کد خبر: ۹۴۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۵
در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی دومای روسیه

نهاوندیان؛ پیشنهاد تشکیل اتاق راه ابریشم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در دیدار رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با رئیس گروه دوستی پارلمانی دومای روسیه بر لزوم رفع مشكلات بانكی، حمل و نقل و تشكیل اتاق راه ابریشم با همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری‏های شانگهای تأكید شد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، رئیس گروه دوستی- پارلمانی دومای روسیه با اشاره به توسعه همکاری‌های چند جانبه تجاری و اقتصادی به عنوان اولویت‌های سیاست خارجی فدراسیون روسیه گفت: دلیل استحکام روابط ایران و روسیه نزدیکی رویکرد دو کشور نسبت به مسائل بین المللی و منطقه ای است و هم ایران و هم روسیه خواهان جهان چند قطبی در نظام بین الملل است. 

وی شكل‌گیری توسعه روابط سیاسی را براساس توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور دانست و تصریح كرد: گروه دوستی - پارلمانی دومای روسیه یکی از اولویت های خود را حفظ و توسعه قراردادهای به امضاء رسیده و قراردادهای در شرف امضای دو جانبه میان ایران و روسیه می‌داند.
صالح‌اف یادآور شد: میزان گردش کالا میان دو کشور سه میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 2008 بوده است که از سال 2000، 5 تا 6 برابر افزایش پیدا کرده است، اما هرگز در شأن پتانسیلی که برای همکاری تجاری میان دو کشور وجود دارد، نیست. 

رئیس گروه دوستی - پارلمانی دومای روسیه در ادامه گفت: برخی پروژه‌ها وجود دارند که در صورت عملیاتی شدن جهش بزرگی در توسعه روابط میان ایران و روسیه ایجاد خواهند كرد مثل نوبت اول پروژه هسته‌ای بوشهر، و پروژه های نفت و گاز و توسعه سه فاز پارس جنوبی. اکنون شرکت‌های گازی دو کشور نیز تمایل دارند پروژه‌های بلند پروازانه‌ای را به امضاء برسانند. 

وی اذعان كرد: موافقت‌نامه‌ای میان رؤسای جمهور دو كشور در خصوص انرژی به امضاء رسیده است که می تواند اساس همکاری‌های میان ایران و روسیه قرار گیرد. 

وی افزود: در این موافقت‌نامه به همکاری های دو کشور در زمینه هواپیماسازی نیز اشاره شده است، مانند پروژه توپولف 204 و 324 روسیه و پروژه مونتاژ و تولید مشترک بالگردهای روسی توسط طرف ایرانی در مدت 10 سال. 

صالح اف گفت: از زمانی که وزیر بازرگانی تاتارستان بوده ام روی پروژه های گازی کار می کنم. حتی پروژه گاز فشار قوی که در این زمینه شرکت‌های روسی توانایی بالایی دارند، می تواند مورد بررسی و تکامل بیشتری قرار گیرد. 

وی موادغذایی، خودروسازی، تجهیزات، لوازم یدکی و خدمات را از جمله زمینه‌های همکاری شرکت‌های روسی و ایرانی برشمرد و یادآور شد: با همکاری شرکت روس ایس کرا و یک شرکت ایتالیایی و دو شرکت ایرانی، شرکت مشترک قوی را تشکیل داده‌ایم که باوجود وجود تنش‌ها به فعالیت خود در پروژه‌های گازی پارس جنوبی ادامه می‌دهد و در تلاش هستیم كه خطاها را به حداقل برسانیم. 

"دکتر محمد نهاوندیان"، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در این دیدار گفت: اگرچه اکنون میان ایران و روسیه روابط سیاسی خوبی برقرار شده، اما تنها راه پایداری و استواری روابط سیاسی تبدیل آن به همکاری‌های ریشه‌ای اقتصادی است. 

رئیس اتاق ایران یادآور شد: با وجود رشد روابط تجاری ایران و روسیه در سال‌های اخیر، حجم مبادلات دو كشور به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است كه در برابر حجم تجارت خارجی روسیه و ایران با جهان مبلغ كمی است. 

وی با اشاره به رشد روابط تجاری ایران با چین از کمتر از 2 میلیارد دلار به بیش از 25 میلیارد دلار در مدت 8 سال، تصریح كرد: فاصله جغرافیایی ایران با روسیه بسیار کمتر از چین است، بنابراین اکنون زمان آن رسیده است که آسیب‌شناسی كنیم و بفهمیم مشکل در کجا بوده است. 

دكتر نهاوندیان افزود: موضوع و حوزه انرژی یک حوزه مهم برای همکاری‌های ایران و روسیه است، چه در زمینه نفت، چه گاز و چه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر. 

وی سپس به تغییر و تحولات ساختاری به وجود آمده در اقتصاد ایران در طی چند سال اخیر پرداخت و گفت: اگر 3 سال پیش می‌خواستید در مورد یک مسأله مربوط به نفت یا گاز یا برق صحبت كنیم بایست با یک سازمان یا شرکت دولتی وارد مذاکره می شدید، اما اکنون بخش خصوصی در همه این زمینه‌ها فعال شده است و گاهی از بخش دولتی جلوتر گام برمی‌دارد. 

دکتر نهاوندیان ضمن اشاره به مشکلات صدور روادید تجاری برای تجار، گفت: اولین و ضروری‌ترین گام در جهت حل مشکلات و تسهیل روابط سهل و روان كردن رفت و آمد تجاری و توانایی اخذ روادید 24 ساعته برای تجار است. 

وی مسأله بعدی را رفع مشكلات دانست و افزود: حمل‌ونقل بسیاری از كشورها برای مبادلات تجاری آسان و كم هزینه آرزوی داشتن مرز مشترك با یك كشور را دارند و ایران و روسیه مرز دریایی مشترك بسیار مناسبی دارند كه از آن استفاده می‌كنند. 

وی با تأكید بر همكاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه، تصریح كرد: دو كشور در مسائل منطقه مشكلات مشترك فراوانی دارند. یكی از آن‌ها رژیم حقوقی دریای خزر است و همكاری‌های چندجانبه ایران و روسیه می‌تواند این مشكل را حل كند. 

وی افزود: برخی نیروهای خارج از منطقه تمایل دارند، اهمیت ایران را در منطقه کم نشان دهند، اما نباید اجازه دهیم پروژه ها تحت تاثیر دخالت بیگانگان قرار گیرند. 

دكتر نهاوندیان با اشاره به مسأله فاینانس ( تأمین مالی) گفت: سیستم بانكی باید مشخص كند كه چگونه می‌توانیم از فاینانس حرف بزنیم، در حالی‌كه باز كردن LC و خطوط اعتباری هنوز با مشكلاتی مواجه است. ما حتی آمادگی خود را برای رابطه مستقیم میان روبل و ریال نیز اعلام كرده‌ایم.
رئیس اتاق ایران با تأكید بر لزوم سرمایه‌گذاری مشترك ایران و روسیه در دیگر كشورها، یادآور شد: برای حضور پایدار و قابل اعتماد در عراق به نوعی به ایران نیاز است. در بحث پیمان شانگ‌های نیز باید جنبه اقتصادی این پیمان را تقویت كرد. 

وی در ادامه پیشنهاد كرد؛ «اتاق راه ابریشم» با اعضای پیمان شانگ‌های تشكیل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین