کد خبر: ۹۴۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۴
دکتر عباسپور درباره اعتیاد دانش‏آموزان بیان کرد؛

سرانه پیشگیری از اعتیاد دانش‏آموزان؛ ایران نیم دلار، دنیا 20 دلار

آمار معتادان دانش آموز را نمی‏توان بیان کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی عباسپور تهرانی فر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دو دهم درصد معتادان کشور را دانش آموزان تشکیل می دهند گفت: انکار وجود اعتیاد در بین دانش آموزان تنها پاک کردن صورت مسئله است و هیچ کمکی به حل وضعیت موجود نمی کند. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تاسف از بودجه سه میلیارد تومانی پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان در ایران گفت: در دنیا برای پیشگیری از اعتیاد به ازای هر دانش آموز 20 دلار هزینه می کنند و این رقم در ایران به ازای هر دانش آموز نیم دلار است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آماری وجود دارد که نمی‌توان ‌آنها را بیان کرد افزود: هم اکنون ایران به دلیل همسایگی با افغانستان در مرکز سونامی مواد مخدر جهان قرار دارد و حجم زیادی از مواد مخدر وارد کشورمان می‌شود. 

پیش از این جلسه مشترکی با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت اعتیاد در مدارس برگزار شد. 

نماینده مردم تهران در مجلس با تایید سخنان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم حضور 30 هزار دانش آموز معتاد در مدارس تصریح کرد: به هرحال باید واقعیتهای اعتیاد دانش آموزان را پذیرفت و آنها را انکار نکرد و برای جلوگیری از گرایش دانش آموزان به مواد مخدر دولت باید در لایحه بودجه سال 89 اعتبار مناسبی را برای تامین نیروی انسانی و ارائه آموزش در این زمینه اختصاص دهد.

این در حالی است که اعتياد و سوء مصرف مواد مخدر به مثابه يك آسيب اجتماعي، پديده‌اي است كه همراه با آن توانايي جامعه در سازمان‌يابي و حفظ نظم موجود از بين مي‌رود، عملكرد بهنجار حيات اجتماعي مختل مي‌گردد و باعث دگرگوني‌هاي ساختاري در نظام اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي يك اجتماع مي‌شود. 

كشور ما به دليل شرايط خاص و هم‌جواري با مراكز عمده توليدكننده مواد مخدر و قرار گرفتن در بهترين و كوتاه‌ترين مسير ترانزيت، در چند دهه اخير گرفتار مسئله‌اي اجتماعي به نام اعتياد و سوء مصرف مواد مخدر شده است. وجود زمينه‌هاي رشد و گسترش مواد مخدر در جامعه ايران و قاچاق آن، كه هم‌اكنون به يك صنعت زيرزميني و نامرئي تبديل شده، پيچيدگي اوضاع فعلي را فراهم آورده است و مي‌رود تا به يك بحران اساسي در جامعه تبديل شود؛ به گونه‌اي كه علي‌رغم تمهيدات اتخاذ شده در ابعاد گوناگون از جمله تشديد قوانين، مجازات مرتكبين قاچاق مواد، مجرم شمردن فرد معتاد، انسداد مرزها، اقدامات پزشكي و درماني و انجام طرح‌ها و پروژه‌هاي متعدد جهت شناخت علل اين پديده و به‌كارگيري راهكارهاي متعدد، هر روز نسبت به قبل شاهد گسترش روزافزون تعداد معتادان، عود مجدد آنان، افزايش آمار زندانيان مواد مخدري، شيوع داروهاي روان‌گردان، كاهش متوسط سن اعتياد، بالا بودن نرخ شيوع اعتياد، ناكارآمدي برنامه‌هاي درماني، متحمل شدن هزينه‌هاي متعدد اقتصادي و اجتماعي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر، شهادت صدها تن از هم‌وطنان در مرزها و پيامدهاي منفي اقتصادي ـ اجتماعي آن در جامعه‌مان هستيم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین