کد خبر: ۹۹۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۷

حضور فعال پارلمان بخش خصوصي در اجلاس فدراسيون اتاق هاي بازرگاني G15

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شانزدهمين اجلاس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني و صنعت و خدمات گروه 15 با حضور رئيس اتاق ايران، رئيس دفتر تسهيل حمايت‌هاي فني ژنو، سفراي كشورهاي عضو گروه 15 و جمعي از اعضاي اين فدراسيون، پنجشنبه در محل اتاق ايران گشايش يافت.

به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، «دكتر محمد نهاونديان» رئيس اتاق ايران در سخناني در آغاز اين اجلاس با اشاره به بحران مالي اخير جهان، خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد بحراني كه در دو سال اخير در اقتصاد جهاني رخ داد، ضرورت وجود گروه 15 را بيش از هر زمان ديگري مشخص كرد.

وي با تأكيد بر ضرورت بررسي نحوه اثرگذاري بحرا‌ن‌ها بر جريانات اقتصادي جهاني، يادآور شد: كشورها بايد تبعات آثار اقتصاد جهاني را بر اقتصاد خود بررسي كنند و پس از بحران اخير بر اين عزم جدي‌تر باشند.

وي گفت: بحران مالي جهان نشان داد هيچ اقتصادي نمي‌تواند از چنين بحران‌هايي مصون بماند.

رئيس اتاق ايران در ادامه تصريح كرد: يكي از اصلي‌ترين راه‌هاي جلوگيري از تكرار اين بحران‌ها اين است كه اقتصادهايي كه آينده اقتصاد جهاني را رقم مي‌زنند، مانند اقتصاد كشورهاي عضو گروه 15، تنها نظاره‌گر نباشند و در اصلاحات اقتصاد جهاني «نقش‌آفريني» كنند.

وي «نگاه به گذشته» به منظور اندازه‌گيري سهم اقتصادها در اقتصاد جهاني و «نگاه به آينده» به منظور ترسيم جغرافياي اقتصاد جهاني براي 20 سال آينده را در راستاي تحقق اهداف اصلاحات اقتصاد جهاني براي كشورهاي عضو گروه 15 ضروري دانست.

وي در همين باره گفت: هيچ كس تصور نمي‌كرد كشورهاي چين يا هند چنين سهمي را در اقتصاد جهاني كسب كنند.

وي لازمه اين كار را گفت و گوي كشورهاي عضو گروه 15 با قدرت چانه‌زني بالا در سطح جهاني، دستيابي به تحليل واحد و دفاع از موضع واحد خود در مجامع جهاني دانست.

دكتر نهاونديان «اصلاح مديريت اقتصادي» را مورد تأكيد قرار داد و گفت: تجربه نشان مي‌دهد اقتصاد‌هايي كه با واقع‌بيني عمل كرده و با نگاه برون گرا دست فعالان اقتصادي را باز گذاشتند، مداخله دولت‌ها را در فعاليت بخش خصوصي كمتر كردند و با تدبير بهينه، حضور در اقتصاد جهاني را براي آن‌ها سامان دادند و توانستند به توفيق برسند.

رئيس اتاق ايران همچنين با تأكيد بر ضرورت «افزايش همكاري اقتصادي درون گروهي» براي نقش‌آفريني اساسي كشورهاي عضو گروه 15، اذعان كرد: بزرگ بودن بازار و دسترسي به بازارهاي بزرگ، شرط توفيق در اقتصاد جهاني است.

وي بازار كشورهاي عضو گروه 15 را بازاري بزرگ عنوان كرد و گفت: اين كشورها يك سوم جمعيت جهان، يك چهارم وسعت جهان، 17 درصد از GDP جهان و 29 درصد از ذخاير گاز جهان را دارا هستند و مجموعه بزرگي را تشكيل مي‌دهند كه اگر بتوانيم اين بازارها را به هم پيوند بزنيم، حجم مبادلات تجاري به رقم قابل توجهي خواهد رسيد.

وي «تسهيل خدمات تجاري»، «برقراري ارتباطات مستقيم بانكي»، «افزايش همكاري در بخش حمل و نقل» و «تقويت ارتباط جدي و نزديك تشكل‌هاي بخش خصوصي» را از جمله اقدامات لازم براي تسهيل تجاري و گسترش حجم مبادلات تجاري كشورهاي عضو گروه 15 برشمرد.

به گفته رئيس اتاق ايران، تأسيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني و صنعت و خدمات گروه 15 مي‌تواند گام بزرگي در مسير تحقق افزايش مبادلات درون گروهي باشد.

وي با اشاره به پروسه طولاني و زمان گير صدور رواديد براي بازرگانان از سوي برخي از كشورهاي عضو گروه 15، خواستار تسهيل رفت و آمدهاي تجاري صنعت‌گران و بازرگانان، رفع موانع تردد، گسترش مبادلات و گفت و‌گوها شد.

وي ضمن تأكيد بر مقابله با ايجاد هرگونه محدوديت سياسي در گسترش مبادلات تجاري در جهان، خاطرنشان كرد: براي پررنگ‌تر شدن حضور اقتصاد كشورهاي عضو گروه 15 در اقتصاد جهاني، تمام اقتصادهاي گروه بايد با اين مسأله مقابله كنند كه با بهانه‌هاي سياسي، حضور كشورها در مبادلات اقتصادي جهان دچار محدوديت شود.

وي گفت: در چنين شرايطي سخن گفتن از محدوديت و تحريم‌ها، خلاف عقل سياسي و عقل اقتصادي است.

نهاونديان تأكيد كرد: همه كشورهاي عضو گروه 15 بايد دست به دست هم دهند تا به ايجاد رونق در اقتصاد جهاني كمك كنند.

وي در پايان بر «ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد» تأكيد و تصريح كرد: در دهكده جهاني، سياست‌هاي فعلي كافي نيست و اميدواريم نتايج اين اجلاس به شكوفايي اقتصادي كشورهاي عضو در اقتصاد جهاني كمك كند.

- کشورهای گروه15 تجارت را میان خود تسهیل کنند

«مهدی فاخری» معاون اتاق ایران در اموربین‌الملل نیز با تشریح روند ایجاد و رشد کشورهای گروه15 گفت: گروه15 در سال1989 از کشورهای بزرگ در حال توسعه ایجاد شد و این گروه با حضور کشورهایی از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین به وجود آمد.

وی افزود: هند و برزیل از بزرگترین فعالان عضو گروه15 در سازمان جهانی تجارت هستند که به الگوهای بومی توسعه اقتصادی دست پیدا کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که «همواره رابطه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، چالش برانگیز بوده است» یادآور شد: کشورهای گروه15 باید راهکارها و مکانیزم‌هایی را به کار گیرند که بتوانند تجارت را میان خود سهل‌تر کنند و سهم خود را از تجارت جهانی به‌دست آورند.

فاخری در ادامه با اشاره به سهم 5‌/ ‌4 درصد کشورهای گروه15 از تجارت بین‌الملل تصریح کرد: این میزان قابلیت رشد فراوانی دارد و در این میان نقش بخش خصوصی کشورهای گروه15 بسیار مهم است.

- گروه15 می‌تواند بازارهای مالی جهان را منظم کند

«ادو کدیری» رئیس دفتر تسهیل حمایت‌های فنی ژنو نیز در این اجلاس گفت: در زمان بحران مالی جنوب‌شرق‌آسیا، گروه15 ساختار موفق خود را برقرار کرد و قدرت‌های اقتصادی منطقه فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به بحران جهانی اقتصاد، افزود: گروه 15 می‌تواند بازارهای مالی جهان را منظم کند و این دلیل گرد هم آمدن اعضای این گروه است. بحران جهانی اقتصاد در کشورهای توسعه یافته به‌وجود آمده است که به دلیل قوانین نادرست در این کشورها بود.

کدیری افزود: اقتصادهای جهانی باید ثبات اقتصادی داشته باشند و از دید سازمان جهانی تجارت WTO تجارت جهانی در سال2009، 9درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشورها پس از بحران یادآور شد: عواقب این بحران بسیار است که 6بخش را تحت تأثیر قرار داده است؛ صادرات، واردات، سرمایه‌گذاری، مسائل بانکی، جریان‌های اقتصادی در داخل کشور و کاهش توریسم.

کدیری افزود: کشورهای در حال توسعه باید همکاری بیشتری برای سرمایه‌گذاری در تجارت داشته باشند و این کشورها می‌توانند بحران جهانی را جبران کنند.

وی تعهد فدراسیون اتاق‌های بازرگانی گروه15 را برای توسعه و تجارت مهم ارزیابی کرد و گفت: کشورهای گروه15 باید تلاش کنند که رقابت‌پذیر باشند، زیرا اعضای کشورها پویاترین اقتصادها را دارند و برای همکاری بیشتر باید تلاش کنند.

وی در پایان گفت: فدراسیون اتاق‌های بازرگانی گروه15 باید روابط خوب بخش خصوصی برنامه‌ریزی کنند.

- تأکید بر امضای موافقتنامه چندجانبه تجارت ترجیحی

«دكتر محمود موحدی» قائم مقام وزارت بازرگانی نیز با اشاره به بحران اقتصادی جهان گفت: اگرچه نشانه‌هایی از بهبود این بحران دیده می‌شود اما هنوز اطمینانی به پایان این بحران در کشورهای غربی وجود ندارد.

وی افزود: یک عامل مؤثر در ایجاد بحران‌ها «حاکمیت بی‌عدالتی» در نظام جهانی است و بر این اساس چنين بحران‌هایی از سوی اقتصادهای مسلط به کشورهای در حال توسعه تسري می‌یابد.

موحدی با تأکید بر کاهش وابستگی به اقتصادهای توسعه یافته گفت: توسعه همکاری اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه مستلزم حمایت بخش دولتی و همکاری بخش‌های خصوصی این کشورها است.

وی گروه15 را یکی از توانمندترین گروه بندی‌های کشورهای در حال توسعه دانست و یادآور شد: این گروه توانمندی تأثیرگذاری در سطح جهانی را داراست که با تکیه بر نعمت‌های خدادادی و نیروی انسانی می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.

قائم مقام وزارت بازرگانی تصریح کرد: کشورهایی گروه15 در حیطه سرمایه‌گذاری تجارت و خدمات می‌تواند همکاری‌های خود را افزایش دهند. ضمن آن‌که دولت‌ها از اجلاس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی گروه15 انتظار دارند که با ارائه راهکارها و پیشنهادات مناسب در جهت تسهیل روابط تجاری بکوشند.

موحدی افزود: کشورهای گروه15 حجم قابل توجهی از جربان خروجی و ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در اختیار دارند و هم‌چنین کریدور حمل‌و‌نقل شمال و جنوب از قلمرو تعدادی از کشورهای عضو این گروه می‌گذرد.

وی همکاری کشورهای گروه15 در بخش سرمایه‌گذاری مشترك را عامل مهمی در ارتقاي سطح زندگی این کشورها دانست و افزود: کشورهای عضو گروه15 در قالب موافقتنامه‌های دوجانبه روابط نزدیکی دارند و باید این جریان شکل چندجانبه نیز به خود بگیرد و آغاز آن می‌تواند امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی چندجانبه میان این کشورها باشد.

موحدی تصریح کرد: فعالیت بیشتر بخش‌های خصوصی این کشورها می‌تواند دولت‌ها را به برقراری این نوع ترتیبات ترغیب کند و ایجاد خوشه‌های تولیدی و صادراتی با هدف هم‌افزایی تجارت نیز بسیار مؤثر است.

وی مبادله دانش فنی، توسعه گردشگری، تشکیل اتاق‌های مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک را مورد توجه بخش خصوصی کشورهای عضو گروه15 دانست.

موحدی در ادامه به تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی ایران پرداخت و یادآور شد: ایران با توجه به پیشرفت‌های علمی و فناوری آمادگی دارد تا با تبادل اطلاعات علمی و آموزش نیروی انسانی با کشورهای در حال توسعه همکاری کند.

- پيام رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني، صنعت و خدمات گروه 15

«محمد وقيح» مديركل فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني، صنعت و خدمات گروه15 پيام «محمد فريد خامس» رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني، صنعت و خدمات گروه 15 را قرائت كرد.

در اين پيام آمده است: صد سال قبل وقتي پدران ما با اميدواري به قرن جديد نگاه مي‌كردند فاصله فقر در جهان 9 به 1 بود در حالي كه اكنون در قرن 21 فقر در سطح جهان افزايش يافته و اين بدان معنا است كه تعادل در سطح جهان در توزيع ثروت‌ها وجود ندارد.

وي با اشاره به «تراژدي توسعه نيافتگي و فقر در آفريقا» يادآور شد: در آفريقا نرخ مرگ و مير نوزادان زير يك سال 107 كودك در بين 1000 كودك به دنيا آمده است، در حالي‌كه اين آمار در كشورهاي توسعه يافته 6 درصد در بين 1000 كودك است.

وي در ادامه اين پيام به تحليل شرايط اقتصادي كشورهاي جهان پرداخته و آورده است: تلاش‌ها كافي نيست و با اتحاد مي‌توان كشورهاي جنوب را از اين وضعيت بيرون آورد.

در اين پيام همچنين تأكيد شده است: سازمان تجارت جهاني (WTO) به يك ابزار بين‌المللي تبديل شده است تا كشورهاي جهان سوم، استقلال اقتصادي خود را از دست بدهند، در حالي كه WTO بايد نرخ تعرفه‌ها را پايين مي‌آوردند.

همچنين «محمد فريد خامس» در بخش ديگري از اين پيام به بحران مالي جهان اشاره كرده و يادآور شده است: در دو سال گذشته بسياري از مؤسسات مالي آمريكا و انگليس و بازارهاي بورس تكان خورد، وام‌هايي اعطا شد كه نتوانستند آن را بازپرداخت كنند و اين مسأله تبديل به يك تراژدي شد و نه تنها تسلط آمريكا كاهش يافت بلكه قدرت و تسلط غرب هم كاهش پيدا كرد.

وي در اين پيام تأكيد كرده است: بايد بازارهاي خود را ساختارسازي كرده، اقتصاد را توسعه داده و همكاري‌ها را افزايش دهيم.

وي همچنين در پيام خود بر ضرورت افزايش روابط اقتصادي كشورها تأكيد و تصريح كرده است: كشورهاي عضو گروه 15 بايد از پتانسيل‌هاي يكديگر اطلاع داشته باشند. در شرايطي كه فناوري اطلاعات گسترش يافته است، بايد از يكديگر اطلاعات داشته باشيم زيرا برخورداري از اطلاعات به افزايش مراودات كمك مي‌كند.

بر اساس اين گزارش در ادامه اين اجلاس جمعي از اعضاي حاضر در اين اجلاس به ارائه مقالات خود پرداختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین