آفتابنیوز : آفتاب: روزنامه اعتماد درخصوص طرح کمیسیون ملی انتخابات با مجید انصاری نماینده مجلس ششم گفتگویی را انجام داده است. در این مصاحبه وی اشاره کرده است که این طرح به پیشنهاد مصطفی پورمحمدی برمیگردد و حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان در این طرح وجود ندارد.
این مصاحبه که در روزنامه امروز اعتماد منتشر شده است، به شرح زیر است:
روایت مجید انصاری از جزییات طرح کمیسیون ملی انتخابات
اعضای مجمع تشخیص موافق اند
فاطمه استیری
مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام میگوید مسائلی از جمله ثبت نام کاندیداها، هزینه های تبلیغاتی و بسیاری بنرهای دیگر در طرح کمیسیون ملی انتخابات بررسی شده است. پس از اعلام در دستور کار قرار گرفتن این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سراغ وی رفتیم و از او درباره طرحی پرسیدیم که شنبه هفته گذشته در دستور کار این نهاد نظارتی قرار گرفت.
-آقای رضایی از بررسی طرحی پیرامون سیاستهای کلی انتخابات در جلسات مجمع تشخیص مصلحت خبر داده اند. این طرح در چه مرحلهیی است؟
بعد از انتخابات مجلس هشتم آقای پورمحمدی وزیر وقت کشور یک جمعبندی از مشکلات انتخابات در 12 محور خدمت مقام معظم رهبری فرستاده و پیشنهادهایی را در ذیل نامه شان داده بود؛ از جمله این که انتخابات موضوع مهمی است و تاثیرات زیادی بر فضای سیاسی- اجتماعی کشور دارد و تقریباً هر دو سال یک بار، در کشور انتخابات برگزار می شود. در این نامه به ناهماهنگی هایی که در رابطه با برگزاری انتخابات، تبلیغات انتخاباتی، ابهامات اجرایی و نظارتی، تغییرات پی درپی که همواره با لوایح یک، دو یا سه فوریتی توسط مجلس شورای اسلامی در این قانون اعمال شده است، اشاره و خواستار اعمال تغییرات و اصلاحاتی در قانون انتخابات شده بودند چرا که این اشکالات موجب سردرگمی مسوولان برگزارکننده انتخابات، کاندیداها، احزاب و حتی مردم شده است. واقعیت هم همین بود چراکه قانون انتخابات به طور میانگین در یک سال پایانی هر دوره مجلس تغییر کرده و تاکنون سه بار اصلاح شده است.
لذا ایشان پیشنهاد کرده بود این موضوع به عنوان معضل از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود تا طبق قانون اساسی مجمع قانون جامعی را برای انتخابات تصویب کند. مقام رهبری هم تقریباً همان موقع یعنی دو سال پیش این موضوع را به مجمع تشخیص ارجاع دادند تا بررسی شود که آیا مساله را از مصادیق معضل می دانند یا نه. در واقع نامه آقای پورمحمدی را به مجمع فرستادند. مجمع تشخیص مصلحت هم در جلساتی این موضوع را بررسی کرد و آن را به عنوان معضل پذیرفت. البته اختلاف نظرهایی هم در مجمع مطرح می شد اما در نهایت این نظر که مساله قانون انتخابات به عنوان معضل به مجمع ارجاع داده شود رای آورد. نظرهای دیگری هم در مجمع مطرح بود.
خود بنده معتقد بودم قانون انتخابات و اصلاح آن گرچه مهم است اما اگر در مجمع به عنوان معضل قانونگذاری شود، دیگر هیچ وقت مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات حق تصویب قانون را نخواهد داشت و دست مجلس در یکی از مهم ترین مسائل سیاسی - اجتماعی کشور یعنی نظام انتخابات بسته خواهد شد. لذا ما پیشنهاد کردیم راه میانهیی طی شود یعنی سیاستهای کلی انتخابات مثل دیگر سیاست های کلی که در عرصه هایی مثل سند چشم انداز، اصل 44 و... که در مجمع تشخیص سیاستگذاری می شوند، سیاست های کلی انتخابات را هم مجمع تهیه کند و خدمت رهبری بفرستد.
رهبری هم آن سیاستهای کلی را ابلاغ کنند و از آن پس قوانین و مقررات مربوط به انتخابات در چارچوب این سیاست های کلی انجام شود. این موجب خواهد شد قوانین و نظام انتخاباتی دارای ثبات شود و مجلس و دولت براساس سلایق سیاسی و دسته بندی ها و گروه بندی هایی که می آیند و می روند، نظام و قانون انتخابات را دستخوش تغییر قرار ندهند. مقام معظم رهبری هم این پیشنهاد را پذیرفتند و قرار شد مجمع سیاست های کلی انتخاباتی را تعیین کند. بعد از آن مساله به کمیسیون سیاسی- امنیتی مجمع به ریاست آقای روحانی ارجاع داده شد و کمیسیون طی یک جلسه با حضور اعضای کمیسیون، نمایندگان شورای نگهبان و کارشناسان موضوع را مورد بررسی قرار داد. بنده هم با اینکه عضو کمیسیون سیاسی- امنیتی مجمع نیستم به دلیل علاقه به این موضوع و اطلاعاتی که داشتم در جلسات کمیسیون شرکت می کردم. کمیسیون مجموعه یی از سیاست ها در حوزه نظارت، اجرا، ثبت نام، بررسی صلاحیت ها، تبلیغات و... را مورد بررسی قرار داد و سیاست های خوبی را تصویب کرد که این مصوبات به مجمع گزارش شده و از چند روز گذشته به طور رسمی رسیدگی به این سیاست ها در مجمع آغاز شده است.
-تا چه حد امید دارید با تصویب این طرح مشکلات اجرایی و نظارتی که در قانون فعلی وجود دارد مرتفع شود؟
من امیدوارم با تصویب این سیاست ها بخشی از مشکلاتی که ما سال ها است در عرصه انتخابات داریم و همواره در ایام انتخابات تبدیل به چالش می شود حل شود. البته همه مشکلات مربوط به قانون و نظام انتخابات نیست و بعید است با این قانون هم بتوان همه مشکلات را حل کرد ولی با سیاست های کلی مجمع می توان بخشی از مشکلات را حل کرد. البته این سیاست های کلی که در مجمع تصویب می شود صرفاً جنبه مشورتی و پیشنهادی به مقام رهبری دارد و همان طور که در اصل 17 قانون اساسی آمده است رهبری سیاست های کلی را بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت تعیین می کنند. بنابراین ممکن است آنچه ما تصویب کرده ایم مورد تایید رهبری قرار گیرد یا نگیرد یا حتی تغییر کند. به هر حال نقش مجمع به عنوان پیشنهاددهنده و مشاور در این موضوع تعیین کننده است.
-گفته میشود در این طرح نظارت خصوصاً نظارت استصوابی از شورای نگهبان سلب می شود؟ آیا صحت دارد؟
خیر. در پیش نویس کمیسیون خیلی به مساله نظارت ورود نشده است. یعنی شورای نگهبان همچنان ناظر نهایی است و رسیدگی به شکایات هم با شورای نگهبان است اما در بررسی های مقدماتی یک کمیسیون ملی انتخابات پیشبینی شده است که این کمیسیون مرکب از نمایندگان سه قوه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت است. این کمیسیون بررسی های اولیه را در مورد صلاحیت داوطلبان انجام می دهد اما طبق اصل 99 قانون اساسی نظارت از وظایف شورای نگهبان و تفسیر قانون هم با این نهاد است، لذا کمیسیون خیلی در این موضوع ورود پیدا نکرده است.
-آیا خواسته هایی که مبنی بر در نظر گرفتن نقش پررنگ تری برای احزاب در فرآیند برگزاری انتخابات باشد در این طرح پیش بینی شده است؟
بله. پیش بینی شده است اما چون فعلاً طرح در اختیارم نیست نمیتوانم جزییات دقیق آن را بیان کنم ولی به طور کلی نقش احزاب شفافتر شده است و مسائلی چون ثبت نام کاندیداها، تبلیغات، هزینه های تبلیغاتی و... در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.
-بعضی از گروه ها و طیف های سیاسی از جمله اصولگرایان حامی دولت به شدت با این طرح مخالفت کرده اند، آیا در مجمع هم مخالفتهایی با این طرح شده است؟ بعضی ها فعلاً پیرامون کلیات طرح بوده است و از آنجا که موضوع بسیار مهم است حداقل مجمع یک جلسه دیگر به بحث در باب کلیات خواهد پرداخت. بعد از آن مجمع وارد جزییات خواهد شد اما علی القاعده بررسی این طرح طولانی خواهد بود چون دارای ابعاد زیادی است.
-در همان بحث های کلی بیشترین انتقادات از چه منظر و با چه استدلال هایی صورت گرفته است؟ در جلسه اول بحث ها بیشتر پیرامون شکل ورود به مساله بود و وارد مباحث محتوایی نشدیم. ان شاءالله در جلسه بعد وارد محتویات خواهیم شد.
-پیشبینی میکنید این طرح با موافقت و مخالفت چه طیفهایی مواجه شود؟
به عقیده من چون بحثهایی که در کمیسیون سیاسی- امنیتی پیرامون موضوع اصلاح و تغییر قانون انتخابات شده کارشناسانه بوده است و در کمیسیون هم تقریباً از همه طیفها و گروهها حضور داشتند، مخالفت زیادی با موضوع نشود. در کمیسیون هم نوعی وفاق وجود داشت. نمیگویم صد درصد اتفاق آرا در همه موارد وجود داشت، اما در کل همنظری خوبی در کمیسیون حاکم بود و فضای سیاسی مسائل جاری بر جلسات مجمع حاکم نبود به همین دلیل فکر می کنم چون بحثهای کارشناسی خوبی در کمیسیون صورت گرفته علی القاعده در جلسات مجمع هم طیفی و جناحی با این مساله برخورد نشود. باید منتظر ماند و دید چه مسیری طی خواهد شد.
-آقای رضایی از صاحب نظران و فعالان و گروه های سیاسی خواسته اند پیشنهادهای خودشان را به مجمع ارائه دهند. با توجه به اینکه قانون فعلی انتخابات همواره مورد انتقاد اصلاح طلبان بوده است، آیا اصلاح طلبان برنامه یی برای ارائه راهکار و پیشنهاد در جهت اصلاح و تغییر قانون انتخابات دارند؟
پیشنهاد این بود که این طرح از طریق جراید و رسانه ها در اختیار مردم مخصوصاً نخبگان و صاحب نظران قرار گیرد. طبیعتاً بعد از منتشر شدن طرح، صاحب نظران از جمله فعالان و گروه های سیاسی باید وارد شوند و نظراتشان را ارائه دهند. اصلاح طلب و غیراصلاح طلب مطرح نیست. به موضوع اصلاح قانون انتخابات نباید از این منظر و با این تقسیم بندی نگاه کرد. باید اشکالات واقعی نظام انتخابات را جست وجو کرد و با توجه قرار دادن روح قانون اساسی که همان اتکای امور به آرای مردم، آزادی انتخابات، احزاب و گروه ها و... است، پیشنهادات اصلاحی شان را مطرح کنند تا ان شاءالله مجموعه یی از سیاست های کلی کارآمد تهیه و تصویب شود.