در محل‌هایی قرار گرفته‌اند که از تراکم قابل توجهی برای ساخت و ساز و نوسازی برخوردار است و ثبت آن محل تاریخی جلوی سود مالکان آن را گرفته و متاسفانه همین مساله باعث شده که بسیاری از اماکن تاریخی به دلایل مختلف تخریب شود».

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: «برای جلوگیری از این شرایط این امکان فراهم شده است که معادل امکان تراکم در آن مکان تاریخی، به مالکان آن در محل دیگری اجازه ساخت یا معادل تراکم آن داده شود، تا جلوی تخریب این اماکن گرفته شود».

وی خاطر نشان کرد: «همچنین کمیته‌ای متشکل از شهرداری و سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده تا امکان در نظر گرفته شدن ضوابط تشویقی برای املاک حریم اماکن تاریخی نیز بررسی شود. مردمی که در اطراف اماکن تاریخی زندگی می‌کنند، باید نسبت به همجوار بودن با این اماکن تاریخی احساس رضایت داشته باشند و نسبت به حفظ آن حساسیت نشان دهند. اما در حال حاضر محدودیت‌های موجود در ساخت و ساز املاک حریم اماکن تاریخی موجب نارضایتی این افراد را فراهم کرده است».

خادم در ادامه اظهار کرد: «این کمیته در حال بررسی ارائه این تسهیلات به املاک حریم اماکن تاریخی است، چرا که موضوعات پیچیده شهرسازی را در خود دارد».

وی در پاسخ به این سوال که همکاری و توجه شهرداری در اجرای این مصوبه شورا به لحاظ فراهم کردن تسهیلات تشویقی در حوزه شهرسازی بسیار اهمیت دارد، خاطر نشان کرد: «خوشبختانه شهرداری در حال حاضر درگیر این مصوبه شده و انگیزه قابل توجهی بین مسوولان شهرداری در این راستا وجود دارد، اما در مجموع نگاه مدیریت شهری به حفظ و مرمت اماکن تاریخی باید متحول شود».

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: «شهرداری تهران باید طبق مصوبه، یک واحد و تشکیلات متولی اماکن تاریخی و «شهردار بافت تاریخی» را معرفی کند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین