کد خبر: ۵۳۷۳۷۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
رئیس‌جمهور آمریکا گفته "من آمریکا را از توافق هسته‌ای وحشتناک و یکجانبه ایران خارج کردم"

ترامپ: مقام‌های ایرانی‌ به‌زودی با ما گفت‌وگو می‌کنند/ امیدوارم کار با ایران خوب پیش برود/ آنها گرفتاری‌های زیادی دارند/ برجام نمایش وحشت است

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) مدعی شد ایران به زودی با دولت او وارد گفت‌وگو خواهد شد. ترامپ گفت: «امیدوارم کار با ایران خوب پیش برود. آنها الان گرفتاری‌های زیادی دارند. امیدوارم که کار خوب پیش برود و احساس من این است که آنها خیلی زود با ما صحبت می‌کنند. شاید هم این کار را نکنند که آن هم اشکالی ندارد.»
آفتاب‌‌نیوز :
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه بار دیگر مدعی شد مقام‌های ایران به زودی با دولت او وارد گفت‌وگو خواهند شد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او که در جمع هوادارانش در شهر «تامپا» در ایالت «فلوریدا» سخنرانی می‌کرد گفت: «من ایالات متحده را از توافق هسته‌ای وحشتناک و یکجانبه ایران خارج کردم.» 

رئیس‌جمهور آمریکا: برجام نمایش وحشت است/مقام‌های ایرانی‌ به زودی با ما گفت‌وگو می‌کنند

ترامپ بار دیگر این ادعا که به موجب این توافق «1.8 میلیارد دلار پول نقد به ایران» بابت یک توافق تبادل زندانیان پرداخت شده بود را تکرار کرد. البته رقم این پرداخت 1.7 میلیارد دلار است که ترامپ گاهاً آن را 1.8 میلیارد دلار عنوان می‌کند. 

وی گفت: «1.8 میلیارد دلار [به ایران] پرداخت شد. 1.8 میلیارد دلار پولا نقد! توافق هسته‌ای ایران، نمایش وحشت است.»

اشاره رئیس‌جمهور آمریکا  به ماجرای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در 26 دی ماه سال 1394 در دولت باراک اوباما بود که طی آن در ازای آزادی چهار زندانی از ایران، چند تن از ایرانیان بازداشت شده در آمریکا آزاد شدند.

دولت آمریکا همزمان با این اقدام با پرداخت 1.7 میلیارد دلار برای حل و فصل یک دعوای حقوقی قدیمی هم موافقت کرد.

ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق  با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود که در نهایت این دادگاه به نفع تهران رای داد.

«جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا روز 27 دی‌ماه 1394 اعلام کرد واشنگتن توافق کرده علاوه بر تسویه این بدهی 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد. 

اعلام این توافق، از آنجا که تقریباً همزمان با تبادل زندانیان میان دو کشور صورت گرفت حساسیت‌های زیادی در آمریکا برانگیخت و شمار زیادی از نمایندگان کنگره مدعی شدند دولت اوباما این پول را بابت آزادی زندانیان از ایران پرداخت کرده است.

ترامپ تاکنون چندین بار همین موضوع را بهانه حمله به دولت اوباما قرار داده و از آن انتقاد کرده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود در بامداد چهارشنبه گفت: «امیدوارم کار با ایران خوب پیش برود. آنها الان گرفتاری‌های زیادی دارند. امیدوارم که کار خوب پیش برود و احساس من این است که آنها خیلی زود با ما صحبت می‌کنند. شاید هم این کار را نکنند که آن هم اشکالی ندارد.»

رئیس‌جمهور آمریکا: برجام نمایش وحشت است/مقام‌های ایرانی‌ به زودی با ما گفت‌وگو می‌کنند

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این هم این ادعا که ایرانی‌ها روزی برای مذاکره با او تماس خواهند گرفت را مطرح کرده بود. در تازه‌ترین مورد، او در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا در روز دوشنبه (8 مردادماه) این ادعا را مطرح کرد.

ترامپ در سخنرانی روز دوشنبه گفت: «من به توافق ایران خاتمه دادم. توافق مضحکی بود. من تصور می‌کنم آنها (ایرانی‌ها) در نهایت تمایل به دیدار [با من] خواهند داشت و من هر موقع آنها بخواهند آماده دیدار هستم.»

این دیدگاه ترامپ در میان سیاستمداران حرفه‌ای در آمریکا با مخالفت‌های جدی رو به رو است.

به عنوان مثال، «وندی شرمن»، مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا که سابقه مذاکرات طولانی با ایران دارد در مصاحبه‌ای روز گذشته تصریح کرد که درک ترامپ از ایرانی‌ها صحیح نیست و او نمی‌داند که ایرانی‌ها «فرهنگ مقاومت» دارند.

به نوشته خبرگزاری فارس، شرمن در مصاحبه با «یاهونیوز» گفته بود: «روش دیپلماتیک ترامپ این است که با تهدید به دشمنان حمله کرده و سپس می‌گوید بیایید گفت‌‌وگو کنیم تا به توافق برسیم.»

مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در ادامه گفت: «او متوجه نیست که  ایران فرهنگ مقاومتی دارد که کوتاه آمدن در برابر آن تهدیدهای علنی را تسلیم تلقی می‌کند و تسلیم نمی‌شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای حاصل‌شده میان ایران و گروه 1+5 که حاصل سال‌ها گفت‌وگو بر سر پرونده هسته‌ای ایران بود، پایان داد.  

این توافق تیرماه سال 1394 میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه 1+5) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته «ایالات متحده تنها باید خودش را به خاطر خروج و ترک میز مذاکره ملامت کند. تهدیدها، تحریم‌ها و ترفندهای تبلیغاتی کارساز نخواهند بود. احترام بگذارید: به ایرانی‌ها و تعهدات بین‌المللی». 

حمید ابوطالبی، مشاور روحانی نیز گفته است «احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها، و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است».

چهره‎های جمله علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت، گفته‌اند جمهوری اسلامی نباید مذاکره را رد کند. 

با این حال، فرمانده سپاه گفته چنین ملاقاتی هرگز صورت نخواهد گرفت. سردار سرلشکر پاسدار «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم روز سه‌شنبه به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و با انتشار نامه‌ای گفت: «آقای ترامپ ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمانشان را با اسلام احیا شده توسط حضرت امام خمینی (ره) تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
مگه ممکنه؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
مهم اینه که نظر مردم رو بخواهید که 90% از مردم موافق این گفتگو هستن.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
0
90 درصد را از کجا آوردی بابا این ترامپ قابل اعتماد نیست سه سوت امضایش را پس می گیرد و پشیمان می شود
زیبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
اصلا مذاکره تلفنی بشه مثل اوباما چه اشکالی دارد ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
روحانی جان دیدار کن و این دلالان تحریم را به خاک سیاه بنشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
گفتگوی تلفنی هم کارسازه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین