کانال صدای فرهنگیان ایران نظر برخی معلمان در خصوص حضور محمدباقر نوبخت در راس وزارت آموزش و پروش را منتشر کرده است.
امیرحسین محمودوند: بنیادیترین تحول در آموزش و پرورش تحول در منزلت و معیشت معلمان است. این تحول زمانی صورت میپذیرد که وزیر آموزش و پرورش قواره و قامت ملی و حاکمیتی داشته باشد، شیخ الوزرا باشد، جایگاه ویژهای در دولت داشته باشد، اقتصاد بداند، با هوش و با پرنسیپ باشد. دکتر نوبخت از این ویژگیها برخوردار است و مناسبترین گزینه است.
سید جمال هادیان: ما در کارگروه تحقیقی مان معتقدیم که وزیر آموزش و پرورش باید علاوه بر سابقه آموزشی اقتصاد و برنامه ریزی هم بداند. پس از بررسی مختلف و در نهایت به محمدباقر نوبخت رسیدیم. اقتصاد دان برنامه محوری که حدود یک دهه معلمی، مدیریت و مدیرکلی آموزش و پرورش را در کارنامه دارد.
فاروق داودپور: شخصی همانند آقای نوبخت که هم از لحاظ شخصیتی از مهارت انسانی مناسبی برخوردار است و هم با نهادهای تاثیر گذار همانند دولت مجلس و سازمان برنامه و بودجه آشنایی کامل دارد این تصور را ایجاد میکند چنین مدیری شاید بتواند بهتر از دیگران پیچیدگیهای سازمان را درک کند.
ابراهیم نجفی فر: امروز آموزش و پرورش یک ژنرال میخواهد، فرهنگیان کسی را میخواهند که خواستههای آنان را فریاد زده و خود را جزئی از جامعه فرهنگیان بداند. آموزش و پرورش نیاز به گزینهای درون سازمانی با توانایی بهرهمندی از عناصر برون سازمانی دارد و دکتر نوبخت که بیش از یک دهه در وزارت آموزش وپروش بوده شناخت نزدیک و عمیق و همهجانبه از مسائل، مشکلات، محدودیتها و تهدیدها از یکسو و شناخت از راه حلها و فرصتها و امکانات از سوی دیگر دارد.
مهدی محمدیان: دکتر نوبخت که کار خود را با معلمی آغاز و پلههای رشد و ترقی را در عرصههای علمی و اجرایی طی نموده واز تجربهی گرانبهای مدیریت کلان بهرهمند و در میان مسئولین ارشد نظام چهرهای نام آشنا و شناخته شده میباشند قطعا میتوانند در هیئت دولت جایگاه ویژهای در میان وزرا داشته باشند و انتظار میرود که از اندوختهی این معلم و مدیر ارشد برای حل چالشها و خدمت بهتر و بیشتر به دستگاه تعلیم و تربیت وجامعهی فرهنگیان بهره برد.
محسن امیری خواه: نوبخت دارای تحصیلات عالی در رشته اقتصاد است و این تخصص به او امکان میدهد تا برنامههای آموزشی را با نگاهی به نیازهای اقتصادی و بازار کار طراحی و اجرا کند. او به خوبی میداند که نظام آموزشی باید به گونهای باشد که دانشآموزان و دانشجویان را برای ورود به دنیای کار و اشتغال آماده کند.
سید سجاد راستخانه: در شرایط کنونی نهاد تعلیم و تربیت به کسی نیاز دارد که هم در بدنه آموزش و پرورش کار کرده باشد و هم در مباحث اقتصادی مخصوصا جذب اعتبارات برای این نهاد خبره و تجربه کافی داشته باشد، لذا به نظر میرسد بهترین فرد از بین گزینههای پیشنهادی، دکتر محمد باقر نوبخت است که یک چهره ملی، معتدل و با تجربه فراوان اقتصادی است.
جواد عباسی: یک وزیر قوی میتواند توان دولت، مجلس و سایر نهادها را برای اصلاح آموزش و پرورش به کار بگیرد. دکتر نوبخت فردی است که چنین ویژگیهایی داشته و میتواند تحول آفرین باشد و نگرش نسبت به این دستگاه مهم را تغییر دهد.
خلیل عموزاده: انتخاب نوبخت به عنوان وزیر آموزش و پرورش میتواند یک اتفاق بزرگ و یک فرصت ارزشمند برای کاستن مشکلات و چالشهای وزارت خانه عریض و طویل آموزش و پرورش باشد. نوبخت از دل آموزش و پرورش برخاسته، معلم بوده و تجربه لازم و کافی را در این زمینه دارد.
سجاد میرزائیان: دکتر نوبخت چهرهای ناشناخته و کم نفوذ نیست که گوشه نشینش کنند و چنان که جایگاه معلم را در این سالها پایین آورده اند ایشان را نیز با ظلم و بی توجهی برانند. وقت آن رسیده که آموزش و پرورش به جایگاه اصلی خود بازگردد. اگر بزرگی را بر سر ویرانهای بگمارند آباد کند.
میثم پرنیان: وزیر آموزش و پرورش باید با دو رویکرد تحول در ساختار طبق سند تحول و ارتقا وضعیت معیشت و منزلت معلمان کار خود را آغاز کند. دکتر نوبخت برای تحقق این دو رویکرد فردی شایسته و تواناست.
حسین محمدی: دکتر نوبخت وقتی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود نمایندگان صنفی فرهنگیان را با آغوش باز میپذیرفت و اجرای رتبه بندی را ریل گذاری نمود. او کسی است که وقتی در هیات وزیران بعنوان نماینده فرهنگیان باشد حساب کار دست دیگر وزرا میآید و میدانند که براحتی نمیشود ایشان را دور زد. او کاربلدی قهار است.
حسن بختیاری: روزی میخواستند با وقاحت تمام ته مانده نیروهای خود را، همچون حسین باغلگی، به عنوان ناجی آموزش و پرورش غالب کنند به فرهنگیان و دانش آموزان! حال که دکتر نوبخت نیروی آفتاب دیده و پخته نه نشسته در دولت سایه پای کار است جایز نیست به فکر دیگر گزینهها باشیم.