کد خبر: ۹۳۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵

سخنگوی وزارت خارجه: کاهش روابط با انگلیس در دستور کار نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – سیاست خارجی: رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رد ضرب الاجل دوماهه ایران توسط آمریکا و این که آیا ایران برنامه تولید اورانیوم با غنای 20 درصد را در دستور کار دارد؟ اظهار داشت: ما برنامه طبیعی خودمان و فعالیت‌های صلح‌آمیزمان را انجام می دهیم. چیزی مانع از ادامه کار ما نخواهد بود. اگر طرف‌های ما به این نتیجه برسند که با ایران همراهی کنند از آن استقبال می‌کنیم؛ در غیر این صورت برنامه‌های طبیعی خود را ادامه می دهیم. 

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیگیری وضعیت زائران ایرانی بیت‌الله الحرام، تاکید کرد: باید بهترین شرایط برای زائران محترمی که قصد زیارت دارند را فراهم کنیم. انتظار این است که کشور عربستان به عنوان میزبان بهترین تسهیلات را برای زائران کشورهای مختلف از جمله ایران فراهم کند. اگر نکاتی وجود دارد که احتیاج به رسیدگی دارد توسط وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد و در دستور کار ماست و امیدواریم این مساله به زودی حل شود. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار مطرح شده مبنی بر دخالت دولت عربستان در آشوب‌های روز عاشورا،‌ گفت: ما چیزی دریافت نکردیم و رسمی هم چیزی نشنیدیم. نمی‌دانیم منبع این اخبار چیست.
رامین مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی در مورد ارزیابی وزارت خارجه مبنی بر اینکه با وجودی که مامن، زادگاه و حامیان مالی برخی از گروه‌های افراطی در برخی از کشورهای منطقه مشخص است برخی رسانه‌های عربی در راستای انحراف افکار عمومی و فریبکاری درصدد هستند این گروه‌ها را به ایران مرتبط کنند گفت: همان طور که همه جهانیان اطلاع دارند ما گروه‌های افراطی و تروریستی را محکوم می‌کنیم؛ ما خودمان را قربانیان عملیات‌های تروریستی می‌دانیم، بیشترین صدمه را کشور ما و مردم و مسوولین ما در این رابطه تحمل کردند و در هر برنامه‌ای که با افراط‌گرایی و تروریسم مقابله کند ما همکاری خواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: معتقدیم باید ریشه‌های به وجود آمدن این گروه‌های افراطی و تروریسم را پیدا و با آن‌ها مبارزه کرد.
 
مهمان‌پرست همچنین در مورد دستورالعمل دولت آمریکا برای اجرای تدابیر شدید امنیتی و تفتیش بدنی و انجام معاینات در قبال اتباع 14 کشور در فرودگاه‌های این کشور نیز گفت: اگر کشورهایی مدعی هستند برای برقراری امنیت مقرراتی را وضع می‌کنند و اتباع بی‌گناه کشورهای خاصی را هدف قرار می‌دهند به نظر می‌آید یک نوع بهره‌برداری نامناسب سیاسی است. 

مهمان‌پرست تاکید کرد: ما هم با مبارزه با افراط‌گرایی موافق هستیم. این روش برخورد و این انتخاب نادرست کشورها را نادرست می‌دانیم؛ معتقدیم به جای پرداختن به این معلول‌ها باید علت را پیگیری کرد. خود کشورها می‌دانند چه کسی در ایجاد این گروه‌های افراطی دخیل هستند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که وزارت اطلاعات از دستگیری چند خارجی در روز عاشورا خبر داده است. این افراد وابسته به کجا هستند و چه هدفی داشتند؟ گفت: همان طور که وزیر اطلاعات به مردم گزارش داده است در حوادث اخیر و آشوب‌هایی که انجام شد برخی از اتباع خارجی با افرادی که دارای تابعیت‌های مضاعف بودند در بین دستگیرشدگن حضور داشتند. طبیعی است که این مساله در رویه قانونی و حقوقی خود بررسی می‌شود و چنانچه این افراد مجرم نباشند و یا انگیزه و اهدافی در این حادثه نداشته باشند رسیدگی می‌شود وآزاد می‌شوند.
 
خبرنگاری در مورد موضع وزارت خارجه ایران در مورد جسارت برخی علمای وهابی عربستان به شیعیان گفت: بارها تاکید کرد‌ایم که آنچه که جهان اسلام به آن احتیاج دارد وحدت ، یکپارچگی و همگرایی است؛ آنچه که جهان اسلام را تهدید می‌کند دشمنان اصلی و رژیم اشغالگر قدس است. 

خبرنگاری پرسید شنیده است سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران ممکن است به دلیل عدم اجازه ایران برای دیدار با مقامات ارشد مجلس و مخالفان دولت لغو شود، دستیار ویژه وزیر امور خارجه پاسخ داد: برای اینکه بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود بین ایران و پارلمان اتحادیه اروپا به میزان حداکثری افزایش یابد زمان دیگری را انتخاب خواهیم کرد. با توجه به برنامه‌هایی که در دست داریم باید در فضای مناسب به این همکاری بپردازیم. زمان انجام این سفر از سوی مراجع ذی‌ربط هماهنگ خواهد شد. 

وی همچنین درباره انتشار اسامی 60 بنیاد خارجی از سوی وزارت اطلاعات گفت: اسامی این موسسات را وزارت اطلاعات منتشر کرده است. 

خبرنگاری پرسید وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که از هر نوع تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه دولت ایران حمایت می‌کند، واکنش وزارت خارج در این رابطه چیست؟ اشتباهی که برخی کشورهای غربی انجام می‌دهند این است که به جای اینکه صدای ملت ما را بشوند و حرکت مردم را دقیق ارزیابی کنند متاسفانه با اغراض سیاسی به دنبال افرادی هستند که بیشتر جنجال و آشوب را پیگیری می‌کنند و نمایندگان مردم ما نیستند. هر میزان در این مسیر اشتباه قدم بردارند در نتیجه‌گیری هم باز بیشتر اشتباه خواهند کرد و نهایتا منافع کشور و مردم خود را به خطر می‌اندازند. 

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواسته مصوبه‌اش مبنی بر کاهش سطح روابط با انگلیس در سطح کاردار اجرایی شود گفت: مصوبه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی در جهت کاهش روابط با انگلیس نداشته‌ایم همان طور که اطلاع دارید بحث کاهش یا افزایش روابط رویه بسیار جدی است و مسیر بررسی بسیار طولانی دارد. باید نقطه‌نظرات حاکمیت و دولت از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: بحث کاهش روابط با انگلیس در دستور کار وزارت خارجه نیست. البته تمامی رویکردها و رفتارهای کشورهای خارجی با دقت و حساسیت زیر نظر خواهد بود و متناسب با این رفتارها تصمیم گیری می‌شود. آنچه که مسلم است در نظر گرفتن منافع کشور و مردم در این روابط است. 

مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه عنوان شد، موضوع حج عمره و امورات مربوط به آن به وزارت امور خارجه واگذار شده است با توجه به طرح موضوعاتی مبنی بر تحریم حج عمره پاسخ وزارت خارجه در مورد این دو موضوع چیست؟ گفت: بحث این نیست که وزارت امور خارجه مسوولیت را برای برگزاری حج عمره بگیرد. مشکلاتی که ممکن است برای زائرین ما وجود داشته باشد از سوی وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و امیدواریم این مشکلات با همکاری دولت عربستان برطرف شود تا زائرین ما بتواندند حج خود را انجام دهند. 

خبرنگار دیگری پرسید برخی رسانه‌ها اخبار ضد و نقیضی از مرز ایران و عراق منتشر می‌کنند از جمله اینکه عراق نیروهایی را به صورت آماده باش در مرز قرار داده است و مذاکرات ایران و عراق بر سر میادین نفتی به کجا رسیده است؟ مهمان‌پرست پاسخ داد: این‌ها بحث‌هایی است که بیشتر از وزن خود به آن پرداخته می‌شود و به نظر می‌آید ارتباط زیادی با تحولات داخل عراق و انتخاباتی که در پیش دارند دارد. برخی جریان‌ها تمایل دارند به این طریق فشارهایی را وارد کنند و در انتخابات نتیجه‌گیری کنند. 

وی همچنین تاکید کرد: تماس‌ها و رایزنی‌های ما با دولت عراق ادامه دارد؛ ما در جنبه‌های مختلف روابط خوبی داریم و موارد همکاری را با یکدیگر بررسی می‌کنیم؛ برای ما یک عراق آباد، پیشرفته و دارای ثبات حتما بهترین گزینه است و برای اینکه به این وضعیت برسد تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد. مشکلی به اسم مشکل میادین نفتی وجود ندارد. 

مهمان پرست در مورد ناامنی در یمن و اینکه برخی سفارت‌ها سفارتخانه خود را در یمن تعطیل کرده‌اند گفت: رویکرد گفت‌وگو برای برطرف کردن مشکلات بین جریانات داخلی در یمن بهترین رویکرد است و از آن استقبال می‌کنیم؛ هر حرکتی که در جهت ایجاد آرامشی در یمن انجام شود حتما مورد نظر همه کشورهای اسلامی از جمله ایران است و معتقدیم برای مقابله با افراط‌گرایی و ریشه‌یابی بحث تروریسم هم باید هم کشورها با یکدیگر تشریک مساعی داشته باشند، ضمن اینکه پیدا کردن ریشه‌های این کار مهم است؛ کسانی که کمک می‌کنند تا به افراط‌گرایی دامن زده شود باید در رفتار خود تجدیدنظر کنند. 

خبرنگار دیگری پرسید کلینتون گفته است آمریکا هیچ‌گونه ضرب‌الاجل قاطعی برای ایران جهت پاسخ دادن ندارد. ارزیابی وزارت امور خارجه در این رابطه چیست؟ 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخ داد: ما هم با ایشان هم عقیده هستیم و معتقدیم هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی وجود ندارد و معنا هم ندارد. ما به مسیر درستی که برای اهداف صلح‌آمیز خودمان در پیش گرفته‌ایم ادامه خواهیم داد. امیدواریم کشورهای دیگر هم به مسیر طبیعی تعامل خود به خصوص در بحث فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی برگردند و طبق وظایف آژانس نیازهای کشورهای متعهد و عضو را تامین کنند. 

خبرنگار دیگری پرسید: آیا صحبت‌های اخیر هیلاری کلینتون را می‌توان عقب‌نشینی رسمی از مواضع قبلی تلقی کرد، مهمان‌پرست پاسخ داد: امیدواریم آن‌ها نسبت به فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز ما رویکرد واقع‌بینانه‌ای داشته باشند. ما رویه حقوقی کاملا تعریف شده و شفافی داشته‌ایم؛ هیچ‌کدام از بازرسی‌های آژانس و یا گزارش‌هایی که داده است تاکید نمی‌کند که ما برخلاف رویه صلح‌آمیز اقدامی کرده باشیم. طبیعی است که در این چارچوب از حقوقی برخورداریم . این حقوق باید در نظر گرفته و تامین شود. اگر کشورهای دیگری که تاثیرگذار هستند و مسائل سیاسی را دنبال می‌کنند به این نتیجه برسند که باید طبق همان رویه حقوقی نسبت به اعضا رفتار کنند و حرف‌ها و برخوردهای گذشته خود را تصحیح کنند ما از آن استقبال می‌کنیم. 

مهمان‌پرست همچنین در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد دستاوردهای سفر رییس‌جمهور کشورمان در سفر ترکمنستان و تاجیکستان گفت: سفر آقای رییس‌جمهور به کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در سیاست خارجی‌مان به کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی اولویت ویژه‌ای داده‌ایم. با توجه به ریشه‌های مشترک فرهنگی، تمدنی و تاریخی که بین ما و کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد می‌توانیم در زمینه‌های مختلف روابط را به بالاترین سطوح برسانیم. یکی از موارد مهم همکاری، همکاری‌های اقتصادی خواهد بود که در دستور کار است . با توجه به زمینه‌های فراوانی که برای همکاری در بخش انرژی و آب و بخش‌های راهسازی در تاجیکستان وجود دارد و هم چنین موضوع میراث فرهنگی که در دستور کار بوده است پیگیری‌هایی شده و اسنادی امضا شده است. پروژه‌های خوبی توسط شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان اجرا شده، در ترکمنستان همان گونه که اطلاع دارید دو بحث بسیار مهم را دنبال می‌کنیم که خوشبختانه با همکاری کشورهای منطقه در حال به نتیجه رسیدن است.
 
وی با اشاره به موضوع خط آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران گفت: این مساله بسیار استراتژیک است و کریدور شمال – جنوب را بسیار فعال می کند و ظرفیت‌های فراوانی را برای مردم منطقه ایجاد خواهد کرد که بخش عمده‌ای از این خط آهن در ترکمنستان واقع است و شرکت های ایرانی قسمت اعظم پروژه را اجرا می کنند؛ در این سفر توسط جناب آقای احمدی نژاد و رییس جمهور ترکمنستان این بخش کار افتتاح می شود. 

مهمانپرست هم چنین گفت: موضوع دوم افتتاح دومین خط لوله گاز میان ایران و ترکمنستان است که اولین همکاری در بخش گاز هم بسیار استراتژیک است و منافع آن برای همه از کشورهای منطقه خصوصا ایران و ترکمنستان خواهد بود. 

وی هم چنین در مورد پرسش دیگری مبنی بر مذاکرات سه جانبه میان ایران، روسیه و هند در مورد خط لوله صلح گفت: چنین چیزی وجود نداشته است. 

یکی از خبرنگاران پرسید با انتصاب سفیر ایران در رم آیا سفارت خانه دیگری هم هست که بدون سفیر باشد و چرا؟ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در سفارت‌خانه‌های ما در خارج از کشور به صورت طبیعی هر ساله بین 30 تا 40 سفارت خانه باید جابه جایی صورت گیرد و این موضوع با توجه به اتمام ماموریت سفرایمان انجام می‌شود و باید افراد جدیدی جایگزین شوند. مراحل اعزام جناب آقای حسینی هم تکمیل شده است و به زودی عازم خواهند بود. هم چنین در چند سفارت خانه دیگر هم که به این صورت با پایان ماموریت سفرای ما همراه بوده‌اند افراد جدیدی تعیین شده‌اند و به تدریج اعزام خواهند شد.
 
وی در مورد حضور ایران در اجلاس بررسی افغانستان در لندن نیز گفت: از کشور ما برای شرکت در کنفرانس لندن در مورد موضوع افغانستان دعوت به عمل آمده است و در دست بررسی است. چنانچه دستور کار اجلاس به صورت روشن مشخص شود و احساس کنیم نقش ایران می‌تواند تامین کننده منافع کشور افغانستان باشد و در این اجلاس به آن توجه و تمرکز داده خواهد شد آن را با دید مثبت پیگیری می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد ایران با قزاقستان برای تامین حدود 1350 کیلوگرم اورانیوم گفت: این خبر جعلی را هم ما تکذیب کردیم، هم قزاقستان و هم سایر کشورها.
وی در مورد انجام مذاکرات جدید در مورد خروج فردی با عنوان دختر بن لادن و این که اگر او به صورت غیرقانونی وارد شده است، آیا محاکمه می شود گفت: در مورد فردی که ادعا شده دختر بن لادن است و در سفارت عربستان قرار دارد با توجه به درخواست دولت عربستان برای این که شرایط خروج او از ایران فراهم شود با نگاه انسان دوستانه عمل می‌کنیم؛ اگر اتباع کشورهای دیگر تسهیلاتی را لازم داشته باشند برای این که مساله خروجشان حل شود حتما اقدام خواهیم کرد و این رفتار ما رفتار مبتنی بر دیدگاه انسانی است. به صورت طبیعی اگر مراحل کار، روال قانونی و شرایطی را که برای احراز هویت و صدور برگه عبور لازم است انجام شود ما با دید مثبت، رفتار انسانی خواهیم داشت. 

وی در مورد تشکیل کمیته میان ایران و عراق برای بررسی مسایل مرزی و زمان احتمالی مورد توافق گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که برای جلوگیری از هر گونه سوء تفاهم و بحث تعیین خطوط مرزی قرارداد 1975 قرارداد مصوب و مورد تاکید است و امیدواریم با رایزنی‌هایی که میان ایران و عراق صورت می گیرد و هر چه سریعتر این کمیته تشکیل شود و به همه مسایل بر مبنای خوب و صحیح رسیدگی شود.
به گزارش ایسنا، یکی از خبرنگاران پرسید: بحثی مطرح است به عنوان طالبان خوب و طالبان بد و گفته می شود بخشی از طالبان سعی می‌کند از القاعده فاصل بگیرد و با آمریکا و کشورهای غربی وارد مذاکره شوند. آیا ایران هر نوع گفت‌وگویی با طالبان را رد می کند و یا این که تحت شرایطی حاضر است به عنوان گزینه به آن فکر کند.
مهمان‌پرست گفت: برای ما ایجاد ثبات، ریشه کن کردن افراط گرایی و تروریسم و مشکلات مربوط به مواد مخدر در افغانستان بسیار حائز اهمیت است ، ما امنیت و توسعه افغانستان را امنیت و توسعه خود می دانیم و میزان که مشکلاتی از این کشور به صورت حل نشده باقی بماند آثار و خسارت هایش را در کشور خودمان مشاهده خواهیم کرد. طبیعی است که برای ما سرنوشت افغانستان بسیار اهمیت دارد.
مهمان‌پرست تاکید کرد: به صورت کلی با افراط گرایی و تروریسم مخالف هستیم و معتقدیم برخی از کشورها این پدیده شوم را ایجاد کردند تا درمنطقه مشکلاتی ایجاد کنند که به صورت طبیعی خودشان دچار مشکل شدند. باید ریشه‌های تروریسم و افراط گرایی را از راه درست از بین برد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرسش دیگری مبنی بر این که راهکار ایران برای مقابله با تحریم‌های هدفنمد به خصوص در مورد سپاه پاسداران از سوی آمریکا چیست گفت: ما نظراتمان را بارها اعلام کرده‌ایم. تحریم‌ها ، تهدیدها و روش های نادرست را کارآمد نمی‌دانیم. کشوری که در مسیر استقلال حرکت می‌کند و افق های روشنی را برای خود ترسیم کرده اقتدار کامل و غیر قابل انکاری را در منطقه دارد و برای دنیا حرف های جدید دارد وبا اتکا به مردم و جوانان مستعد خودش مسیر را بسیار محکم جلو می‌برد. با این تهدیدها و تحریم‌ها لحظه‌ای سستی به خود راه نمی‌دهد. آنچه که نهایتا عاید خواهد شد قضاوت منفی در افکار عمومی نسبت به کشورهایی است که یک جانبه گرایی و پایمال کردن حقوق ملت های مستقل را پیشه گرفتند و این در تاریخ ثبت خواهد شد. 

مهمان‌پرست درمورد وضعیت زندانیان ایرانی در عراق و این که طارق هاشمی حکم آزادی آن ها را امضا نکرده است گفت: معتقدیم بحث زائرین ایرانی بحثی انسانی است و باید با همکاری دولت عراق هر چه زودتر مشکلات این افراد حل شود. البته به زائرین خود توصیه کرده ایم که همواره برای زیارت مسیرهای قانونی را دنبال کنند اما در بعضی از ایام به دلیل شور و حالی که مردم برای رسیدن به عتبات عالیات متاسفانه از راه‌های غیرقانونی اقدام می‌کنند و گرفتار می‌شوند. امیدواریم با رویکرد انسانی هر چه سریعتر موجبات آزادی آنها را فراهم کنیم ما به صورت جدی این کار را پیگیری می کنیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه هم چنین در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه کوشنر در مورد ایران نیز گفت: آن قدر آنها حواس و توجه خود را به بعضی از موضوعات در کشورهای دیگر که به آنها ارتباطی پیدا نمی‌کند جمع کرده‌اند و متاسفانه شناخت دقیق و درستی هم ندارند و در اشتباهی که انجام می‌دهند جای ملت بزرگ را با تعداد بسیار اندکی آشوبگر اشتباه گرفته‌اند و آن قدر زمان در این زمینه‌های غیر مربوط به خود اختصاص داده اند که اوضاع داخلی فرانسه و شهر پاریس را فراموش کرده‌اند؛ به ایشان توصیه کردیم و توصیه می کنیم به اوضاع داخلی فرانسه بیشتر توجه کنند. ریشه‌های ناامنی و نابرابری را پیدا کنند و به جای سرکوب مردم در فرانسه به خواسته‌های آن‌ها توجه کنند. 

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که آیا وزارت امور خارجه ایران قائل به تقسیم بندی طالبان خوب و بد است گفت: ما با اصل افراط گرایی و تروریسم مخالفیم و معتقدیم این پدیده‌ها و اشکالی مثل طالبان و القاعده هم ایجادش توسط کشورهای خاص بوده است و هم تقسیم بندی‌اش توسط همین کشورها صورت می گیرد و هم حمایت از آنها توسط برخی از کشورهای خاص صورت می گیرد. ما این رویه را رویه نادرستی می دانیم. 

خبرنگار دیگری در مورد درخواست جان کری برای سفر به ایران و همچنین سفر هیات پارلمانی اروپا و گفت‌وگو در مورد مساله هسته‌یی و درخواست برای دیدار با گروه‌های حقوق بشری در ایران و این که این درخواست از سوی ایران رد شده است به چه دلایلی؟ 

مهمانپرست پاسخ داد: در مورد سفر جان کری اعلام کرده‌ایم که هر گاه درخواست رسمی داشته باشند توسط دستگاه‌های ذیربط که مجلس شورای اسلامی است بررسی و پاسخ داده می‌شود. این که یک بار می‌گویند درخواست داده‌ایم و بار دیگر می‌گویند نداده‌ایم مهم نیست. 

وی هم چنین در مورد سفرهیات پارلمانی نیز توضیح داد: باید شرایط مناسبی که اجازه بهره برداری حداکثری را برای این گونه سفرها درنظر گرفت و باید زمان و فضای مناسب‌تری در نظر گرفت؛ متاسفانه برخی از کشورها به خصوص آمریکا فشارهای سنگینی را روی این هیات پارلمانی وارد کرده‌اند که این سفر انجام نشود. ما نمی‌خواهیم تحت شرایط فشار و در فضای نامناسب این سفرها انجام شود. برای این که فشار از روی آن‌ها برداشته شود بهتر است در زمان مناسب‌تری این سفر انجام شود تا با برنامه‌های دیگر ما هم منافات نداشته باشد. این سفر بسیار مفید است. ما و اتحادیه اروپا کارهای زیادی را می‌توانیم با یکدیگر انجام دهیم. موضوعات دیگری هم که مطرح می‌شود بیشتر فضاسازی‌های رسانه‌یی است. 

به گزارش ایسنا، خبرنگار دیگری پرسید پارلمان ایتالیا از یکی از سران فتنه حمایت کرده است از سوی دیگر چهار نفر از هیات پارلمانی اروپایی که قرار بود به ایران سفر کنند ایتالیایی بودند و از لغو سفر خبر دادند. آیا ایران نمی خواهد در روابط خود با ایتالیا تجدیدنظری داشته باشد؟ 

مهمانپرست پاسخ داد: این که بعضی از نمایندگان پارلمان و بعضی از افراد در کشورهای مختلف از جریانات آشوبگر حمایت می‌کنند کار اشتباهی است. اما اگر قرار باشد تا هر موضوعی رخ می دهد سریع در روابطمان تجدیدنظر کنیم رویه جالبی نیست. اما تذکر خواهیم داد و با جدیت و دقت و حساسیت هم رویکردهای طرف های خارجی را مدنظرخواهیم داشت. 

یکی از خبرنگاران در مورد ملیت اتباع خارجی بازداشت شده پرسید و این که آیا با توجه به این که سفیر انگلیس در جریان اغتشاشات اخیر احضار شده است لندن نقش ویژه ای در حوادث اخیر ایفا کرده است؟ مهمانپرست گفت: این که افرادی که بازداشت شده‌اند با چه ملیتی بوده‌اند و چه جرمی داشته‌اند رسیدگی به آنها توسط وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی ما صورت می گیرد. وضعیت افراد دیگری هم که مجرم نباشند و ممکن است به صورت طبیعی در آن صحنه‌ها حضور پیدا کرده باشند رسیدگی می شود و آزاد می شوند. 

وی در مورد احضار سفیر انگلیس نیز گفت: نقش دولت انگلیس و رسانه‌های انگلیسی در تحریک این آشوبگری بیشتر از بقیه بود و با آن برخورد شد. 

یکی از خبرنگاران پرسید مصاحبه‌ای از شما در مورد پیشنهادی مبنی بر تعویض معاوضه به جای خرید اورانیوم مطرح شده آیا این پیشنهاد جدید ایران است؟ مهمانپرست در پاسخ گفت: متاسفانه این خبر را درست منعکس نکرده‌اند. ما پیشنهاد جدید و یا حرف خاصی را مطرح نکرده‌ایم. همان طور که بارها اعلام کردیم نسبت به تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران درخواستمان را به آژانس داده‌ایم. آژانس موظف است براساس حقوقی که دادیم این سوخت را تامین کند. متاسفانه برخی از کشورها به جای این که حقوق ما را ایفا کنند برخورد سیاسی با این موضوع دارند. این مساله اهداف آژانس را زیر سوال می برد. شانیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را دچار ابهام می کند؛ بنابراین سه راه حل خریداری سوخت، همکاری در معاوضه و یا در صورت فراهم شدن شرایط و پیگیری برنامه تولید در نظر گرفته شده در بحث معاوضه ما آمادگی‌مان را اعلام کرده‌ایم. چنانچه طرف مقابل برای معاوضه تدریجی و مرحله ای آمادگی‌اش را اعلام کند راجع به سایر جزییات صحبت می‌کنیم. 

وی هم چنین در پاسخ به پرسشی در مورد تعیین رژیم حقوقی دریای خزر گفت: دبیرخانه ای که در کشورهای ساحلی دریای خزر در هر کدام از این 5 کشور تشکیل شده که روسای این دبیرخانه نمایندگان ویژه رییس جمهور هر کشور ساحلی هستند و سال هاست که جلسات منظمی را برگزار می کنند. موضوعات مختلف مربوط به تدوین رژیم حقوقی دریای خزر را در دستور کار دارند؛ حدود70 درصد از موضوعات مشخص و تدوین شده است و توافق صورت گرفته است. بحث سهم و درصد تاکنون مشخص و قطعی نشده است. هر کدام از این کشورها طرح‌های علمی را که برای تقسیم آب مشترک بین این 5 کشور مورد نظر دارند مطرح می کنند و با روش های علمی و رویه های بین الملل باید این تقسیم صورت گیرد. ارقام، اعداد و درصدهایی که از سوی برخی رسانه ها گفته می شود دقیق نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین