کد خبر: ۹۹۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
واکنش رئیس سازمان سنجش به موضوع تاثیر زلزله در ظرفیت دانشگاه‌های تهران

مصوبه دولت برای انتقال دانشگاه‌ها از تهران به منظور کاهش جمعیت

سرورالدین: سیاست‌های موجود درباره ظرفیت دانشگاه‌ها ارتباطی به زلزله ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد حسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش درباره امکان تاثیر اخبار موجود پیرامون زلزله بر ظرفیت دانشگاه‌ها گفت: زلزله تهران بحث یک وزارتخانه نیست و اگر قرار باشد به خاطر زلزله دانشگاه‌ها را جابجا کنیم یا دانشجو کمتر پذیرش کنیم، آموزش و پرورش باید زودتر از ما اقدام کند. پس مطمئا باشید انتقال دانشگاه‌ها یا کاهش ظرفیت به دلیل زلزله در دستور کار نیست.

وی اضافه کرد: سیاست کامران دانشجو وزیر علوم از ابتدا این بوده است که ظرفیت کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های بزرگ و واقع در کلان‌شهرها هم‌چون تهران افزایش یابد ولی دوره‌های کارشناسی توسعه نیابد. ضمن اینکه دانشگاه‌ها کمتر برخوردار بتوانند راحت‌تر و بیشتر در دوره کارشناسی دانشجو پذیرش کنند.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: سیاست‌های موجود درباره ظرفیت دانشگاه‌ها هیچ ارتباطی به زلزله ندارد بلکه از ابتدا در برنامه‌های وزیر علوم دولت دهم بوده است تا جایی که این موارد را در مجلس در هنگام اخذ رای اعتماد نیز مورد تاکید قرار داده است. بر اساس این سیاست ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های بزرگ و برخوردار افزایش می‌یابد ولی ظرفیت دوره کارشناسی افزایشی نخواهد یافت. در واقع ما کاهشی در هیچ یک از دوره‌های نخواهیم داشت.

رئیس سازمان سنجش که هفته گذشته با خبرگزاری مهر گفتگو می‌کرد با بیان اینکه زلزله بحثی عمومی است گفت: مثل همه وزارتخانه‌ها ما هم منتظریم دولت و مسئولان راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند تا به تناسب آن عمل کنیم ولی مطمئن باشید قبل از اینکه وزارت علوم بخواهد درباره زلزله اقدامی انجام دهد خود مردم اقدام خواهند کرد و به نظر من نیازی نیست که ما قیم مردم باشیم.

وی افزود: دولت اعلام کرده است که هر کس می‌تواند، سعی کند از تهران خارج شود و به شهر دیگری برود. ما هم در این راستا صحبت خواهیم کرد و به دانشجویان جدید توصیه می کنیم حتی المقدور شهرهای بومی خود را برای پذیرش انتخاب کنند.

همچنین نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در حالی وزارت علوم را موظف به تهیه برنامه با هدف انتقال بخشی از دانشگا‌هها از تهران کردند که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چند نشست و برنامه تاکید کرده است هیچ برنامه‌ای برای خروج دانشگاه‌ها از تهران وجود ندارد. 

به گزارش خبرنگار مهر، دولت امروز چهارشنبه خبر داد که نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران تصویب کردند سه وزارتخانه مکلف به کاهش جمعیت دانشگاهی تهران و انتقال آن به سایر شهرها شده‌اند. طبق این مصوبه وزارتخانه‌‌های علوم،‌ تحقیقات و فناوری، ‌بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش موظف شدند نسبت به کاهش ظرفیت دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تهران و تسهیلات انتقال و پذیرش در دانشگاه‌های کلان‌شهر‌ها و سایر شهرستان‌ها اقدام کنند.

همچنین نمایندگان ویژه رئیس جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری را موظف کردند با هدف انتقال بخش‌هایی از دانشگاه‌ها از تهران برنامه دانشگاه‌ها برای کاهش جمعیت در شهر تهران را تهیه و به کارگروهی ویژه در دولت اعلام کند.

وقتی محمود احمدی‌نژاد در فروردین ماه 89 با حضور در اردوگاه اسکان اضطراری "بشارت" به زلزله‌ای اشاره کرد که هر روز احتمال روی دادن آن در تهران وجود دارد و از مردم تهران خواست در صورت فراهم بودن شرایط نسبت به زندگی در سایر نقاط کشور فکر کنند، بعید نبود که دولت برنامه‌ای برای خلوت کردن تهران داشته باشد.

پس از اینکه صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد با بازتاب قابل توجهی در رسانه‌های کشور همراه شد، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر استانی به آذربایجان غربی خبر از تغییراتی داد و در اظهاراتش بر زلزله تهران و کاهش جمعیت این کلان‌شهر تاکید کرد. این عضو هیأت دولت در سفر استانی به ارومیه چنان از طرح وزارت علوم برای کاهش جمعیت تهران خبر داد که به نظر می‌رسید دولت برنامه ویژه‌ای برای زلزله احتمالی در تهران دارد.

کامران دانشجو هر چند از تدابیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای کاهش جمعیت تهران خبر داد اما اعلام جزئیات آن را به وقتی دیگر موکول کرد. با این حال این عضو هیئت دولت در سفر به استان آذربایجان غربی بر مواردی تاکید کرد که هر یک از آنها می‌تواند در کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه‌های تهران موثر باشد.

تقویت بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها، کاهش پذیرش دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌های بزرگ کشور که شامل دانشگاه‌های تهران هم می‌شود، اعمال سیاست‌های تشویقی برای استادان مناطق محروم کشور، افزایش حقوق دریافتی اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاه‌های دور از مرکز نسبت به استادان دانشگاه‌های برخوردار و ... از تاکیدات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به ارومیه بود.

کامران دانشجو از خروج دانشگاه‌های تهران به عنوان راه‌کاری برای کم جمعیت شدن تهران نام نبرده بود و حتی در نیمه اردیبهشت ماه در حالی که در جمع اعضای فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کرد اظهارات صریح خود درباره مطرح نبودن خروج دانشگاه‌ها از تهران را مورد تاکید قرار داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سیاستی که از آغار شروع به کار در دولت برای کاهش جمعیت دانشجویان در تهران و کلان‌شهرهای دیگر در پیش گرفته شده را کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های تهران و مادر عنوان کرد.

کامران دانشجو در دیدار با اعضای فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در وزارت علوم هیچ‌گاه طرحی مبنی بر خروج دانشگاه‌ها از تهران مطرح نبوده است گفته بود: ما در رابطه با کاهش جمعیت تهران برای مقابله با زلزله احتمالی و یا هر دلیل دیگر، هیچ وقت انتقال و خروج دانشگاه‌ها از تهران را مطرح نکرده‌ایم بلکه سیاست ما از آغار شروع به‌کار در دولت این بوده است که دانشگاه‌های تهران و مادر ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی خود را کاهش دهند و با توجه به افزایش شدید داوطلبان کارشناسی ارشد و دکتری، ظرفیت پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه‌ها افزایش یابد که با این روش خود به خود جمعیت دانشجویان در تهران و کلان‌شهرهای دیگر کاهش می‌یابد.

وی افزوده بود: این موضع با سیاست دولت در مورد کاهش جمیعت شهر تهران همخوانی دارد و طبعاً این سیاست دنبال می شود. 

اظهارات صریح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر عدم وجود هیچ‌گونه برنامه برای خروج دانشگاه‌ها از تهران در حالی ابراز شد که نمایندگان ویژه رئیس جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری را موظف کردند با هدف انتقال بخش‌هایی از دانشگاه‌ها از تهران برنامه دانشگاه‌ها برای کاهش جمعیت در شهر تهران را تهیه و به کارگروهی ویژه در دولت اعلام کند.

همچنین طبق مصوبه‌ای، وزارتخانه‌های علوم،‌ تحقیقات و فناوری، ‌بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش موظفند نسبت به کاهش ظرفیت دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تهران و تسهیلات انتقال و پذیرش در دانشگاه‌های کلان‌شهر‌ها و سایر شهرستان‌ها اقدام کنند.

بر اساس این مصوبه و با هدف انتقال بخش‌هایی از دانشگاه‌ها از تهران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز موظف شد برنامه دانشگاه‌ها برای کاهش جمعیت در شهر تهران را تهیه و به کارگروه اعلام کند.

معاون اول رئیس جمهوری دو مصوبه مهم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران را ابلاغ کرد که براساس این تصمیمات اولویت و نام شرکت‌های و مؤسسات دولتی که باید از تهران خارج شوند و نیز چگونگی برخوردار شدن بازنشستگان از امتیازات خاص در صورتی که از تهران به شهرهای دیگر منتقل شوند، اعلام شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۰
0
1
بدین روش در بهترین موسسات آموزشی ایران که با پول مردم ایران ساخته شده تنها برای تهرانی ها مجاز خواهد بود البته پولدارها هم راحش را پیدا می کنند فقط نخبه های بی بظاعت شهرستانی می مانند و حوضشان
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین