کد خبر: ۹۸۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰

دولت ایتالیا در آستانه سقوط

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:به گزارش ایرنا ، خطر انحلال دولت راست‌گرای میانه ایتالیا و احتمال انتخابات زودرس، زمانی آغاز شد که "جانفرانکو فینی" رییس مجلس نمایندگان، در دیدار هفته گذشته با سیلویو برلوسکونی، از وی خواست تا تغییر مسیر قاطعی در روابط خود با حزب راست گرای افراطی "پیوند شمال" به رهبری "اومبرتو بوسی" بدهد. 

او تهدید کرد که چنانچه در روابط خود تجدید نظر نکند، گروه های مستقل پارلمانی تشکیل خواهد داد که عملا با این اقدام مانعی در عملکرد دولت در پارلمان و در تصویب قوانین می شود.
تنش میان فینی و برلوسکونی موضوع 
جدیدی نیست و در گذشته نیز به دفعات و اغلب بر سر نزدیکی روابط برلوسکونی با اومبرتو بوسی - از جمله متحدان اصلی دولت ایتالیا-، به وقوع پیوسته است. 

اما به عقیده صاحبنظران، با توجه به نزدیکی زیاد برلوسکونی به حزب پیوند شمال و اختلاف شدید فینی با این حزب، جدایی میان فینی که یکی از متحدان اصلی برلوسکونی و از جمله موسسان حزب ملت آزادی - حزب حاکم - محسوب می شود، این بار بسیار جدی است. 

فینی در دیدار خود به برلوسکونی گفت که چنانچه به خواست حزب توجه نکند با تشکیل گروه های مستقل پارلمانی - 50 نماینده در مجلس نمایندگان و 20 نماینده در سنا - عملا کار دولت را مختل می کند. 

موضع گیری فینی باعث شد تا برلوسکونی حداقل از موضع گیری قاطع در این دیدار خودداری کند؛ ضمن اینکه از وی خواست تا دست کم 48 ساعت به او(برلوسکونی) فرصت دهد و هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندهد تا اوضاع را بررسی کند.
در همین حال "رناتو اسکیفانی" رییس مجلس سنای ایتالیا،که در جریان تنش جدید بین دولت و مجلس قرار گرفته بود، پیشنهاد داد برای برون رفت ایتالیا از این وضعیت نابسامان سیاسی، انتخابات زودرس در این کشور برگزار شود.
وی عنوان کرد زمانی که یک دولت ائتلافی که برپایه یک برنامه انتخاباتی مشترک در اجرای برنامه به اختلاف با یکدیگر می رسند و از همدیگر جدا می شوند، باید انتخابات زودرس برگزار شود. 

در حالی که انتظار می رفت برلوسکونی با فینی به یک نتیجه قطعی برسد و به جنجال‌های سیاسی این کشور پایان داده شود، اما او (برلوسکونی ) در یک سخنرانی حزبی رییس مجلس نمایندگان را متهم به سیاسی کاری کرد و یک موضع در مسیر سقوط دولت خود اتخاذ کرد. 

نخست وزیر ایتالیا از رییس مجلس نمایندگان ایتالیا خواست تا از مقام خود استعفا دهد و کرسی ریاست مجلس را رها کند.
برلوسکونی با این درخواست از فینی، مساله انتخابات زودرس را هم رد کرد و گفت که دولت در صورت استعفای او (فینی) به کار خود ادامه می دهد و نیازی هم به برگزاری انتخابات زودرس نیست. 

این درحالی است که حتی "اومبرتو بوسی" رهبر حزب راست گرای افراطی "پیوند شمال" و از جمله متحدان اصلی ائتلاف دولتی ایتالیا نیز خطر سقوط دولت را گوشزد کرده است. 

او خطاب به برلوسکونی گفت که قرار بود پیش از این به فکر چاره می بودید.
صاحبنظران سیاسی ایتالیا معتقدند که دولت در آستانه یک سقوط عمودی و حتی پایان ائتلاف حزب حاکم "ملت آزادی" با حزب پیوند شمال قرار گرفته است. 

به گفته کارشناسان در صورتی که یکی از احزاب خروج خود از ائتلاف دولتی را عملی کند، دولت ایتالیا سقوط می کند. 

پس از سقوط دولت، با تصمیم رییس جمهوری این کشور یا انتخابات زودرس برگزار می شود و یا یک دولت متشکل از احزاب چپ گرا و راست گرا به صورت مشارکتی تشکیل خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین