کد خبر: ۹۶۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۳
گفت‌وگوی آفتاب با میترا ضرابی وکیل دادگستری و عضو هیئت علمی دانشگاه

تأکید همه گروه‌ها و وکلا بر مشارکت در انتخابات

نتیجه انتخابات کانون وکلا قابل پیش‌بینی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – سرویس اجتماعی: در شرایطی که شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات شانزدهمین دوره انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز آغاز شده است، رویدادهای مربوط به مقدمات این انتخابات و دیدگاه‌های گروه‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار بر انتخابات فضای انتخابات را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهند. در این میان وکلای جوان و کسانی که در این انتخابات بیشتر نقش ناظر بی‌طرف و البته آگاه را دارند می‌توانند رویکرد و تحلیل آسیب‌شناسانه‌ای نسبت به فرایند انتخابات داشته باشند. در گفت و گویی که می‌خوانید موضوع را با میترا ضرابی یکی از وکلای دادگستری بررسی کرده‌ایم.

آیا روند انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا به شرایط عادی بازگشته است؟
- با وجود آنکه باز هم تکلیف نامزدهای حضور در هیئت مدیره به روزهای واپسین پیش از انتخابات کشیده شد، اما خوشبختانه اصل انتخابات در موعد مقرر با حضور نامزدهایی که از سوی هیئت نظارت انتخابات مجاز به نامزدی اعلام شده اند برگزار خواهد شد. هر چند کسانی که نامزد شدند و آنها که در میان داوطلبان عضویت در هیئت مدیره از سوی دادگاه عالی انتظامی قضات فرصت "انتخاب شدن" یافتند بخشی از وکلای توانمند و شایسته برای قرارگرفتن در جایگاه مدیریت کانون وکلا هستند.

به نظر شما عدم حضور برخی وکلای سرشناس بر کیفیت انتخابات 20 اسفند تاثیر منفی نمی‌گذارد؟
- البته این دوره نیز شماری از وکلای مجرب و دارای جایگاه علمی و مقبول میان وکلا و جامعه حقوقی غایبان بزرگ انتخابات هستند. اما بسیاری از آنها به علل گوناگون نامزد انتخابات هیئت مدیره نمی شوند و شماری از آنها هم که برای نامزدی ثبت نام و اعلام آمادگی کردند، در همین دوره از ورود به عرصه انتخابات بازماندند. گرچه غیبت برخی وکلای نامدار و فعال در دفاع از حقوق شهروندان با توجه به دیدگاه ها و بعضا مقبولیتی که دارند ممکن است به کاهش اشتیاق بسیاری از وکلا در اعتراض به بازداشتن آنها از رقابت در انتخابات پیش رو شود. اما به باور بسیاری از وکلای با تجربه و دلسوز، نباید به علت حذف برخی نامزدها – ولو نادرست – از رقابت برای انتخاب وکلا از حضور در پای صندوق رای خودداری کنند. زیرا انتخابات با هر شرایطی برگزار می شود و بهتر است وکلا از میان گزینه‌های معرفی شده انتخاب شایسته خود را انجام دهند تا نقش موثر خود را در انتخاب مدیران و مشروعیت بیشتر منتخبین ایفا کنند.

با توجه به شرایط موجود حضور وکلا را در انتخابات آتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- گروه های صنفی وکلا با دیدگاه های گوناگون آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرده اند و بیشتر آنها در حال تهیه فهرست نامزدهای مورد حمایت خود در انتخابات هستند. گرچه قابل پیش بینی است که همه گروه ها نتوانند فهرست کاملی از نامزدهای انتخاباتی مورد نظر ارائه کنند. چرا که ملاک‌های مشخص در تعیین و معرفی نامزدها در این دوره و ادوار مختلف انتخابات از جمله شاخص هایی است که انتخاب کنندگان و ناظران انتخابات برای داوری در باره تمایز گروه ها و نامزدهای آنها از یکدیگر پیش از انتخابات و پس از آن به آن توجه کامل دارند. نکته جالب توجه تاکید همه گروه ها و وکلای فعال در انتخابات بر مشارکت گسترده وکلا در انتخاب مدیران کانون است.

پیش‌بینی شما از میزان مشارکت وکلا در انتخابات پیش رو چیست؟
- با وجود آنکه کانون وکلا را یکی از نهادهای مدنی بلکه قدیمی ترین نهاد مدنی ایران توصیف می کنند اما این ویژگی به معنای نهادینه شدن مشارکت همه وکلا و یا بیشتر آنها در انتخابات و مدیریت کانون نیست. بلکه عوامل مختلفی باعث می شود که بسیاری از وکلای دادگستری حتی جوان تر ها به علت شرایط اقتصادی، نا آشنایی با مناسبات داخلی کانون و تفاوت موقعیت و نگرش وکلا به امر وکالت و نسبت خود با آن به عنوان حرفه، موقعیت اجتماعی یا فعال اجتماعی، انگیزه ای برای مشارکت – حتی حداقلی- در اداره امور کانون نداشته باشند. اما در هر صورت بخش قابل توجهی از وکلا به ویژه وکلای با سابقه و مجرب نه صرفا به علت داشتن فرصت بیشتر بلکه با احساس مسوولیت و قرابت بیشتر با فرآیند غالب در مدیرت کانون وکلا، انگیزه و توجه بیشتری به چنین مناسبت هایی دارند. موقعیت‌هایی که می‌تواند فرصت مغتنمی برای تغییر و تحول در کانون وکلا و نوگرایی و نوآوری باشد که بدون مشارکت گسترده، آگاهانه و مؤثر وکلا امکان‌پذیر نسیت. با این وصف در صورت حفظ همگرایی کنونی و اجماع بر حضور در انتخابات، مشارکت وکلا بیش از ادوار گذشته محتمل است.

آیا نتایج و ترکیب آرای منتخبین قابل پیش‌بینی است؟
- خوشبختانه یا متاسفانه هیچ گاه در انتخابات کانون وکلا نتیجه و ترکیب منتخبین قابل پیش‌بینی نبوده است. این موضوع به کیفیت اتخاذ تصمیم وکلا در انتخابات و روند فعالیت گروه‌های حامی نامزدها و البته تبلیغ و اطلاع‌رسانی محدود و سنتی آنها مربوط می‌شود. بدیهی است که نمی‌توان شهرت و خوش‌نامی برخی وکلا و برجستگی نام و موقعیت آن‌ها را میان وکلا و جامعه حقوقی نادیده گرفت. اما نتیجه نهایی و ترکیب اکثریت و اقلیت در هر صورت قابل پیش‌بینی نیست که این خود یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخابات کانون وکلاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
0
با عرض سلام خدمت شما
من فارغ التحصیل رشته حقوق هستم
میخواستم بپرسم رمز موفقیت شما در آزمون وکالت چی بوده وچه برنامه هایی و کلاسهایی بهتره تا شرکت کنم و نتیجه مطلوب بگیرم و روزانه چند ساعت باید وقت بزارم و چه جزواتی را باید بیشتر مطالعه کنم
باتشکر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین