کد خبر: ۹۳۶۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
در حال تکمیل...

تکرار انفجار تجهیزات الکترونیکی در لبنان؛ صدها کشته و مجروح تاکنون

چندین انفجار در داخل منازل و دفاتر اداری در بیروت و سایر مناطق لبنان رخ داده که ناشی از انفجار تجهیزات الکترونیکی بوده است.
تکرار انفجار تجهیزات الکترونیکی در لبنان؛ صدها کشته و مجروح تاکنون
آفتاب‌‌نیوز :

 دقایقی قبل حادثه امنیتی جدیدی در این شهر رخ داد که براساس اطلاعات اولیه ناشی از انفجار تجهیزات الکترونیکی و بی سیم همچون لپ تاپ‌ها، رادیوها، رایانه‌ها در سطح شهر از جمله منازل مسکونی و دفاتر اداری بوده است.

این تجهیزات الکترونیکی منفجر شده غیر از پیجر‌هایی است که روز گذشته در شهر بیروت منفجر شدند و منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و زخمی شدن ۲۸۰۰ تن شده بود. درپی این حادثه کادر درمان بیروت درحالات آماده باش قرار گرفته و امدادگران به مناطق انفجار اعزام شده اند.

لبنان آماج حملات تروریستی 

به نوشته تسنیم، همزمان منابع رسانه‌ای گزارش داده اند که انفجاری تروریستی در مراسم تشییع شهدای در ضاحیه بیروت رخ داده که براساس گزارش منابع غیررسمی دستکم ۶ نفر جان باخته و ده‌ها نفر نیز زخمی شده اند. همچنین گزارش‌هایی از وقوع ۹ انفجار در شهر‌های دیگر لبنان همچون صیدا، بعلبک و بقاع در رسانه و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ولی هنوز اطلاعات دقیقی درخصوص تلفات این حملات تروریستی در دسترس نیست. 

وزارت بهداشت لبنان دقایقی قبل گزارش داد که تاکنون یک نفر شهید و صد تن دیگر نیز مجروح شده اند، ولی این آمار اولیه است و احتمالا بر تعداد جانبختگان و مجروحان افزوده خواهد شد. 

همچنین فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که صدای انفجار‌های متعددی از داخل منازل مسکونی شنیده می‌شود و همچنین فیلم‌هایی از آتش سوزی در موبایل فروشی‌ها و مراکز فروش لوازم الکترونیکی انتشار یافته است.

انفجار دستگاه‌های حضور و غیاب در لبنان

به نوشته فارس، منابع لبنانی می‌گویند حتی دستگاه‌های اثرانگشت (حضور و غیاب) نیز در این کشور منفجر شده‌اند.

 حملۀ به خودروهای یونیفل

بعد از حوادث امروز، برخی از مردم لبنان به خودروهای نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب این کشور حمله کردند.

‌اطلاعات جدید دربارۀ نحوۀ انفجار پیجرها در لبنان

منابع آگاه امنیتی در گفت‌وگو با المیادین: دستگاه‌های «پیجر» منفجرشده در لبنان، از منبع [تولیدکننده] از طریق ریزتراشه «آی‌سی» مورد استفاده در این دستگاه‌ها، به مواد منفجره آلوده شده بودند.

مواد منفجره جاسازی‌شده در این دستگاه‌ها، در هیچ بازرسی از طریق دستگاه‌های متعارف و موجود، شناسایی نمی‌شود و امکان شناسایی و کشف آن‌ها با دستگاه‌های موجود در کشورهای مختلف و فرودگاه‌ها میسر نیست.

سرویس‌های جاسوسی موساد و امان اسرائیل در پشت پرده این حمله قرار دارند. انفجار با یک فناوری پیشرفته و پس از ارسال یک پیام به دستگاه‌های پیجر آلوده به مواد منفجره، صورت گرفته است. لذا باتری پیجرها عامل انفجار نبوده، بلکه ماده لیتیوم باتری‌ها هنگام دریافت پیام انفجار، عامل منفجر شدن این دستگاه‌ها بود.

دستگاه‌های خاموش و دستگاه‌هایی که در مناطقی بودند که امکان ارسال پیام به آن‌ها وجود نداشت، مانند دستگاه‌های قدیمی، سالم مانده و منفجر نشده‌ است. لذا مادۀ انفجاری جاسازی‌شده، به‌منظور کشتن و قتل استفاده شده است.

تنها ۴ ثانیه پس از شنیده شدن صدای رسیدن پیام، دستگاه منفجر شده است چه برای فردی که پیام را باز کرده و چه کسی که آن را باز نکرده بود.

آکسیوس: انفجار‌های امروز لبنان به دلیل نگرانی از شناسایی اطلاعاتی حزب‌الله بود

منابع آگاه در گفتگو با شبکه آکسیوس گفته‌اند هدف اسرائیل از موج دوم انفجار‌ها ایجاد بدبینی و ترس در صفوف حزب‌الله لبنان و وادار کردن رهبران این گروه مقاومت به تغییر سیاست در قبال اسرائیل بوده است.

یک منبع به این رسانه گفت: «هدف از انفجار‌های امروز این بود که حزب‌الله مجاب شود که به نفعش است از حماس فاصله بگیرد و صرف‌نظر از آتش‌بس در غزه، با اسرائیل به صورت جداگانه برای پایان دادن به درگیری‌ها به توافق برسد. 

منابع مورد استناد آکسیوس همچنین گفته‌اند تصمیم اسرائیل ناشی از این ارزیابی بوده است که حزب‌الله ممکن است در تحقیقات خود درباره حملات روز گذشته موفق به شناسایی رخنه امنیتی در دستگاه‌های بی‌سیم شود.

این منابع مدعی شده‌اند رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه در موج دوم عملیاتی که از روز گذشته با انفجار دستگاه‌های پیجر در نقاط مختلف لبنان آغاز شد اقدام به منفجر کردن هزاران دستگاه رادیویی دوطرفه کرد. 

آکسیوس مدعی شده که این دستگاه‌های بیم‌سیم از قبل توسط سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بمب‌گذاری شده و سپس تحویل حزب‌الله شده بودند. حزب‌الله قرار بود از این دستگاه‌ها در حین جنگ احتمالی با اسرائیل استفاده کند. 

آکسیوس یک پایگاه نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی است. این رسانه معمولاً هنگام وقوع حوادثی نظیر حوادث فعلی به عنوان بازوی پروپاگاندای رژیم صهیونیستی عمل می‌کند. 

روز گذشته (سه‌شنبه) «فراس الابیض»، وزیر بهداشت لبنان از زخمی شدن صد‌ها نفر در مناطق مختلف این کشور بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی خبر داده بود. 

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تصریح کرد که عامل این حوادث انفجار دستگاه‌های پیجر در بیروت بوده است. در بیانیه حزب‌الله آمده بود که این حادثه حدود ساعت ۱۵:۳۰ روز سه‌شنبه به وقت محلی لبنان رخ داده است.

 آخرین گزارش‌ها از شمار شهدا و زخمی‌ها حاکی است ۱۲ نفر بر اثر این انفجار‌ها به شهادت رسیده و ۲۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

حزب‌الله لبنان در بیانیه روز گذشته خود ضمن تأکید بر امادگی خود برای دفاع از مردم لبنان از آن‌ها خواسته بود به شایعات و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای که برخی از طرف‌ها منتشر می‌کنند هیچ توجهی نکنند. 

پایگاه آکسیوس گزارش داده امروز چهارشنبه در حین مراسم تشییع پیکر اعضای حزب‌الله موج دوم حملات اتفاق افتاد. به نوشته این رسانه، چندین انفجار در بیروت و سراسر لبنان به وقوع پیوست. 

آکسیوس تأیید کرده که برخی از این انفجار‌ها در داخل آپارتمان‌ها و منازل مسکونی به وقوع پیوسته‌اند. 

سازمان ملل متحد استفاده رژیم صهیونیستی از دستگاه‌هایی که غیرنظامیان هم از آن‌ها استفاده می‌کنند به عنوان سلاح را محکوم کرده است. 

مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد هم امروز چهارشنبه انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی در نقاط مختلف لبنان را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

ولکر تورک در بیانیه‌ای گفت: ««حمله همزمان به هزاران نفر اعم از غیرنظامیان یا اعضای گروه‌های مسلح بدون داشتن علم نسبت به تملک دستگاه‌ها، مکان آن‌ها و وضعیت محیط اطراف آن‌ها در زمان انجام حمله نقض قانون حقوق بشر بین‌المللی و در مواردی قانون حقوق بشردوستانهٔ بین‌المللی است.»

یک منبع به آکسیوس گفته از آنجا که دستگاه‌های بی‌سیم اعضای حزب‌الله قرار بوده تنها در زمان جنگ با اسرائیل مورد استفاده قرار گیرند تعداد زیادی از آن‌ها در انبار‌های حزب‌الله نگهداری می‌شده‌اند. 

دو منبع آگاه در گفتگو با آکسیوس مدعی شده‌اند که هدف اسرائیل در موج دوم حملات ایجاد بدگمانی و ترس در صفوف حزب‌الله و تحت فشار قرار دادن این گروه برای تغییر سیاست در قبال درگیری با اسرائیل بوده است.

ساعاتی قبل از موج دوم حملات، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد که ایالات متحده آمریکا اطلاعی از حملات پیجری در لبنان نداشته و در آن نقش‌آفرینی نکرده است. 

روز گذشته هم متئو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه بدون محکوم کردن حمله پیجری امروز در لبنان مدعی شده بود این حمله از قبل به واشنگتن اطلاع داده نشده است. 

میلر گفت: ایالات متحده در این حمله نقش نداشت، آمریکا از قبل از این رویداد مطلع نبود و ما در مقطع کنونی در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره آن هستیم. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین