کد خبر: ۹۷۱۰۵۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
اولین تعاونی پلتفرم ایران در گرداب بی‌توجهی

بی‌مهری دولت به اقتصاد دیجیتال اجتماعی

دیجیتالایز کردن اقتصاد در اسناد بالادستی کشور به عنوان مفهمومی راهبردی برای رهایی بخشی از چالش‌های اقتصادی عصر ما، انعکاس وسیعی داشته است و ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال با تکیه بر توان و فهم جمعی به صورت مشارکت مردمی در قالب مدل تعاونی، پیرو برنامه‌های ۵ ساله توسعه از جمله برنامه هفتم مورد تاکید قرار گرفته است و تعاونی‌های نسل جدید یا پلتفرمی (سکو) به عنوان مدلی فناورانه می‌توانند نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا نمایند، زیرا با حذف واسطه‌های غیرضرور و هوشمندسازی بازار با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و تولید داخلی موجب تسهیل امور، افزایش خوداتکایی، کاهش هزینه‌ها و خلق فرصت‌های جدید شغلی خواهند شد که نتیجه این نوآوری در شرایط نامطلوب اقتصادی ایران، بهبود شرایط معیشتی، کاهش بیکاری و افزایش درآمد کاربران و تعالی فرهنگ مقدس تعاونگری بسیار موثر خواهد بود.
بی‌مهری دولت به اقتصاد دیجیتال اجتماعی
آفتاب‌‌نیوز :

این نوشتار توسط علیرضا امیرحسینی، بنیانگذار اولین تعاونی پلتفرم ایران با هدف معرفی طرح و تبیین اهمیت تعاونی‌های نوظهور پلتفرمی در تحول اقتصاد دیجیتال کشور، که همه دستگاه‌های اجرایی را مطابق بخش ۳ از بند الف ماده ۴۸ و بند خ از ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم توسعه به معرفی طرح‌های پیشران خود ملزم نموده، نوشته شده است.

تاکید بر راه حل‌های رقومی (دیجیتال) یکپارچه 

در ماده ۴۸ برنامه‌های هفتم توسعه ذکر شده است؛ به‌منظور تحقق سیاست‌های کلی از جمله رشد اقتصادی، اجرای طرح‌های عظیم اقتصادی ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آینده‌نگری و تکمیل زنجیره ارزش و جهش اقتصادی اقدامات زیر انجام می‌گیرد.

الف - سازمان با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط مکلف است چند طرح بزرگ اقتصادی ملی و پیشران از جمله موارد زیر را تهیه نموده و ظرف سه‌ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون به‌تصویب هیات وزیران برساند.

۳: تحول رقومی (دیجیتال) به‌منظور به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری رقومی (دیجیتال) برای تحول در رویه‌ها و فرایند‌های عملیاتی، تحول در کسب‌وکار سطوح دیوان‌سالاری کشور، تحول در دامنه خدمات‌رسانی و تحول فرهنگ سازمانی با تضمین دستیابی به سرعت عملکرد بیشتر، امنیت بالاتر و بهبود خدمات با استفاده از راه‌حل‌های رقومی (دیجیتال) یکپارچه باید مورد توجه قرار گیرد. این مهم در ماده ۱۰۷ نیز به تفصیل بیان شده است.  

نقش پلتفرم‌های دیجیتال در توزیع عادلانه‌تر ثروت با مدل کسب و کار جمعی

در دنیای امروز، پلتفرم‌های دیجیتال به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند از خرید و فروش کالا گرفته تا دریافت خدمات و ارتباطات اجتماعی، این پلتفرم‌ها نقش مهمی در تسهیل امور ایفا می‌کنند، اما سود حاصل این پلتفرم‌ها به جیب عده‌ای محدود می‌رود و همچنین به آرامی باعث نابودی کسب و کار‌های محلی و بومی خواهد شد. در این میان، ظهور «تعاونی‌های پلتفرمی» رویکردی نوین و امیدوارکننده، برای توزیع عادلانه‌تر ثروت و توانمندسازی جامعه ارائه می‌دهد.

این مدل نوین کسب و کار، کاهش هزینه‌ها و منفعت اجتماعی (جمعی) را بر منافع فردی یا سازمانی ارجح می‌داند و در ابتدا راه اندازی از کمک دولت‌ها بهرمند می‌شوند، زیرا در بستری درآمد‌های خود را به صورت شفاف هزینه می‌کند، که برای سرمایه گذاران جذابیتی ندارد، اما درکل بخش اصلی آن مبتنی بر مدل کسب و کار گروهی به صورت تعاونگرانه است که به شکل دموکراتیک تصمیم گیری می‌شوند و می‌بایست با عنایت به الگوی اقتصادی تعریف شده، بعد از مدتی بدون کمک مالی دولت‌ها، بقا و ماندگاری خود را حفظ کنند و به رشد و شکوفایی برسند.

اولین و تنها تعاونی پلتفرمی ایران 

امروزه در دنیا، تعاونی‌های پلتفرم کاملا نوپا بوده و دارای الگوی جدیدی از اقتصاد دانش بنیان و کسب و کار‌های "مردم محور" هستند که عضویت افراد در هر نقطه‌ای از کشور، همگی در پرتو پلتفرم تعاونی بوده و احراز هویت افراد تماما الکترونیکی به انجام می‌رسد و منابع مالی ایجاد شده در تعاونی به صورت شفاف و آنلاین قابل مشاهده بوده و بین اعضا پلتفرم تقسیم و تسهیم می‌گردد.

اولین تعاونی پلتفرم ایران که جز طرح‌های مطرح و پیشران تحول اقتصاد رقومی (دیجیتال) کشور محسوب می‌شود، نمونه‌ای برجسته از این رویکرد خلاقانه کسب و کار‌های اجتماعی است که می‌تواند الگویی برای توسعه اقتصادی پایدار و مردم‌محور باشد که بیش از ۴ سال است جهت تامین اعتبار در کوچه پس کوچه‌های بروکراسی اداری با تغییردولت‌ها به تعویق می‌افتد و در شرایط امروز اقتصادی، دولت ایران با عنایت به تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که عنوان سال ۲۰۲۵ را با نام تعاون با محوریت اقتصاد دیجیتال به تصویب رسانده، می‌تواند با حمایت از این طرح نوین به عنوان یک دولت پیشرو مردم محور، گفتمان و الگوی جدیدی را در عرصه جهانی با افتخار به نمایش بگذارد و سرآغاز رشد، توسعه و ترقی دولت چهاردهم برای حل برخی مشکلات کشور با مشارکت رایگان مردم باشد و این مهم بستگی به حمیت و عمل گرایی و دغدغه مندی دولتمردان ایران دارد که به چه میزان در وجود ایشان ظهور و بروز می‌یابد، زیرا پذیرش این نگرش‌های فناورانه است که فردای اقتصاد دیجیتال کشور را شکل می‌دهد.

این ایده و طرح خلاقانه در هفته تعاون سال ۱۴۰۱ به عنوان اولین تعاونی پلتفرم ایران با هدف مردمی سازی هوشمندکسب و کار‌ها با شعار ثروت برای همه در نمایشگاه دستاورد‌های وزارت تعاون توسط معاونین رئیس جمهور و وزرای وقت، رونمایی شده است و در خبرگزاری‌های متعدد داخلی و گزارش سالانه (۲۰۲۳-۲۰۲۴) کنسرسیوم جهانی تعاونی‌های پلتفرمی و مقالات ۲۰۲۴ اتحادیه بین المللی تعاون، معرفی شده است و تعاونی پلتفرم مذکور دارای گواهی شرکت خلاق و دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

علاوه بر این طی چندین ماه جلسات ارزیابی و کارشناسی در سال ۱۴۰۱، سازمان برنامه و بودجه این طرح ملی را با موضوع حمایت از ایجاد زیرساخت بازار هوشمند کسب و کار (تعاونی پلتفرم دهقان شو) با هدف مشارکت مردمی در جهت کمک به توسعه اقتصاد دیجیتال، مورد نیاز کشور دانست و برای اجرای پایلوت آن تخصیص اعتبار صورت گرفت و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ گردید که متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی و همکاری‌های لازم دستگاه‌های ذیربط، این اعتبار درتاریخ سررسید، به خزانه دولت برگشت داده شد.

مدل‌های سنتی کسب‌وکار‌ها به‌ویژه در فضای دیجیتال، اغلب با مشکلاتی نظیر تمرکز ثروت، نابرابری درآمدی و عدم مشارکت واقعی ذینفعان مواجه هستند. در این مدل‌ها، کاربران صرفاً به عنوان مصرف‌کننده یا نیروی کار در نظر گرفته می‌شوند و سهمی در ثروت ایجاد شده یا مدیریت پلتفرم و تصمیمات آینده آن ندارند که این موضوع منجر به ایجاد شکاف طبقاتی و احساس بی‌عدالتی در جامعه جهانی شده است

از این رو ساماندهی موارد اشاره شده بالا در قالب بخش تعاونی‌های نسل جدید یا پلتفرمی (سکو) به عنوان یک گام مهم طبق سند توسعه بخش تعاون مورخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۱ می‌تواند نقش بسزایی در ارتقا و بهبود کارآمدی و تحقق سهم ۲۰ درصدی اقتصاد رقومی و ۲۵ درصدی بخش تعاون با مشارکت واقعی مردم به صورت چابک، شفاف و هوشمند داشته باشد

تجارب دیگران

ایده تاثیرگذار تعاونی‌های پلتفرمی با مفهوم تعاونگری پلتفرمی در یک همایش اقتصادی برگزار شده در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۴ توسط دکتر تربور شولدز استاد و مدیر موسسه اقتصاد دیجیتال نیویورک مطرح شد و بعد از ۲ سال پژوهش در دانشگاه‌های مختلف جهان با کمک و همراهی اتحادیه بین المللی تعاون (ICA)، کنسرسیوم جهانی تعاونی‌های پلتفرمی (PCC) ذیل دانشکده مطالعات اقتصادی دانشگاه نیویورک تاسیس شده است.

 تا کنون نیز موسسات اقتصادی و دانشگاهی مطرح جهان پژوهش‌های علمی متعددی را در این خصوص منتشر نموده‌اند و برخی کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه نیز با حمایت‌های گوناگون دولتمردان برای ایجاد فضای عادلانه اقتصاد دیجیتال در جامعه، در تکاپوی کمک به راه اندازی این مدل‌های اقتصادی با مقاصد اجتماعی هستند و مقالات سازمان بین المللی توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) که با هدف رفع چالش‌ها و پیشبرد توسعه اقتصادی به دولت‌ها کمک می‌کند نقش تاثیرگذار و پراهمیت تعاونی‌های پلتفرمی در اقتصاد کشور‌ها را حائز اهمیت می‌داند.

 اما در این میان نکته قابل توجه می‌تواند گزارش ۲۰۲۴ کنسرسیوم جهانی تعاون باشد که آینده یکی از طرح‌های اولین تعاونی پلتفرم ایران را به عنوان گزینه عادلانه‌تر یا مناسب‌تر نسبت به سایت آمازون، مطرح کرده است.

طبق نظر برخی مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، راه‌اندازی این مدل اقتصاد اجتماعی می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ اقتصاد دیجیتال ایران باشد. این اقدام نشان می‌دهد که می‌توان با بهره‌گیری از اصول تعاون و فناوری‌های نوین، مدل‌های کسب‌وکاری ایجاد کرد که نه تنها سودآور باشند، بلکه به عدالت اجتماعی و توانمندسازی جامعه نیز کمک کنند و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی پایدار و مردم‌محور در ایران شود.

تعاونی پلتفرم بازوی قدرتمند آینده اقتصاد دیجیتال

آیا می‌دانید اگر نفت ایران را با قیمت ۸۰ دلار بفروشیم بدون اینکه بخواهیم هزینه سرمایه گذاری مجددی انجام دهیم و هزینه استخراج نیز صفر باشد و پول آن را در لحظه دریافت کنیم، با آن درآمد اگر امروز بخواهیم سهام شرکت آمازون را بخریم می‌بایست ۵۱ سال پول نفتمان را بدهیم؟!

این درحالی است که عمر این شرکت از انقلاب اسلامی ایران کمتر است و آغاز فعالیت این برند کمتر از ۳۰ سال است! (مجله اقتصادی تجارت نیوز)

*حال تصور کنید اگر خریداران شرکت آمازون با خرید کالا‌های مورد نیاز خود در سود بیش از ۲ تریلیون دلاری ارزش بازار آن شرکت نیز، سهیم می‌شدند و از منافع مالی آن در سراسر دنیا و در لحظه منتفع می‌شدند چه شرایطی در جهت بهبود زندگی آنها و همچنین رشد بیشتر آمازون در دیگر نقاط جهان ایجاد می‌شد؟

شایان ذکر است جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ که به سه اقتصاددان به خاطر تحقیقاتشان در زمینه شکل‌گیری سازمان‌ها و نهاد‌ها و ارتباط آن با رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی تعلق گرفته، می‌بایست مورد توجه باشد

این سه اقتصاددان، همکاری‌های زیادی با یکدیگر داشته‌اند و کتاب مشهور چرا ملت‌ها شکست می‌خورند ازآثار برجسته آنهاست که به بررسی نقش نهاد‌ها در توسعه اقتصادی می‌پردازد

به طور خلاصه، نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ بر این ایده تمرکز داشت که کیفیت ساختار‌های اجتماعی یک کشور، تعیین‌کننده اصلی موفقیت یا شکست اقتصادی آن کشور است. کشور‌هایی که نهاد‌های قوی، شفاف و فراگیر دارند، احتمال بیشتری دارد که به توسعه اقتصادی پایدار و رفاه اجتماعی دست یابند و این پیام روشنی برای دولتمردان دارد که برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران، باید به تقویت نهاد‌های دموکراتیک، شفافیت، مردم محور و فناورانه توجه ویژه‌ای شود.

حال کمک به راه‌اندازی «تعاونی پلتفرم بازار هوشمند» که توسط شرکت تعاونی فرااستانی بازارهوشمند کسب و کار (دانش بنیان) از سال ۱۳۹۸ در دولت مطرح شده و دارای ۱۳ اسپیناف یا بخش مجزا (کاسب، دهقان شو، دستان شفابخش، لقمه‌های آسمانی و...) خواهد بود، می‌تواند فرصتی کم نظیر و نقطه عطفی در توسعه اقتصاد دیجیتال اجتماعی ایران و گامی مهم و تاثیرگذار در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد و با حمایت‌های همه جانبه دولت محترم در جهت معرفی و اعتبار بخشی به اولین تعاونی پلتفرم ایران، سرعت رشد و خلق ثروت آن برای عموم مردم، فزاینده خواهد بود و به عنوان یک زیست بوم جدید در این اکوسیستم فناورانه، تحولی چشم گیر را در کشور رقم خواهد زد و تاثیرات اجتماعی آن مشهود خواهد بود.

طرح دهقان شو

بخش کشاورزی یکی از مردمی‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است و تعاونی پلتفرم دهقان شو یک طرح ملی ثروت آفرین با ابعاد مختلف و متنوع است که می‌تواند با ارائه الگوی جدیدی از مدل اقتصاد دانش بنیان بر مزایا و جذابیت‌های حوزه کشاورزی ایران بی افزاید و موجب رونق بازار، کاهش نابرابری، ارتقاء بهره وری و افزایش سود تولیدکنندگان و ارتقاء سطح زندگی جامعه ذینفعان به ویژه اقشار آسیب پذیر محترم روستایی با درآمدی پایدار برای ذینفعان و تعالی فرهنگ مقدس تعاونگری گردد.

*طرح دهقان شو درتلاش خواهد بود با خلق ثروت از پتانسیل موجود در کشور، بسیاری از فرایند‌های سنتی بازار کشاورزی ایران را هوشمند نماید و در آینده کشاورزان با بهره مندی از منابع مالی بوجود آمده در تعاونی پلتفرم با کمترین ریسک و هزینه ممکن، بدون دغدغه‌های مرسوم، فقط در اندیشه بهره وری بالاتر و کسب درآمد بیشتر باشند، زیرا کشاورزی به صورت سنتی و بدون استفاده از روش‌های بهینه، هوشمند و علمی باعث کاهش بهره‌وری و در نتیجه کاهش سودآوری کشاورزان می‌شود.

ماموریت این پلتفرم ایجاد زنجیره‌های تولید و ارزش و استقر ار یک زیست بوم جدید و نوآورانه در بستر یک پلتفرم هوشمند کارا و اثربخش با رعایت مؤلفه‌های همدلی، انصاف، شفافیت حداکثری، پاسخگویی، مسئولیت پذیری با ایجاد انگیزه‌های مالی برای ذینفعان به صورت واقعی و عملیاتی، می‌تواند پایه گذار اصلاحات ساختاری مورد نیاز در کشور باشد و برای درمان بسیاری از درد‌های حوزه کشاورزی مانند دلالان متعدد، نداشتن نظام بازرگانی هوشمند و نبود نظام بهره برداری مشخص به ریشه‌یابی و رفع مشکل زیربنایی آن اقدام نماید، زیرا بهترین راه مؤثر، تقویت فناوری‌های جدید است و می‌بایست نوآوری را یک هدف و نتیجه قلمداد نکنیم و آن را یک فرآیند نوین جهت کار جمعی با اهدافی مشترک ببینیم.

به طور مثال کشاورزان به ویژه در مناطق دورافتاده، از وضعیت بازار، قیمت‌ها و نیاز‌های مصرف‌کنندگان بی‌اطلاع هستند و این بی‌اطلاعی می‌تواند موجب تصمیم‌گیری‌های غلط در زمان برداشت و فروش محصول گردد و بهره برداران با چالش‌های زیادی در فروش محصولات خود رو‌به‌رو می‌شوند و نیز دیگر مشکلاتی مانند نوسانات قیمت، دسترسی نداشتن به بازار‌های مناسب، نبود شبکه توزیع کارآمد و نبود ارتباط مؤثر با مصرف‌کنندگان باعث می‌شود نتوانند محصولات خود را به قیمت منصفانه و در زمان مناسب به فروش برسانند و موجب اتلاف محصول و ناتوانی در عرضه به موقع آن به بازار می‌شود و متاسفانه در بسیاری از روستا‌ها و مناطقی که کشاورزان زحمتکش مشغول تولید هستند، بیشترین سود نصیب دلال‌های بی نام و نشان می‌شود و نه کشاورزی که با تلاش خود محصول را به دست آورده است. جنسی که کشاورز تولید می‌کند، گاه به قیمتی ناچیز از دست او خارج شده و سپس با چندین برابر قیمت در بازار فروخته می‌شود. کسانی که هیچ زحمتی نکشیده‌اند، بیشترین سود را می‌برند و این شرایط ناعادلانه باعث بروز مشکلات بی شماری شده است و اینکه چه محصولاتی با چه کیفیتی و در چه مقدار تولید شود و در نهایت چگونه آنها را توزیع و عرضه کنیم تا محصولات کشاورزی تولید شده به دلیل نبود تناسب میان عرضه و تقاضا، روی دست کشاورزان باقی نماند، از مصاعب بنیادی و حیاتی این حوزه محسوب می‌شود.

در نتیجه پلتفرم دهقان شو با تسهیل سازی در ایجاد ارتباطات بین اعضا‌ی چرخه، بر آن است که در مراحل مختلف این بازار بزرگ را از حالت سنتی خارج کرده تا معایب سنتی بودن آن را گام به گام رفع نماید و باعث بهبود کارایی و بهره‌وری هرچه بیشتر بازار محصولات کشاورزی شود؛ لذا با حذف واسطه‌های غیر ضرور، فروشندگان نهایی با سرعت بیشتر و قیمت کمتر به محصول مورد نظردسترسی داشته ودست سوداگران بازار، توسط خریدارن کوتاه ترخواهد شد و بهره‌وری بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت و گام‌های مهمی برای توسعه پایدار، امنیت غذایی و تقویت اقتصاد ملی برداشته خواهد شد و تنها با چنین نگاه سیستمی و آینده‌نگرانه‌ای می‌توانیم تعادل لازم را بین منابع، مصارف و تولیدات کشاورزی ایجاد کنیم و با مشارکت همه ذینفعان از این سرزمین به‌خوبی محافظت نماییم.

این طرح نوآورانه اقتصاد اجتماعی با شعار ثروت برای همه با ارائه مدل‌های نوین از کسب‌وکار‌های مختلف (کشاورزی، صنوف، سلامت، املاک و...) و با تکیه بر اصول تعاون و مشارکت رایگان مردمی، می‌تواند با رشد کاربران در آینده، نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی اعضای پلتفرم ایفا نماید و با اهدافی، چون خلق ثروت برای همه، کمک به فقرزدایی، اشتغال زایی هدفمند، عام المنفعه بودن، کسب درآمد برای عموم مردم، مشارکت در تصمیمات بر اساس نظر سنجی و رای گیری‌های آنلاین (مبتنی بر خرد جمعی)، کمک به کاهش قیمت‌ها با استفاده از اهرم تشویق، هوشمندسازی بازار با مشارکت ذینفعان، افزایش قدرت خرید خانوار‌های عضو پلتفرم و افزایش راندمان فروش بازار سنتی که منتج به اشتغالزایی است که در نهایت، با مشارکت همه کاربران بدون پرداخت هیچگونه وجهی مانند یک سهامدار، مورد حمایت‌های گوناگون قرار گرفته و از تمام منافع مالی تعاونی پلتفرم بصورت آنلاین، شفاف و در لحظه بهره‌مند میگردند.

همچنین با رشد اعضای پلتفرم و افزایش سود حاصله، همه افراد به درآمد‌های قابل توجهی خواهند رسید که می‌تواند با مشارکت رایگان مردمی به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و نقش حاکمیتی دولت برای حمایت ریالی از اقشار مختلف جامعه، کمک شایانی نماید. (در چشم انداز آینده)

امروزه این طرح با توجه به کارشناسی و بررسی‌های متعدد صورت گرفته در وزارتخانه‌های مختلف می‌تواند مورد اقبال عمومی بسیاری از کشاورزان باشد 

یکی از ویژگی‌های این تعاونی پلتفرم به جهت محقق شدن این تفکر صحیح و جلب رضایت کاربران برای رسیدن به مقصود، عملکرد کاملا شفاف مالی خواهد بود، که با کمترین تراکنش، در لحظه به همه کاربران در سراسر کشور سود می‌رساند و شفافیت مالی به اعضا پلتفرم این اطمینان را می‌دهد که منابع مالی به درستی مدیریت می‌شوند و سود حاصله به صورت عادلانه توزیع می‌گردد و این رکن اساسی موفقیت و پایداری تعاونی‌های پلتفرمی است.

این مدل نوآورانه در بستر فناوری، با ایجاد سازوکار‌های مناسب مبتنی بر بازار، می‌تواند اعتماد اعضا را جلب نماید و از فساد جلوگیری کند و مشارکت فعال کاربران را در اداره پلتفرم افزایش دهد که این مستلزم استفاده از فناوری‌های نوین و ارائه آموزش‌های لازم به اعضا است تا هرکاربر نقش خود در تحقق این هدف ایفا کند

اولین تعاونی پلتفرم ایران با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، بستری را فراهم می‌آورد تا کسب‌وکار‌های سنتی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در یک محیط شفاف و منصفانه به تعامل بپردازند و برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد دیجیتال ایران، تمام درآمد‌های حاصل شده را به صورت آنلاین، واضح و درلحظه برای همه کاربران خود به نمایش خواهد گذاشت که برای تشریح مختصر برخی از مزایا و ویژگی‌های بارز این تعاونی پلتفرم برای دولت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱: افزایش رفاه اجتماعی / کمک به فقر زدایی

۲: حکمرانی هوشمند/ بهبود خدمت رسانی

۳: هوشمند سازی نیاز بازار هر منطقه

۴: فناوری برای همه با امنیت بیشتر

۶: افزایش کارآمدی عملکرد دولت

۷: کاهش دورریز محصولات کشاورزی

۸: آمایش ملی زمین‌های کشاورزی

۹: مدیریت آب با نظم دهی هوشمند حقابه‌ها

۱۰: آموزش و اطلاع رسانی لحظه‌ای و دقیق جهت کنترل آفات و بیماری‌ها

۱۱: حمایت از تولیدات داخلی

۱۲: تصمیم‌گیری آگاهانه بر اساس داده‌های دقیق

۱۳: بهره‌وری بالاتر و بهبود محصولات کشاورزی

۱۴: ایجاد توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست با آموزش‌های متنوع و اثرگذار

۱۵:اشتغال‌زایی هدفمند

۱۶:افزایش قدرت خرید جامعه ذینفعان 

و.

همچنین حمایت از شرکت‌های تعاونی روستایی و کسب‌وکار‌های محلی در این پلتفرم، بستری مناسب برای رشد و توسعه کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط فراهم می‌کند و با ایجاد فضایی رقابتی و منصفانه، به فروشندگان دارای پروانه کسب در جهت دسترسی به بازار‌های جدید و رونق فعالیت‌هایشان کمک خواهد نمود.

به زبان ساده و عامیانه قابل ذکر است در نتیجه فرایند شفاف عملکرد این تعاونی پلتفرم با ارائه سرویس مورد نیاز، تسهیل امور، کاهش واقعی هزینه‌ها و مشارکت و نظارت مستمر مردمی و قابل روئیت بودن کل درآمدها، حال خریدان خوب می‌شود و با شریک شدن رایگان در منافع تعاونی و دریافت سود از تمام تراکنش‌های مالی در سراسر ایران به صورت آنلاین و در لحظه، به مال (نقدینگی) اعضا پلتفرم افزوده می‌شود و در مسیر آینده بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای با دریافت سهام رایگان از پروژه‌های سرمایه گذاری شده توسط تعاونی، برای خود و فرزندان زیر ۱۸ سالشان امنیت مالی را تجربه می‌کنند.

حال متاسفانه طی ۴ سال گذشته بیش از ۱۵۰ فقره مکاتبات با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط (وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی – جهاد کشاورزی – ارتباطات و فناوری اطلاعات و...) ارسال شده و بیش ۱۰۰ جلسه حضوری جهت کارشناسی یا معرفی جهت اجرای این پروژه برای مدیران مختلف صورت پذیرفته است و متاسفانه بدون حفظ حقوق مالکیت معنوی طرح‌های ارائه شده این شرکت توسط دستگاه‌های دولتی، همچنان این پروژه ملی عام المنفعه به دلیلنبود آگاهی و نگرش میهن پرستانه از چتر حمایتی دولت مغفول واقع شده است.

در پایان سخن امیدواریم مدیران محترم ارشد دولتی، پا به عرصه عمل بگذارند و این فرصت نوظهور فناورانه را به خوبی درک نمایند و با رمزگشایی از ساختار عمیق این مدل و الگو اقتصادی مردم محور، امکاناتی را فراهم نمایند تا با رشد و گسترش نوآورانه اولین تعاونی پلتفرم کشور، جامعه ایران در برابر فشار‌های اقتصادی فزاینده و رفع بخشی از مشکلات پیچیده بازار به خصوص حوزه کشاورزی، گفتمان جدید، قابل قبول و موثری داشته باشند، زیرا نتایج عملکرد این تعاونی پلتفرم به عنوان اولین طرح پیشران تحول اقتصاد دیجیتال کشور، یک بازار انبوه منصفانه است که هدف آن مبارزه با فساد، هوشمندسازی بازار، خلق ثروت برای همه، حذف واسطه‌های غیر ضرور و بازگرداندن قدرت به مصرف کننده و جامعه ذینفعان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین