کد خبر: ۹۸۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰

آیت‌الله واعظ طبسی: اوضاع سیاسی نباید به‌گونه‌ای رقم بخورد که با تخریب‌ها و دروغ‌ها همراه شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌  آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی و جمع زیادی از معلمان برگزیده استان گفت: سیستم آموزشی و پرورشی کشور باید آن‌چنان قوی باشد که همه اقشار جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهد، نه آن‌که نخبه‌پروری به صورت جرقه‌ای و استثنایی صورت گیرد. 

وی دستاوردهای علمی اخیر کشور در زمینه انرژی هسته‌یی، سلول‌های بنیادی، توان دفاعی، ماهواره امید و... را افتخاراتی بزرگ برای کشور عنوان و کرد: نباید به این حرکت‌های فردی و یا گروه‌های چند نفره بسنده کرد، باید تمام جامعه در راه پیشرفت گام بردارند.
 
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این‌که لقب نخبه و متفکر را نباید برای هر شخصی خرج کرد به خصوصیات انسان‌های نخبه و متفکر اشاره کرد و گفت: به انسانی می‌توان لقب نخبه داد و او را شایسته تربیت نیروهای جوان و نوجوان دانست که اولا چه در مسائل علمی و چه در مسائل سیاسی و اجتماعی ریزبین و جامع‌نگر باشد و از همه یافته‌های علمی دیگران و جریان‌های فکری و سیاسی اطلاع کافی به ‌دست آورد و در برابر این اندیشه‌های متفاوت و بعضا متضاد و متناقض حساس باشد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خصوصیت دیگر نخبگان را استقلال‌نظر دانست و افزود: نخبگان و متفکران باید دارای استقلال نظر باشند و بتوانند در محافل علمی جهان از مبانی فکری خود دفاع کنند. 

وی همچنین گفت: متفکران باید در برابر آن‌چه می‌اندیشند، منعطف و همواره آماده شنیدن استدلال‌های قوی و پذیرفتن ایرادات خود باشند. 

واعظ طبسی در ادامه با بیان این‌که اگر این سه خصوصیت در یک متفکر باشد او می‌تواند به عنوان یک معلم، استاد و مربی نمونه در میان یک ملت و امت مطرح شود گفت:دور از هر مبالغه‌ای شهید مطهری این‌چنین بود. او فقیه و عالمی قوی در مبانی فقهی و نظری اسلام و آشنا با همه اندیشه‌ها و نظرات فکری روز، دارای شرح صدر و همت برخاسته از ایمان و استواری در فکر بود که نسبت به تفکر افراد یا گروه‌ها حساسیت نشان می‌داد. 

وی خطاب به معلمان و سیاستگذاران نظام آموزشی، آموزش و پرورش را یکی از مهم‌ترین مراکز مدیریتی نظام و تربیت مدیران دانست و گفت: آموزش و پرورش یعنی مرکزیت تربیت اندیشمندان، متفکران، نخبگان، هنرمندان، نویسندگان، گویندگان، شعرا و عالمانی که می‌توانند در فرهنگ جوامع بشری دارای نقش باشند. 

وی با بیان این‌که شخصیت و هویت اصیل نوجوان و جوان می‌تواند با تاثیرپذیری از معلم شکل بگیرد،خطاب به معلمان تاکید کرد: مسوولیت امروز من و شما فقط انتقال مسائل علمی و کلاسی نیست، بلکه در مسائل فکری، معرفتی و اعتقادی و نیز بحث‌های فقهی و کلامی نیز مسوولیت داریم و باید این مباحث را با بیانی شیوا و روان و در قالب الفاظی قابل فهم برای جوان و نوجوان بازگو کنیم. 

واعظ طبسی تصریح کرد: امروز وضعیت اطلاع نوجوانان و جوانان ما از مباحث دینی و علمی گرچه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست، اما از یک نظام مبتنی بر دین اسلام که در تمامی زمینه‌های زندگی فردی و اجتماعی دارای نظر و برنامه است، انتظارات بسیار بالاست. 

وی افزود: اگر امروز حجاب، عفاف و ادب و بسیاری مسائل فکری در برخی گوشه و کنار در حد انتظار نیست، همت معلمان را برای رفع این نواقص و اشکالات با اثرگذاری در فضای ذهنی دانش‌آموزان می‌طلبد. 

واعظ طبسی در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی کشور هشدار داد: اوضاع سیاسی نباید به‌گونه‌ای رقم بخورد که گاه با تخریب‌ها، دروغ‌ها، کوبیدن افراد، هزل کردن‌ها و استفاده نکردن از تجارب فکری نظام همراه شود. 

وی با بیان این‌که نظر من به هیچ دولت خاصی نیست افزود: گاهی مجموعه‌ای می‌آید و نامی جاذبه‌دار برای تامین عواطف و احساسات مردم برمی‌گزیند، اما در واقع یک مجموعه سیاسی است که می‌خواهد در فضای ذهنی نوجوان و جوان تحول ایجاد کند؛ لذا معلمان باید مراقب باشند و اطلاعات روز خود را افزایش دهند. 

واعظ طبسی توصیه کرد: اگر واقعا دنبال عدالت هستیم و اگر محور جامعه ما مبتنی بر عدالت است، نگاهی به خودمان و رفع اشکالات داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
0
0
سخنان متینی است اگر گوش شنوایی باشد .امید است با حضور امثال ایشان در صحنه ، تریبونهااز دست ناپختگان سیاسی گرفته شود . ومتانت وسعه صدر در جامعه رواج یابد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین