کد خبر: ۹۲۱۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳

مهمترین خریداران کالا‌های ایرانی در جهان را بشناسید

بررسی روند واردات کشور در بهار ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که سهم کشور‌های اروپایی از صادرات به ایران کمرنگ شده است.
مهمترین خریداران کالا‌های ایرانی در جهان را بشناسید
آفتاب‌‌نیوز :

در سه ماهه نخست سال،۱۴۰۳ میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۳۷ میلیون و ۸۳۸ هزار تن و به ارزش میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی ۵.۶۲ درصدی در وزن و ۷.۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

اقتصاد آنلاین در خبری نوشت:براساس داده‌های گمرک همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۷.۷۳ درصدی در وزن و ۱.۳۳ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۹میلیون و ۳۸۹ هزار تن و به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار رسیده است.

عمده مقاصد وارداتی کشور

کشور‌های عمده طرف معامله واردات در بهار سال ۱۴۰۳ کشور «امارات متحده عربی»، با اختصاص رقمی بالغ بر ۴ میلیون ۵۰۳ هزار دلار و سهمی در حدود ۳۱.۴۳ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشور‌های طرف معامله قرار گرفته است. مهمترین خریداران کالا‌های ایرانی در جهان را بشناسیدمهمترین خریداران کالا‌های ایرانی در جهان را بشناسید

همچنین کشور‌های «چین» با ۳ میلیون ۹۶۱ هزار دلار و سهم ۲۷.۶۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. «ترکیه» هم با ۱ میلیون دلار ۷۹۷ هزار دلار و سهم ۱۲.۵۴ درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

روند صادرات «آلمان» به ایران هم در بهار سال جاری برابر با ۴۹۲ میلیون دلار بوده که سهم این کشور را به ۳.۴ درصد رساند. با این شرایط می‌توان گفت آلمان تنها کشور اروپایی است (به‌غیر از ترکیه که یک کشور دورگه محسوب می‌شود) که در بهار سال جاری کالا به ایران وارد کرده است، روندی که موجب شده تا شاهد کاهش سهم کشور‌های اروپایی به ایران باشیم. از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد «هند» با ۴۲۸ میلیون دلار و سهم ۲.۹۹ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشور‌های عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

اقلام عمده وارداتی

داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۷.۷۳ درصد و از حیث ارزش ۱.۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. از سوی دیگر در بین سه قلم عمده کالا‌های وارداتی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، «ذرت دامی» با ۸۹۰ میلیون دلار، «کنجاله سویا» با ۴۸۳ میلیون دلار و «طلا به اشکال خام» با ۴۷۶ میلیون دلار بوده است.

در بین ده قلم عمده کالا‌های وارداتی، بیشترین افزایش به لحاظ ارزش، به «کنجاله سویا» با رشدی ۱۰۱۵ درصدی، «طلا به اشکال خام» با رشدی ۲۶۵ درصدی و «شکر» با رشد ۱۵۰ درصدی اختصاص داشت.

بررسی روند تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد ترانزیت خارجی طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به لحاظ وزنی برابر با میلیون و ۵۱۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۵ درصد رشد داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین