کد خبر: ۴۰۷۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۹

سوریه در مسیر اشتباه تاریخ است

آفتاب‌‌نیوز : "دیوید کندی" سخنگوی سفارت آمریکا در دهلی نو گفت:" نظر ما درباره سوریه کاملاً واضح و گویاست، در اوایل دسامبر از سوی ما با دولت هند تماس گرفته شد و مراتب اعتراض آمریکا به این معامله نیز اعلام شد".

وی ادعا کرد: درحالی که بقیه نقاط خاورمیانه به طور روز افزونی به سمت دموکراسی حرکت می کنند، اما سوریه در جهت اشتباه تاریخ قرار دارد.

این سخنگو همچنین سوریه را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که دمشق همیشه از تروریسم حمایت کرده است.
کندی همچنین اعلام کرد که هند شریک استراتژیک آمریکاست و واشنتگتن در صدد اعمال فشار بر این کشور نیست.

درهمین رابطه سخنگوی دولت هند اعلام کرده است که این کشور هرگز زیر بار فشار آمریکا نخواهد رفت و از همکاری با سوریه در پروژه های نفتی خودداری نخواهد ورزید.

کندی اذعان کرد: این معامله اختلافی بزرگ در روابط آمریکا و هند می باشد که ما اکنون می توانیم در خصوص تمام این مسائل صریحاً گفتگو کنیم و مدت زمان زیادی نیست که ما بر روی مسائل جهانی گفتگو نکرده ایم.

به گفته این مقام آمریکایی، هند در پایان درباره مسائل مورد اختلافش با آمریکا چه در مورد ایران و چه درباره سوریه بر اساس منافع ملی خود تصمیم گیری خواهد کرد.

اظهارات این مقام آمریکایی درباره ایران مربوط به اختلاف واشنگتن و دهلی در مورد مشارکت دهلی در خط لوله گاز ایران به هند می باشد که آمریکا این کشور شبه قاره را برای منصرف شدن از این پروژه تحت فشار قرار داده و اکنون هند در دو جبهه ایران و سوریه در وضعیت مشابهی قرار گرفته است.

اعتراض اخیر واشنگتن به معامله ای است که در ماه دسامبر سال گذشته شرکت "نفت ملی چین و شرکت هندی موسوم "شرکت نفت و گاز طبیعی به میزان 35 در صد از سهام تأمین کننده شرکت آنها در فعالیت شرکت ملی نفت سوریه به نام " الفرات پترولیوم" را از شرکت کانادایی " پترو کانادا" خریداری کردند.
گرچه آمریکا و دیپلماتهای اعلام کرده اند که در این باره فشاری از سوی آمریکا متوجه هند نیست، اما سخنگوی دولت هند اعلام کرده  که کشورش هرگز در پروژه مشارکت در حوزه نفتی سوریه تحت فشار آمریکا قرار نخواهد گرفت.

ارزش این معامله 576 میلیون دلار آمریکا برآورد می‌ شود، با وجود اینکه مبلغ هنگفتی نیست، اما در پکن و دهلی نو برای این رویداد اهمیت فراوانی قائل هستند، زیرا این رویداد در حکم نخستین گام بسوی گسترش همکاری هند و چین در بازار بین المللی مواد انرژی زا می باشد.

ادعاهای مقامات هندی به اینکه در مسئله همکاری نفتی با سوریه تسلیم فشارهای آمریکا نخواهند شد، درحالی است که در موضوع هسته ای ایران، پیش از نشست شورای حکام، نخست وزیر هند نیز گفته بود تحت فشارهای آمریکا عمل نخواهد کرد، اما در عمل همه دیدند که دهلی بر اساس خواسته های واشنگتن به قطعنامه ضد ایرانی دراقدامی غیر مسئولانه رای مثبت داد، 

نابراین به نظر می رسد در مسئله همکاری با سوریه نیز، هند بر خلاف خواسته ها و سیاستهای دیکته شده آمریکا عمل نکند، هرچند برخی احزاب در هند از دنباله روی دولت این کشور از سیاستهای آمریکا به ویژه حمایت از قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام به شدت انتقاد کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین