کد خبر: ۱۷۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - ۰۹:۳۵
بلر:

نمی توانيم از دخالت ایران مطمئن باشيم

آفتاب‌‌نیوز : وی گفت که شواهد نشان می دهد که يا ايران و يا گروه تحت حمايت آن حزب الله لبنان در اين حملات دست داشته اند هر چند که "ما نمی توانيم از اين موضوع مطمئن باشيم". وی به ايران هشدار داد که "هيچ توجيهی" برای مداخله در عراق وجود ندارد.

هشدار بلر بيشتر از سخنان روز گذشته يک مقام بريتانيايی ديپلماتيک بود. اين مقام در روز چهارشنبه ايران را متهم کرد که ايران در حمله به سربازان بريتانيايی دست داشته است 

سخنگوی وزارت خارجه ايران در مقابل خواهان دلائل و مدارکی شد که اتهام کمک تسليحاتی کشورش به گروههای شيعه مسلح جنوب عراق را ثابت کند.

تونی بلر اذعان کرد که دلائل و مدارک قاطعی برای اثبات اين اتهامات وجود ندارد اما دست کم در اين مورد اطمينان دارد که تسليحات به کار برده شده عليه نظاميان بريتانيايی در عراق يا از طريق حزب الله لبنان فراهم آمده يا از طريق ايران اما نمی تواند اتهامات خود را صراحتاً متوجه يکی از اين دو طرف کند.

بلر که در نشست خبری مشترکی با جلال طالبانی، رئيس جمهور عراق در لندن سخن می گفت، در عين اينکه بر نبود دليلی برای اثبات اتهامات خود عليه ايران اذعان تصريح می کرد، نسبت به احتمال نقش داشتن ايران در حمله به نظاميان بريتانيايی در جنوب عراق ابراز نگرانی کرد و اين نکته را نيز مطرح ساخت که ايران به دليل موضع بريتانيا در قبال برنامه هسته ای اش، ممکن است دست به اقداماتی برای مرعوب ساختن بريتانيا بزند.

او خطاب به ايران اعلام کرد که دولتش در مسير مطرح ساختن نکات لازم و بجا در قبال التزام ايران به عدم دستيابی به سلاح هسته ای به هيچ وجه مرعوب نخواهد شد و در مورد حضور نظامی کشورش در عراق نيز گفت: "می خواهم اين نکته را که قبلاً هم به دولت ايران تصريح شده، کاملاً روشن کنم که نيروهای بريتانيايی در عراق بر اساس اختياراتی که سازمان ملل متحد به آنها داده است در عراق حضور دارند و ما با پشتيبانی دولت عراق که از حمايت سازمان ملل برخوردار است در اين کشور حضور داريم، هيچ توجيهی برای ايران يا هر کشور ديگری وجود ندارد که بخواهند در عراق دخالت کنند".

از ماه مه گذشته تاکنون هشت نظامی بريتانيايی در جنوب عراق طی حملات شورشيان مسلح کشته شده اند و به اعتقاد دولت بريتانيا، سلاحهای ضد زره که برای هدف قراردادن اين سربازان به کار برده شده، از جانب گروه شيعه حزب الله لبنان، که مورد حمايت دولت ايران است، به عراق رسيده است.

اتهام قاچاق سلاح به عراق و قرار دادن آنها در اختيار گروههای مسلح شيعه در جنوب اين کشور که يک روز پيش از نشست خبری تونی بلر و جلال طالبانی مطرح شد، واکنش ايران را در برداشت و حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، با دروغ خواندن اين اظهارات گفت: "روشن است آنان مدرکی ندارند، چرا که خود عامل تداوم نا امنی، بی ‌ثباتی و منشأ بحران در عراقند و سعی در سناريو نويسی و ايراد اتهام به ديگران دارند."

مناطق عمدتاً شيعه نشين جنوب عراق، از جمله شهر بصره که ارتش بريتانيا در آن مستقر است، تا هفته های اخير در مقايسه با ساير نقاط عراق آرامتر بود اما اخيراً با نا آراميهايی دست به گريبان بوده که به گروههای مسلح شيعه نسبت داده می شود.

بريتانيا پيش از اين نيز ايران را به قاچاق اسلحه به عراق متهم کرده و در مقابل، دولت ايران نيز بريتانيا را به نقش داشتن در درگيريهای قومی بهار گذشته در استان خوزستان متهم کرده است که هم مرز با عراق است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین