کد خبر: ۹۲۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۴

سرپرست دادسرای ویژه امور اقتصادی: تا به حال پرونده‎ای از فساد مالی آقازاده‎ها نداشته‎ایم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته‌نامه خبری تحلیلی پنجره در هفتمین شماره خود که در اواخر مردادماه امسال منتشر شد، گفت‎وگویی با احمد قاسمی؛ سرپرست دادسرای ویژه امور اقتصادی انجام داده‌است، که متن کامل آن در پی می‌آید:

دادسرای ‎مبارزه با مفاسد اقتصادی از چه سالی و با چه هدفی تشکیل شد؟
دادسرای ‎امور اقتصادی، از بدو احیای دادسراها و در تاریخ 30/02/ 1382 شکل‎گرفته است. قبل از تشکیل دادسراها، مجتمعی نیز به‎نام مجتمع قضایی امور اقتصادی، فعالیت داشته که متشکل از دادگاههای عمومی بوده و همزمان با فرمان هشت مادهای مقام معظم رهبری، برای مبارزه با مفاسد اقتصادی این مجتمع تشکیل شده است؛ ولیکن با احیای دوباره دادسراها عملا دادسرای‎ امور اقتصادی در کنار دادگاهها مشغول رسیدگی به پروندهها گردیده است.

پس از صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با مفاسد، قوه قضاییه هم در این راستا برای رسیدگی به جرایم اقتصادی واحدهای تخصصی تشکیل داده که یکی از این واحدها، دادسرای امور اقتصادی است و حوزه صلاحیت آن شهر تهران و جرایم اقتصادی که در این شهر اتفاق می‎افتد.

این دادسرا چقدر به اهداف از پیش تعیین شده، دست یافته است؟
در این مورد، قطعا به همه اهدافی که در زمینه مبارزه با جرایم اقتصادی مدنظرمان بوده، دست نیافته‎ایم. اولا در این جهت، حیطه رسیدگی ما حوزه قضایی شهر تهران است و ثانیا دادسرای امور اقتصادی به همه جرایم اقتصادی رسیدگی نمی‎کند؛ بخشی از جرایم امور اقتصادی در قالب جرایم کارکنان دولت در دادسرای کارکنان دولت و بخشی هم در دادسرای قاچاق کالا و ارز رسیدگی می‎شود.

بنابراین، بر حسب دستورالعمل مورخ 10/5/1385 ریاست قوه قضاییه فقط تعدادی از جرایم اقتصادی در این دادسرا رسیدگی می‎شود. طبق این دستورالعمل، حدود صلاحیت دادسرا رسیدگی به ‎جرایم اقتصادی است که ارزش مال یا حقوق مالکانه دولتی و عمومی مورد تجاوز بیش از یک‎میلیارد تومان باشد و به‎لحاظ شیوه ارتکاب، وصف کلان اقتصادی داشته باشد.

مهمترین دستاوردهای قوه قضاییه در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی چه مواردی است؟
رسیدگی تخصصی به جرایم اقتصادی، از مهمترین دستاوردهای این قوه است که مجتمع و دادسرای ویژه برای رسیدگی به مفاسد اقتصادی در این راستا تشکیل شده است. در مرتبه بعدی، از مهمترین دستاوردها می‎توان حضور فعال مسئولین قضایی را در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که زمینه‎های اجرایی پیشگیری از مفاسد را دنبال می‎کند، نام برد.

در رابطه با رسیدگیهای قضایی نیز نسبت به آن‎چه‎ که به دستگاه قضایی ارجاع و در دادسرا رسیدگی شده، عملکرد‎ها مثبت و قابل قبول است، ولی این ادعا را نداریم که فساد را ریشه‎کن کرده و یا به کشف همه موضوعات نایل آمده‎ایم؛ ولی در هر حال، موضوعات طرح شده به‎طور دقیق، قانونمند و منطبق با موازین انصاف و عدالت مورد رسیدگی قرار گرفته است که آمار آن را ارایه خواهم داد.

همان‎طور که فرمودید، تشکیل دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی، به صدور فرمان هشت ماده‎ای مقام معظم رهبری باز می‎گردد. حال از سوی دیگر، احساس می‎شود در سالگرد صدور این فرمان، برخی از مسئولین طی یک‎سری مصاحبه و ارایه گزارش از کنار این موضوع رد می‎شوند و مردم به شکلی ملموس مبارزه با فساد را درک نمی‎کنند. با این اوصاف، این دادسرا به‎طور محسوس چه اقدامات عملی در راستای تحقق فرمان هشت ماده‎ای انجام داده است؟
درخصوص فرمان هشت مادهای مقام معظم رهبری، در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی، همواره اجرای این فرمان سرلوحه کارهای همکاران قضایی ما بوده است، اما این‎که مردم هنوز به‎شکل ملموس این موضوع را درک نکردهاند، ناشی از این مطلب است که معنای مبارزه با فساد را محصور کرده‎ایم به یک عده از اشخاص خاص که از دید ما فاسد هستند و اگر نامشان در پرونده‎ها بود و حکمی بر علیه آنان صادر شد، مبارزه با مفاسد صورت گرفته والا این مبارزه نتیجه‎ای نداشته است.

دستگاه قضایی به‎صورت مداوم درخصوص مفسدین اقتصادی حکم صادر می‎کند و این احکام از طریق جراید و سایت قسط اعلام می‎شود ولیکن مردم نسبت به این موضوع حساس نیستند؛ زیرا مشکل روز مردم چیز دیگری است و شاید تمایل افرادی که مسایل مربوط به مفاسد اقتصادی را دنبال می‎کنند، این است که دستگاه قضایی اسم فلان شخص را به‎عنوان مفسد اقتصادی بیاورد و اساسا یک عده توقع دارند که اسامی مسئولین نظام به‎عنوان مفسد اعلام شود.

در این راستا، باید گفت که در کشور دیدگاهی عوامانه در بحث مبارزه با مفاسد ترویج شده است. حال آن‎که در سطح بین‎المللی نیز کنوانسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی سازمان ملل را داریم که اکثر کشورهای دنیا عضو آن و با مفاسد در حال مبارزه هستند و از این نظر، هیچ کشوری دچار التهاب، جنجال و هیاهو نمی‌شود.

اصلا یکی از دلایلی که کشور ما از نظر فساد در آمارهای جهانی در وضعیت بدی نشان داده می‎شود، همین هیاهو و جنجال‎ها است. از طرف دیگر، توسط مجموعه‎های فاقد تخصص یا حتی به نحوی تبلیغاتی و در قالب شعارهای سیاسی، مدام این موضوع ترویج شده که در ایران با فساد مبارزه نمی‎شود.

به‎نظر جنابعالی مروج این دیدگاه در جامعه چه ارگان یا بخشی است؟
همه بخش‎ها در این موضوع دخیل بوده‌اند. ما باید این مسئله را بپذیریم که در کشور؛ اولا رسیدگی به پرونده‎ها و جرایم اقتصادی یک امر کاملا تخصصی بوده؛ ثانیا، تشخیص جرم و تعیین مجازات با دستگاه قضایی و مقام قضایی است و ثالثا، استقلال مقام قضایی را در این موضوع باید به رسمیت بشناسیم و در جهت تحقق این استقلال کمک کنیم. به‎عنوان مثال، در رسانه‌ها در مورد پرونده‎ای گزارش می‎دهند؛ آن هم در حالی که گزارش از لحاظ حقوقی کاملا غلط و با محتویات پرونده و قوانین در تعارض است.

خود این نشان از آن دارد که با مباحث، تخصصی برخورد نمی‎کنیم و فقط برای تهییج افکار عمومی، مطالب را بازگو میکنیم که درنهایت، تنها فضا را ملتهب می‎کند. در این راستا، باید توجه داشته باشیم که جرم در هر جامعه‎ای اتفاق میافتد؛ گرچه برحسب وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میزان جرایم متفاوت است، ولیکن همواره باید رسیدگی به جرایم کاملا تخصصی باشد و نباید به این مقوله وجهه سیاسی داد.

در بند هشتم فرمان مقام معظم رهبری آمده است: «با این امر حیاتی و مهم (مبارزه با فساد) نباید به‎گونه‎ای شعاری و تبلیغاتی و تظاهرگونه رفتار شود و به‎جای تبلیغات باید آثار و برکات عمل مشهود گردد». بنابراین، نباید در مبارزه با مفاسد اقتصادی تبلیغاتی عمل کنیم؛ زیرا بدون هیچ مبارزه‎ای در عمل، فقط با تبلیغات، کشور را بدنام کرده‎ایم.

براساس بررسی‎ها چقدر اعتقادات مجرمین در ارتکاب جرم به‎ویژه در جرایم کلان اقتصادی تأثیرگذار است و آیا نیاز مالی در ارتکاب جرم مؤثر بوده یا از طریق باندهای فساد تحریک شده‎اند؟
امری طبیعی است که غالب جرایمی که ما آن را بررسی می‎کنیم، مانند ارتشاء، اختلاس و تضییع اموال دولتی، به‎نوعی گناه شرعی هم تلقی می‎شوند. بنابراین، وقتی فردی جرمی مرتکب می‎شود، خود بر این موضوع واقف است که عملی خلاف شرع مرتکب شده، ولی مانعی برای خود نمی‎بیند؛ به این معنا که در هنگام جرم توجهی به موازین شرعی ندارد. یکی از زمینه‎های ارتکاب جرم، مشکل مادی است و البته ممکن است شخصی که این‎گونه جرایم را مرتکب می‎شود، اگر زندگی وی را تأمین کنید، باز هم تضمینی نیست که مرتکب جرم نشود.

بحثی که در بین عامه مردم رواج دارد و در حین مناظره‎های انتخاباتی هم از آن مطلع شدیم، این است که گفته می‎شود برخی از فرزندان مقامات سیاسی که از آن‎ها تحت عنوان «آقازاده» نام برده می‌شود، با استفاده از رانت‎های قدرت دچار فساد مالی هستند؛ به‎نظر شما آیا اساسا آقازاده‎ها وجود خارجی دارند یا خیر؟
ما در عرف عامیانه اصطلاح «آقازاده» را داریم، ولی از لحاظ حقوقی چنین اصطلاحی متعارف نیست؛ زیرا هر کس مرتکب جرم می‌شود، مسئولیت کیفری متوجه شخص خودش است و ما خود او را تعقیب می‎کنیم. در مورد آقازاده‎ها باید گفت که قطعاً فرزندان مسئولین هم مصون از خطا و اشتباه نیستند، ولی در این خصوص، افرادی که مطرح هستند ما تاکنون پرونده‎ای مورد رسیدگی نداشته‎ایم که افرادی تحت عنوان فرزندان مسئولین اصلی نظام، تعقیب کیفری شوند.

یکی از مسایلی که در جامعه، مطرح است این‎که می‎گویند آقازاده‎ها با استفاده از حاشیه امنیتی از هرگونه پی‌گرد و و مجازاتی مصون هستند. در این رابطه نظرتان چیست؟
این موضوع صحت ندارد و به‎گونه‎ای پیش‌داوری است. در فرمان هشت ماده‎ای مقام معظم رهبری که در سال 1380 درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی صادر شده، سه دستگاه نظارتی مسئول شناخته شده‎اند: اول، سازمان بازرسی کل کشور از طرف دستگاه قضایی؛ دوم، دیوان محاسبات از طرف مجلس شورای اسلامی و سوم، وزارت اطلاعات از طرف قوه مجریه.

البته در این راستا نمی‎توانیم بگوییم که هر سه مجموعه در یک هماهنگی کامل نسبت به کشف جرم فرزندان مسئولین مسامحه کرده‎اند یا تعمدا اقداماتی انجام نداده‎اند. اگر واحدهای نظارتی را قبول نداریم، یک بحث است و اگر قبول داریم که واحدهای نظارتی وظایف خود را انجام داده‎اند، چرا پرونده‎ای برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارایه نشده است؟ و اگر جرمی را دستگاههای نظارتی به قوه قضاییه ارجاع داده‎اند و رسیدگی نشده است، آن‎وقت می‎توانند آن را به‎صورت عمومی اعلام کنند.

اخیرا مقام معظم رهبری در رابطه با بحث آقازاده‎ها در نماز جمعه فرمودند که صدور فرمان هشت‎ماده‎ای مبارزه با فساد بی‎دلیل نبوده است و در همه کشورها فساد وجود دارد و کشور ما نیز از این موضوع مبرا نیست؛ باید سعی کنیم این موضوع را در نظام اسلامی کاهش دهیم. واقعا به چه علت هنگام سالگرد فرمان هشت ماده‎ای با چند مصاحبه و بیانیه از آن عبور می‎کنیم؟ به‎نظر شما چه کسی باید این خلاء را پر کند؟
برخورد با جرایم اقتصادی زمان و مقطع خاصی ندارد و همان‎طور که مجرمین مرتکب جرم می‎شوند، دستگاه قضایی هم باید رسیدگی و با آن برخورد کند. در این برخورد، هرکسی باید وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهد. بنده بر این نظرم که دستگاه قضایی عملکرد مثبتی داشته است و اگرچه ما در دستگاه قضایی، در بخش کشف جرایم مشکل داریم و ضعیف هستیم اما حوزه اقتصاد بسیار حساس است.

ورود به این حوزه نباید موجب التهاب یا عدم امنیت اقتصادی شود؛ به‎عنوان مثال، ما جرایم مقید در قانون بازار اوراق بهادار را داریم که در بورس وقوع می‎یابد، اما نمی‎توانیم حوزه بورس را پلیسی - امنیتی کنیم. اگر گزارش واصل شده، باید از متخصصان و کارشناسان بورس در جهت کشف موضوع استفاده شود. معتقدم نظارت‎های درون‎سازمانی و نیز نظارت‎های سازمان‎هایی نظیر سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات و حراست نهادها باید در کشف جرم مورد استفاده قرار گیرد. اگر بخواهیم رقم سیاه جرایم اقتصادی (جرایم کشف نشده) را کاهش دهیم، همه دستگاه‎ها باید در زمینه کشف جرم به‎طور فعال عمل کنند.

یکی از مباحث دیگری که بعضا در جامعه از آن نام برده می‎شود، مافیای اقتصادی تحت عنوان نفتی، دخانیات و غیره است. حال به‎نظر شما اصلا مافیا در کشور ما وجود دارد یا خیر؟
از این جهت که افراد به‎صورت سازمان‎یافته مرتکب جرم می‎شوند، از آن با عنوان مافیا نام می‎برند. بسیاری از جرایم اقتصادی به‎صورت سازمان‎یافته اتفاق می‎افتد. اصلا در هر حوزه دیگری هم ممکن است جرایم سازمان یافته اتفاق بیفتد، ولی تاکنون در حوزه نفت این‎که به‎صورت سازمان یافته عمل کنند و مرتکب فساد شوند، برخورد نکرده و نرسیده‎ایم؛ اگرچه تاکنون پرونده‎های متعددی نیز در این حوزه رسیدگی و به اتخاذ تصمیم منتهی شده است.

در حوزه دخانیات و امور دیگر بحث مافیا به چه صورت است؟
در حوزه دخانیات پرونده‎ای داشتیم که رسیدگی و منتهی به اتخاذ تصمیم شد. در هر حوزهای که افرادی مجاز به تصمیم‎گیری هستند، به دلیل موقعیت و منافع اقتصادی فراوانی که می‎توانند داشته باشند در معرض سوء‎استفاده هستند و یا ممکن است تصمیم‎شان مبتنی بر سوء استفاده باشد.

موضوع تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه در مقطعی باعث چالش بین دو قوه شد. در گزارش نهایی هیئت در رابطه با عملکرد قوه قضاییه در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی، چند سطری آمده که بخشی از آن به نقل از مضمون چنین است: «از بررسی اسناد و مدارک موجود و بررسی پرونده‎های مربوط به رسیدگی به جرایم اقتصادی به‎خوبی می‎توان نتیجه گرفت که متاسفانه در قوه قضاییه اراده لازم برای مجازات مجرمان اقتصادی کمتر مشاهده شده است، بلکه با توجه به پرونده‎هایی که به هیئت تحقیق و تفحص رسیده است، به‎خوبی می‎توان مسامحه در برخورد با مفاسد اقتصادی و بعضا تبانی با مفسدان را دریافت». نظرتان چیست؟
اولا، در انتها همه شاهد کار گروه تحقیق و تفحص بودند و پرونده‎ای هم در این خصوص تشکیل شد که قصد ورود به ماهیت آن را نداریم. ثانیا، وقتی مسئله‎ای را عنوان می‎کنیم باید مصادیق آن را نیز ذکر کنیم و نیز مصادیقی که عده‎ای مدعی هستند قوه قضاییه در رابطه با مفاسد ضعیف عمل کرده و البته لازم است که دلایل قوه قضاییه نیز مورد توجه قرار گیرد.

اگر شما عملی را جرم اقتصادی می‎دانید و قوه قضاییه حکم برائت داده است، باید دلایل آن را بررسی کنید. در هیچ جای دنیا اساسا پارلمان نمی‎تواند تعیین کند که چه کسی مجرم است و چه کسی مجرم نیست. اگر پارلمان قرار است تشخیص دهد که فساد چیست، باید که رسیدگی به آن را نیز خود به‎عهده بگیرد.

اختلاف مبنایی در مورد تفسیر فساد و جرم اقتصادی از جمله دیگر مشکلات دستگاه قضایی است و طبق قانون، قاضی باید عمل متهم را ضمن تطبیق با قوانین، جرم تشخیص دهد یا خیر و در این جهت، استنباط سایر مقامات ارزش حقوقی ندارد. محل اصلی چالش این‎جا است که عده‎ای فساد را بر مبنای سلایق شخصی خود تفسیر و مصادیق آن را تعیین می‎کنند؛ در حالی‎که مقام قضایی بر مبنای قوانین موضوعه، عملی را جرم و برای آن مجازات تعیین می‎کند.

مثلا بر اساس دیدگاه برخی، دریافت تسهیلات بانکی و عدم پرداخت آن، رانت و فساد تلقی می‎شود، در حالی که از نظر مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی، صرف عدم ایفای تعهد جرم محسوب نمی‎شود و صرفا دریافت تسهیلات به نحو متقلبانه با اسناد جعلی و صوری واجد وصف کیفری است و جرم محسوب می‎شود.

جرایمی که در صلاحیت رسیدگی این دادسرا قرار دارد را احصاء فرمایید؟
جرایم اقتصادی که ارزش مال یا حقوق مالکانه و عمومی مورد تعدی و تجاوز بیش از یک میلیارد تومان باشد یا به لحاظ شیوه ارتکاب وصف کلان اقتصادی داشته باشد و جرایمی نظیر اختلاس، ارتشا، اخذ پورسانت، تصرف غیر مجاز و تضییع اموال دولتی، تبانی و مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی رسیدگی آن در صلاحیت این دادسرا است.

در سال گذشته درخصوص چه تعداد از متهمین به جرایم اقتصادی کیفر خواست صادر شده و ارزش ریالی اموال مورد ادعا چه میزان بوده است؟
در طول سال 1387 تعداد 68 فقره پرونده مهم اقتصادی مشتمل بر اتهامات انتسابی به 257 نفر از متهمین منتهی به قرار مجرمیت و صدور کیفر‎خواست شده است که جمع کل اموال و وجوه مورد اتخاذ تصمیم در این پرونده‎ها مبلغ 274/660/366/265/1 تومان بوده‌است.

تعداد اشخاصی که به جهات مختلف بازداشت شده‎اند، چند نفر بوده است؟
از ابتدای سال 87 تعداد کل بازداشتی‎های ناشی از قرار تأمین و محکومیت کیفری در شعب بازپرسی تحقیق و اجرای احکام 198 نفر بوده است و اکنون 109 نفر در بازداشت به‎سر می‎برند و تعداد محکومیت به حبس در پرونده‎های اجرایی مطروحه در سال گذشته 138 نفر و محکومین به انفصال از خدمات دولتی 34 نفر بوده‎اند.

در سال 1387 پرونده‎های مطروحه در دادسرا کاهش یا افزایش داشته است؟
موجودی شعب این دادسرا در فروردین ماه سال گذشته 178 فقره پرونده بوده و در پایان سال به 150 پرونده کاهش یافته است. ضمن این‎که 195 پرونده جدید نیز به شعب ارجاع شده است که در بعضی از پرونده‎ها بیش از یک هزار شاکی مداخله داشته‎اند.

گفتگو از : علی‌اکبر روح‌نواز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین