کد خبر: ۶۰۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۳
اروپا و آمریکا همچنان بر تعلیق اصرار دارند

آمادگی مشروط غرب برای مصالحه با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قدرت‌های بزرگ پیش از شروع دور دیگری از مذاکرات لاریجانی و سولانا اعلام کردند اگر ایران قبل از شروع مذاکرات رسمی تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرد، غرب در مورد مساله هسته‌ای ایران گزینه‌های انعطاف‌پذیرتری را انتخاب خواهد کرد و در غیر این صورت تهران باید منتظر قطعنامه سوم باشد.

به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز، مقاماتی از آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با این روزنامه آشکارا از آمادگی خود برای اتخاذ رهیافت انعطاف‌پذیرتر در مقابل برنامه هسته‌ای ایران خبر داده‌اند.

بنا به این گزارش موضع‌گیری این کشورها در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود علی لاریجانی و خاویر سولانا در تلاش برای از سرگیری پروسه دیپلماتیک این هفته نیز با یکدیگر دیدار کنند.

مقامات غربی در مصاحبه با این روزنامه آمریکایی تاکید کردند که تصمیم ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند مسیر حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای این کشور و موضع انعطاف‌پذیرتر غرب در مقابل آنرا هموار کند. بنا به گفته آنها اگر ایران این گام را بردارد، جامعه بین‌الملل می‌تواند به گزینه‌های بیشتری فکر کند. 

یک مقام ارشد انگلیسی به FT گفت: به این ترتیب ما می‌توانیم در مذاکرات احتمالی پیش رو منعطف‌تر باشیم. وی افزود: پیشنهادی که قدرت‌های بزرگ سال گذشته به ایران دادند می‌توانست باعث از سرگیری مذاکرات باشد و اکنون نیز امکان تکرار آن وجود دارد.

گروه 1+5 سال گذشته براساس طرح روسیه پیشنهاد کرده بودند که یک کنسرسیوم بین‌المللی در روسیه برای غنی‌سازی اورانیوم ایران ایجاد شود. تهران این پیشنهاد را نپذیرفت اما اعلام کرد حاضر است چنین کنسرسیومی را در داخل خاک خودش بپذیرد.

مقام انگلیسی معتقد است این مساله می‌تواند در جریان مذاکرات مطرح شود. وی به فایننشیال تایمز گفت: شکی نیست که آنها می‌توانند طرح ایجاد کنسرسیوم در داخل ایران را روی میز مذاکره بگذارند.

مقام ارشد انگلیسی همچنین معتقد است برای مذاکرات باید زمان مشخصی مثلا سه یا شش ماه تعیین شود تا ایران مطمئن شود که لازم نیست پروسه غنی‌سازی را به مدت نامعلوم تعلیق کند.

نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا نیز دیدگاه مشابهی داشته و در مصاحبه با فایننشیال تایمز گفت: ما منتظر نتایج مذاکرات آقای لاریجانی و سولانا هستیم، چرا که این مساله می‌تواند روند حل مساله هسته‌ای ایران را تغییر دهد.

بنا به نوشته فایننشیال تایمز، مقامات ارشد آمریکا و انگلیس علیرغم اظهارات امیدوار کننده می‌گویند اگر ایران تا پایان مهلت شورای امنیت سازمان ملل یعنی 24 می غنی‌سازی را متوقف نکند، امکان تصویب قطعنامه سوم هم وجود دارد. به ادعای منابع غربی، در این قطعنامه احتمالا اقدامات گسترده‌ای علیه مقامات سپاه پاسداران و افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین