کد خبر: ۹۸۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۳

آیت‌الله محقق‌داماد: اگر بیكاری كارگران را می‌بینیم ناشی از توهین به علم و دانش است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  آیت‌الله دكتر سیدمصطفی محقق‌داماد طی سخنانی در مراسم بزرگداشت دكتر نوربها و دكتر سیدمحمد هاشمی، تصریح كرد: ویل دورانت در جلد هفتم از كتاب تاریخ تمدن می‌گوید هنوز نفهمیده‌ام كه از جهل و فقر كدامیک علت و دیگری معلول است. زیرا هر جا جهلی دیدم فقر بود و هر جا فقر دیدم جهل بود.

وی افزود: این سوال بسیار مهمی است و شاید به آسانی نتوان پاسخ آن را یافت. اما من به عنوان یک آشنا به علوم دینی می‌گویم كه قرآن آب پاكی را بر كلیه‌ی اعمال بدون معرفت و تعقل می‌ریزد و یک پشیز برای چنین اعمالی ارزش قائل نیست. عبادت بدون تفكر، دین بدون تعقل، دینداری بدون فكر و خداشناسی بدون اندیشه هیچ ارزشی برای قرآن ندارد.

این حقوقدان با تاكید بر اینكه قرآن تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند، به كلامی از ابن‌سینا اشاره كرد و گفت: خواجه در شرح عبارت ابن‌سینا می‌گوید عبادت بدون فكر نه تنها بی‌اثر است بلكه آتش است. عبادت بدون اندیشه و فكر ریا و دروغی بیش نیست.

محقق‌داماد خاطرنشان كرد: در جامعه‌ای زندگی می‌كنیم كه سال‌هاست تلاش می‌كند اما نه می‌تواند آنچنان كه باید، فقر را براندازد و نه جهل را.

وی با اشاره به تقارن روز معلم و روز كارگر، اظهار كرد: شاید این تقارن، این پیام را برای ما داشته باشد كه اگر معلم خوب داشته باشیم كارگر بیكار نخواهیم داشت و اگر بعضا بیكاری كارگران و اشک چشم مردم محروم را می‌بینیم ناشی از توهین به علم و دانش است.

این مدرس دانشگاه در ادامه‌ی سخنان خود با بیان حكایتی از دوران امیركبیر مبنی بر مرگ عده‌ای از مردم آن زمان به سبب خودداری از مایه‌كوبی آبله كه از سوی دعانویسان و جن‌گیران نهی شده بود، اظهار كرد: امیركبیر وقتی مرگ یک پینه‌دوززاده را مشاهده كرد فریاد زد كه اگر ما ادعای حكومت می‌كنیم، مسئول جهل مردم هم هستیم. اگر مدرسه می‌ساختیم و معلمان لایقی فراهم می‌كردیم هیچ‌گاه دعانویسان و جن‌گیران بساط‌شان رونق نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: باید همگی دست به دست هم دهیم و جهل را برطرف كنیم. ای بسا كشورهایی كه از نظر تكنولوژی به عرش رسیده‌اند ولی نتوانسته‌اند فقر را ریشه‌كن كنند چرا كه گرفتار ایدئولوژی مزخرف بوده‌اند.

محقق‌داماد، معنای جهل را در مقابل فكر دانست و خاطرنشان كرد: باید مردم را برای فكر كردن تربیت كنیم.

این مدرس دانشگاه در پایان حسن خلق را ویژگی برجسته‌ی دكتر نوربها و دكتر هاشمی برشمرد و اظهار كرد: حسن‌خلق نكته‌ی مثبت زندگی این دو بزرگوار است كه اگر این ویژگی با معلمی همراه شود غوغا می‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین