کد خبر: ۹۵۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۰

مرثیه‏ای برای اخلاق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرمقاله چهارشنبه، 12 اسفند، روزنامه جمهوری اسلامی، به مناسبت ولادت حضرت رسول، به انتقاد از بی اخلاقی سیاسی در کشور پرداخته است.

مرثیه‏ای برای اخلاق

بركت وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم برخاسته از اخلاق بی مانند آن دردانه خلفت است ; همان ویژگی برجسته ای كه خدای متعال در قرآن كریم با خطاب « وانك لعلی خلق عظیم » (قلم 6 ) آنحضرت را می ستاید و در بیان نقش مهم این ویژگی در توفیق فرستاده خود برای جذب مردم و هدایت آنها به صراط مستقیم الهی فرموده است « فبما رحمه من الله لنت لهم ولوكنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم واستغفرلهم و شاورهم فی الامر ... » (آل عمران 159).

با اخلاق بی مانند و مدارا با مردم بود كه پیامبر مكرم اسلام توانست سنگدل ترین افراد جامعه جاهلی را جذب كند و از آنها انسان های موحد و با ایمانی بسازد كه بتوانند جهان تیره و تار آن روز را روشن نمایند و از دل سیاهی های قرون وسطی تمدن درخشان اسلامی را شكل دهند و مشعل هدایت را فراروی بشریت برافروزند و روشن نگهدارند. خود پیامبر اكرم نیز فرموده است « انی بعثت لاتمم مكارم الاخلاق » یعنی فلسفه بعثت به كمال رساندن اخلاق در جامعه بشری است و جامعه ی بدون اخلاق جامعه جاهلی است .

در تفسیر آیه شریفه « وانك لعلی خلق عظیم » مفسران اخلاق را مجموعه ای از صفات نیكو از قبیل ملازم همیشگی حق بودن صبر عفو سعه صدر گشاده دست بودن مدار تواضع و آنچه در این چارچوب قرار دارد دانسته اند. آنچه از بیان روایات و كلام معصومین علیهم السلام و سیره آن بزرگواران به دست می آید اینست كه اخلاق آنگاه جلوه واقعی خود را می یابد و می تواند پرتوی از « خلق عظیم » باشد كه در برابر بداخلاقی ها فشارها نامردمی ها و جفاها نمایان شود. پیامبر گرامی اسلام نیز هنگامی به وصف « خلق عظیم » متصف شد كه شكسته شدن دندان و ضرب و شتم ها و زخم زبان ها و رانده شدن از وطن خود را تحمل كرد و با مردمی كه چنین رفتارهای دور از اخلاقی را با آنحضرت داشتند با ملایمت و خوشروئی رفتار فرمود و سخن گفت .

انقلاب اسلامی برمبنای فرهنگ و اصول و ارزش ها استوار است . این انقلاب و نظام برآمده از آن قرار بود گم شده ملت ها در عصر جاهلیت مدرن را پیدا كند و به آنها معرفی نماید. این قرار بنا نبود بهیچوجه نفی شود و هیچ چیز نباید مانع عملی شدن آن گردد. بنابر این اكنون نیز قرار است نظام جمهوری اسلامی گم شده ملت ها را به آنها معرفی كند و آنها را از جاهلیت جدید خارج سازد.

ملت ها در جهان امروز گمشده ای به نام صنعت و موشك و هواپیما و ماهواره ندارند گمشده آنها اخلاق است . ما فقط زمانی می توانیم این گمشده را به آنها معرفی كنیم كه خودمان متخلق به اخلاق اسلامی باشیم و در راهی گام برداریم كه پیامبر خدا پیش پای ما قرار داده است . این رسالت بزرگ را ما فقط هنگامی می توانیم به انجام برسانیم كه ملازم همیشگی حق باشیم اهل صبر باشیم اهل عفو باشیم سعه صدر داشته باشیم گشاده دست باشیم و اهل مدارا انصاف و تواضع باشیم . حتی اگر قرار است در مواجهه با دشمنان خود و دشمنان اسلام و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی به دستور اسلام كه فرمود « اشدا علی الكفار » عمل كنیم در همان حال باید بین خودمان اهل رحم و مهربانی و مصداق بارز « رحما بینهم » باشیم .

واقعیت اینست كه با پیروزی انقلاب و پا گرفتن نظام جمهوری اسلامی در ایران مكارم اخلاق نیز رواج یافت و در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید. نگهداری این گوهر گرانبها و رشد و توسعه و نهادینه كردن آن كار بنیادی و مهمی بود كه متاسفانه مورد غفلت قرار گرفت . رقابت های سیاسی كه خواسته یا ناخواسته به جنگ قدرت تبدیل شد به تدریج اخلاق را تحت الشعاع خود قرار داد و بسیاری از سجایای اخلاقی به فراموشی سپرده شدند.

ما امروز از عدالت سخن می گوئیم ولی در فضائی كه انصاف مدارا صبر و ملازم حق بودن وجود ندارد چگونه می توان عدالت را محقق ساخت ما امروز از فرهنگ دینی سخن می رانیم اما به این سئوال پاسخ نمی دهیم كه بدون برخورداری از سعه صدر و عفو و گذشت كه بخشی از پایه های فرهنگ را تشكیل می دهند چگونه می توان فرهنگ را نهادینه كرد ما امروز از مدینه فاضله دم می زنیم ولی برای این سئوال پاسخی نداریم كه مدینه فاضله را چگونه می توان بدون اخلاق بنا كرد و به آن رسید .

سوگمندانه باید اعتراف كنیم امروز در جامعه ما در رسانه های ما در مصاحبه های ما در اظهارنظرهای ما در كتاب های ما و در برخوردهای ما از انصاف و مدارا و حفظ حدود و حقوق دیگران خبری نیست . ما را چه می شود كه به جای مبارزه با قاعده فاسد و مادیگرایانه و ماكیاولی « هدف وسیله را توجیه می كند » اكنون خودمان به آن عمل می كنیم و در صدر توجیه آن برمی آئیم چرا از تهمت زدن دروغ گفتن و پایمال كردن حق نمی هراسیم .

آیا نام چنین جامعه ای را می توان جامعه اسلامی گذاشت ! چرا همه به فكر بستن بار خود هستیم و تلاش می كنیم گلیم خود را از آب بیرون بكشیم و حاضریم این كار را به قیمت غرق شدن در گرداب بی اخلاقی ادامه دهیم.

فراموش نكنیم كه قرار است انقلاب اسلامی مروج اخلاق باشد و گمشده ملت ها را كه اخلاق است به آنها معرفی كند. این رسالت بزرگ فقط درصورتی عملی خواهد بود كه ما خود به معیارهای اخلاقی پای بندی عملی نشان دهیم . آیا به بركت سالروز میلاد پیامبر رحمت كه اسوه اخلاق بود روزنه ای برای بازگشت به اخلاق محمدی (ص ) به روی ما باز خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Afghanistan
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۲
0
0
با عرض سپاس از پرداختن به چنین موضوع مهم وزیربنایی در اسلام. جای تأسف است که ما با داشتن کامل ترین نمونۀ اخلاق، دارای جامعه ای هستیم که هر بعد از ابعاد آن به نحوی از فساد اخلاقی رنج می برد = جامعۀ اسلامی اگر بخواهد جایگاه رهبری کننده و نجات بخش خویش را بازیابد، لازم است که باردیگر چون صدر اسلام به حبل الله و سیرت الرسول چنگ بزند.
موفق باشید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین