کد خبر: ۴۰۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۲:۵۴

امریکا عجله ای برای تحریم ایران ندارد

آفتاب‌‌نیوز : بنا به گفته ی محمد البرادعی رییس آژانس بین المللی هسته ای مناقشه پیرامون پرونده ی هسته ای ایران در مرحله ی انتقادی قرار دارد. در عین حال وی گفت این وضعیت پیچیده، بحرانی نیست. رییس آژانس بین المللی هسته ای بر این باور است که تحقیقات هسته ای ایران در حال حاضر خطر مستقیمی به شمار نمی رود. 

روز دوم فوریه نشست  آژانس بین المللی هسته ای در وین آغاز به کار کرد که تصمیم این نشست می تواند به ارجاع پرونده ی ایران به شورای امنیت سازمان ملل منجر شود. شرکت کنندگان در این نشست به قطعنامه ای رای خواهند داد که مدعی است ایران بارها شرایط منع گسترش تسلیحات هسته ای را نقض کرده است. تنظیم کنندگان قطعنامه مدعی اند«اعتماد کافی به صرفا صلح آمیز بودن اهداف هسته ای ایران» ندارند.

البرادعی خبر داد که تعداد کافی رای در حمایت از متن قطعنامه جمع شده است. بنا به گفته ی دیپلمات ها روسیه و چین نیزبا ارجاع پرونده ی ایران به شورای امنیت سازمان ملل موافقت کرده اند. تنها کشورهای سوریه، ونزوئلا و کوبا تصمیم دارند به این قطعنامه رای منفی بدهند.

ایران تهدید کرده در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل همکاری های خود را با آژانس بین المللی هسته ای به حالت تعلیق در آورده درهای تاسیسات هسته ای اش را به روی ناظران بین المللی خواهد بست و غنی سازی صنعتی را آغاز خواهد کرد.

در این حال جان نگروپونته مدیر سازمان اطلاعات و امنیت امریکا که در جمع اعضای سنا سخن می گفت درباره ی فعالیت های هسته ای ایران اظهار نگرانی کرد. سازمان اطلاعات امریکا معتقد است که ایران هنوز به سلاح هسته ای دست نیافته  و سوخت لازم برای این کار را در اختیار ندارد. اما خطر در این است که ایران با ساختن کلاهک های هسته ای می تواند موشک های بالیستیک اش را به آن مجهز کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین