کد خبر: ۹۴۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
استقبال از سرمايه‌گذاری خارجی منوط بر حفظ منافع ملی

ورود بنجل‏های چينی ممنوع

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یك شركت ایتالیایی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری و ساخت دو ساله راه‌آهن اصفهان ـ ازنا اعلام كرده است؛ راه‌آهن اصفهان ـ ازنا به طول 320 كیلومتر در زمره طرح‌های آماده سرمایه‌گذاری شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی است كه طرف ایتالیایی تاكید بر انجام كار در قالب سه شیفت كاری و توانایی ساخت روزانه 9 متر تونل و ریل‌گذاری را كرده است.

به گفته وزارت راه این شركت پیش از این بخشی از تونل‌های متروی شهر رم را احداث كرده ‌است.

همچنین چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری و ساخت آزاد راه منجیل ـ رودبار كه 11 كیلومتر طول دارد و بخشی از آزادراه قزوین‌ ـ رشت است، اعلام آمادگی و عنوان كرده‌اند در صورت حل مشكلات و تامین اعتبارات در اسرع وقت عملیات احداث را آغاز خواهیم كرد.

كاردار دوم سفارت ژاپن نیز از تمایل كشورش برای همكاری در توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای ایران و در زمینه‌های فنی و آموزشی ایران خبر داده است.

هرچند كه پیش از این كارشناسان بر سرمایه‌گذاری خارجی چندان امیدوار نبوده و معتقد بودند: با توجه به اینكه طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خارجی رو به كاهش بوده نمی‌توان به سرمایه‌گذاری خارجی تكیه كرد و براساس آن وعده داد؛ لذا بهترین راهكار ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری داخلی است چراكه با فعال بودن سرمایه‌گذاران داخلی، عملا زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز فراهم می‌شود. اما هم اكنون كه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری از سوی كشورهای خارجی مطرح شده تاكید بر استقبال از این همكاری‌ها منوط بر حفظ منافع ملی دارند.

در این زمینه محمدعلی پورشیرازی ـ كارشناس حمل و نقل ـ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: در حال حاضر پیمانكاران فراوانی در كشورهای مختلف فعالیت دارند كه بسیار موفق هستند كه اگر 

سرمایه‌گذاران خارجی با سرمایه‌گذاران داخلی پیوندند و همكاری كنند هم تبادل تكنیك و فن است و هم مواظبت اقتصادی و پروژه‌ها نیز پیشرفت بهتری دارد.

وی با تاكید بر استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی با مدیریتی مسلط و فارغ‌ از تفكر سیاسی، گفت: سیاست در همه امور یك عامل اصلی و تعیین كننده است كه ضروری است از سرمایه‌گذاری خارجی جدا شود كه البته بعید به‌نظر می‌رسد.

پورشیرازی درباره سرمایه‌گذاری‌ كشورهای پیشرفته و اروپایی اظهار كرد: ایران كشوری ثروتمند و سرمایه‌دار است اما توانایی و مدیریت سرمایه‌گذاری در بنیاد خود را ندارد لذا سرمایه‌گذاران خارجی از بازگشت سرمایه خود اطمینان دارند ضمن اینكه اشتغال برایشان دارد و تكنولوژی و تجهیزات را وارد می‌كنند و حضورشان تنها ساختن پروژه نیست.

این كارشناس حمل و نقل تصریح كرد: به جز كشور چین از هرگونه همكاری و سرمایه‌گذاری خارجی در كشور باید استقبال شود؛ چراكه چینی‌ها سابقه خوبی در سرمایه‌گذاری و همكاری در ایران ندارند و سرمایه‌گذاری‌اشان قابل اعتماد نیست و پروژه‌ها را آلوده می‌كنند كه اخراجشان نیز با مشكل مواجه است؛ اجرای عملیات آزادراه تهران ـ‌ شمال كه سال 56 تصویب اجرایی شد هم‌اكنون پس از چندین سال و چند برابر كردن هزینه و باج گرفتن از ایران 20درصد در قطعه اول پیشرفت كرده‌اند. از طرف دیگر پایین‌ترین و بی‌كیفیت‌ترین كالاها و خدمات این كشور سهمیه ایران شده است.

اما گویا پیشنهاد چینی‌ها این بارهم مورد قبول كشور قرار گرفته چراكه به گفته مهندس موسوی ـ سرپرست دفتر مشاركت و جذب سرمایه‌گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ـ ساخت این قطعه از آزادراه قزوین‌ ـ رشت به سرمایه‌گذاران چینی واگذار می‌شود.

همچنین عزیز دولتخواه - قائم‌مقام شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور كه اولویت و محور اصلی كار را توسعه خطوط ریلی و راه‌آهن عنوان كرده، اعلام كرد: از همكاری ژاپنی‌ها در تمامی زمینه‌ها استقبال می‌كنیم.

وی افزود: این همكاری‌ها می‌تواند در زمینه انتقال تكنولوژی ساخت ریل و واگن، استفاده از علائم الكترونیكی پیشرفته در مسیرهای ریلی و جاده‌ای، راه‌اندازی مراكز تفریحی و توریستی اطراف جاده‌ها و تكنولوژی نوین آسفالت باشد.

قائم‌مقام شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور تاكید كرد: نبود اطمینان در ساختار اقتصاد جهانی باعث ركود شده و ریسك سرمایه‌گذاری را بالا برده است؛ با این حال كشور ما توانسته خود را از آسیب بحران‌های اقتصادی جهانی مصون بدارد و زمینه مساعدی را جهت سرمایه‌گذاری خارجی فراهم كند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی با اطمینان بالا و ریسك پایین در ایران سرمایه‌گذاری می‌كنند و از سود بالایی هم برخوردار می‌شوند.

گفتنی‌است: فرصت سرمایه‌گذاری بیش از 194 هزار میلیارد ریال در ساخت آزادراه و خطوط ریلی در كشور وجود دارد كه از این میزان حدود 117 هزار میلیارد ریال در قالب 12 پروژه ریلی و بیش از 76 هزار میلیارد ریال در قالب 11 پروژه آزادراهی بررسی شده است.

با سرانجام رسیدن این همكاری‌ها و باز شدن گره فاینانس آن بخشی‌ از تلاش‌ها و وعده‌های حمید بهبهانی مبنی بر جذب اعتبار خارجی در پروژه‌های حمل و نقلی محقق خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین