کد خبر: ۹۳۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۹
رییس جمهور سوریه مرد سال شد

بشار اسد مرد سال 2009 شبکه عربی سی‌ان‌ان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس بین‌الملل: بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه عنوان مرد سال شبکه خبری سی‌ان‌ان عربی را به خود اختصاص داد. از یک سال پیش که باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده همزمان با راهیابی به کاخ سفید از عادی ‌سازی رابطه با دمشق سخن گفت، بشار اسد خوش درخشیدن در صحنه معادلات منطقه‌ای را آغاز کرد. هشت سال حضور مردی تندرو به اسم جورج بوش در راس قدرت در امریکا، راه را بر حرکت‌های دیپلماتیک بشار اسد بسته بود.
شبکه عربی سی‌ان‌ان، موفقیت‌های بشار اسد در رویارویی با اعمال فشارهای صورت گرفته علیه سوریه از سال 2005، تحکیم روابط این کشور با کشورهای عربی و اروپایی و روابط برجسته‌اش با کشورهای منطقه‌ای از جمله ایران و ترکیه را به عنوان دلایل انتخاب اسد ذکر کرد.
گسترش روابط سوریه و لبنان و سفر اخیر سعد الحریری، نخست وزیر لبنان به دمشق نیز از جمله مسائلی بود که بشار اسد را در موضع قدرت در منطقه قرار داده است.
مشارکت اسد در نشست فوق‌العاده دوحه در جریان حمله اسرائیل به غزه و تصمیماتی که در این نشست در یاری‌رسانی به غزه و حمایت از ملت فلسطین اتخاذ شد، با جلب حمایت‌های گسترده مردمی همراه بود که به انتخاب اسد به عنوان شخصیت برجسته سال 2009 کمک کرد.
برگزاری نشست آشتی ملی در ژانویه 2009 در کویت، نشست چهار جانبه رهبران عربستان، کویت، مصر و بشار اسد در مارس 2009 در ریاض به عنوان ابعاد عربی فعالیت‌های بشار اسد و تغییر نسبی رویکرد آمریکا در قبال سوریه با روی کار آمدن باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و سفر تعدادی از هیات‌های آمریکایی به دمشق به عنوان بعد بین‌المللی فعالیت‌های اسد مورد توجه قرار گرفته است.
تحکیم روابط فرانسه و سوریه و تلاش نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور این کشور برای تحکیم این روابط جهت تقویت جایگاه کشورش در خاورمیانه که نهایتا به سفر بشار اسد به پاریس منجر شد، نیز در این انتخاب بی‌تاثیر نبوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین