کد خبر: ۹۶۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۵

صربستان به خاطر کشتار سربرنیتسا عذرخواهی کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پارلمان صربستان با تصویب قطعنامه‌ای از کشتار مسلمانان بوسنی عذر خواهی کرده است.

پارلمان صربستان در این قطعنامه می‌گوید: صربستان باید برای جلوگیری از قتل عام مسلمانان بوسنی در حمله شبه نظامیان صرب به شهر سربرنیتسا بیشتر تلاش می‌کرد.

قطعنامه پارلمان بوسنی که با اکثریت کوچکی به تصویب رسید، از کشتار سربرنیتسا به عنوان نسل‌کشی نام نبرده است. سازمان ملل متحد این رخداد را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته است.

شبه نظامیان صرب بوسنی به رهبری رادوان کاراجیچ از متحدان نزدیک سلوبودان میلوسویچ، رهبر سابق صربستان، پس از محاصره سربرنیتسا و حمله به این شهر در تابستان ۱۹۹۵ نزدیک به 8 هزار اسیر مسلمان را قتل عام کردند.

همزمان، دادگاهی در هلند شکایت از نیروهای کلاه آبی سازمان ملل متحد برای تعلل در پیشگیری از کشتار مسلمانان سربرنیتسا را رد کرده است.

سربرنیتسا که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان منطقه امن تعیین شده بود، به وسیله نیروهای صلحبان این سازمان محافظت می‌شد.

رهبر فراکسیون حاکم در پارلمان صربستان اظهار امیدواری کرده است این قطعنامه به فصل غمباری از تاریخ منطقه بالکان برای همیشه پایان دهد.

این قطعنامه به طور رسمی از خانواده‌های قربانیان به خاطر تعلل صربستان در پیشگیری از این حادثه عذرخواهی می‌کند و به آنها تسلیت می‌گوید.

این قطعنامه همچنین کشتار ساکنان مسلمان شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ را به شدت محکوم کرده است.

نادا کولوندزیجا گفت: محکوم کردن جنایت صورت گرفته علیه مسلمانان بوسنی در سربرنیتسا و ادای احترام به قربانیان بی‌گناه و تسلیت به خانواده‌های آنها باعث می‌شود باری را از دوش نسل‌های آینده بر می‌دارد. 

قطعنامه پارلمان صربستان در حالی تصویب شد که دولت این کشور سال‌ها وقوع قتل عام مسلمانان سربرنیتسا را رد می‌کرد.

بوسنی و مسلمانان صربستان از این قطعنامه به خاطر نام نبردن از کشتار سربرنیتسا به عنوان نسل‌کشی انتقاد کرده‌اند.

تاکنون چند تن از مقام‌های صرب بوسنی به‌خاطر نقش داشتن در کشتار سربرنیتسا محکوم شده‌اند ولی راتکو ملادیچ که فرماندهی ارتش صرب بوسنی را در اختیار داشت همچنان متواری است. رادوان کارادجیچ، رهبر صرب‌های بوسنی در زمان جنگ داخلی این کشور در بازداشت دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین