آفتابنیوز : آفتاب: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیروز در نشست نقد و بررسی معرفتشناسی فلسفه کانت در مدرسه عالی دارالشفا قم گفت: برای گشودن میدان فلسفه تطبیقی هیچ فلسفه دیگری به اندازه فلسفه کانت اقتضا و استعداد ندارد لذا این فلسفه برای ورود به فلسفه تطبیقی و به میدان آوردن فلسفهاسلامی بسیار مناسب است.
دکتر حداد عادل ضمن بررسی و نقد فلسفه کانت با اشاره به جایگاه و اهمیت معرفتشناسی کانت افزود: کانت در میان فلاسفه جدید اروپا تأثیر عظیمی بر جا گذاشت به طوری که او را در تاریخ فلسفه جدید قابل مقایسه با تاثیر افلاطون و ارسطو در فلسفه قدیم دانستهاند.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فلسفه کانت فلسفه جامعی است و سعی کرده مبانی فکری خود را در عموم مباحث حکمت گسترش دهد که از این جامعیتها در قرن بیستم کمتر دیده میشود.
وی ادامه داد: هر کس به فلسفه کانت مسلط شود میتواند فلسفه جدید را بررسی کرده و آن را بفهمد.
حداد عادل با بیان این که فلسفه کانت به تاریخ نپیوسته است گفت: فلسفه او تاریخساز است که بسیاری از فلسفههای معاصر و فیلسوفان بعد از کانت کارشان بسط افکار کانت و نقد و بررسی و تعمیم آن به سایر موارد است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: فلسفه کانت در سیاست، اخلاق، فلسفه دین، هنر و انسانشناسی آثار مهم به جا نهاده است.
وی با بیان اینکه کانت را پدر سکولاریسم میدانند و این یکی از جهات مطرح بودن فلسفه کانت است به علل شکلگیری فلسفه کانت اشاره کرد و افزود: گرههای کور زیادی در فلسفه کانت وجود دارد که باید از آنها آگاه باشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: اصالت عقل با کانت آغاز شد و سپس فیلسوفانی سعی کردند اشکالات او را برطرف کنند اما توفیق چندانی نیافتند.
وی ادامه داد: به دنبال اصالت عقل، سایر اصالتها هم شکل گرفته که از جمله آن اصالت حس و تجربه بود که با «دیوید هیوم» به اوج خود رسید که در واقع نوعی واکنش به ناکامی اصالت عقل بود.
حداد عادل با اشاره به مبانی معرفت شناسی کانت گفت: کانت قبل از آن که فلسفه نقادی خود را تالیف کند به «سنت فلاسفه عقلی مشرب آلمان» تعلق داشت که 57 سال عمر خود را در این مسیر طی کرد که بعد از 12 سال سکوت، کتاب فلسفه نقد«عقل محض» خود را عرضه کرد.
وی افزود: مشکل کانت مانند هیوم این است که نمیفهمد مفاهیم معقول در ذهن چگونه پدید میآیند.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توجه به بحث معقولات، تاثیر منطق، فلسفه، شهود عقلی، علم حصولی، وجود، اصالت وجود، ماهیت، زمان و مکان را برای فهم و نقد و بررسی فلسفه کانت ضروری بیان کرد و یادآور شد: یکی از اموری که موجب جدایی تفکر غربی با غیرغربی میشود بحث مکان و زمان است.
در ادامه این نشست حجتالاسلام والمسلمین احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با نقد و بررسی معرفتشناسی فلسفه کانت گفت: اصل شکلگیری فلسفه کانت «اصل علیت» هیوم بود و کانت راه را در آن دید که زمان و مکان را فهم دین بداند و طبیعتشناسی را وارد معرفتشناسی کرد و از راه منطق خواست آن را اثبات کند.
وی فلسفه کانت را یک کجراهه بیان کرد و افزود: هر کس حوزه مبناشناسی و معقولات را محدود کند و از حس آغاز نماید و از منطق بخواهد هستیشناسی را تبیین کند، دچار سرنوشت کانت خواهد شد.