کد خبر: ۶۱۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۳:۳۷
منابع آمریکایی و عراقی خبر دادند:

احتمال آزادی 5 دیپلمات ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چند مقام رسمی عراقی و آمریکایی گفته‌اند پنج تبعه ایرانی که از دی ماه گذشته در جریان حمله تفنگداران ارتش ایالات متحده به دفتر نمایندگی کشورمان در شهر اربیل عراق بازداشت شدند طی هفته‌های آتی و به احتمال قوی تا پیش از پایان ماه جاری میلادی آزاد خواهند شد، اقدامی که به نظر می‌رسد تلاش برای کاستن از ابعاد خطرناک تنش‌های موجود میان دو کشور باشد.

به گزارش روزنامه لوس‌آنجلس تایمز یک مقام دولت عراق که نخواسته نامش فاش شود با اعلام این خبر، تصمیم‌گیری در این خصوص را نتیجه یک تلاش سه‌جانبه بین نمایندگان آمریکا،ایران و عراق دانست و ابراز امیدواری کرد که پنج ایرانی ربوده‌شده تا پایان ماه ژوئن (یازدهم تیرماه) به مقامات ایرانی تحویل شوند. 

یک مقام آمریکایی نیز به خبرنگار لوس‌آنجلس تایمز گفت که ایرانیان بازداشت ‌شده «سرنوشت خوبی» خواهند داشت، با این حال افزود که امیدوار نیست آزادی این پنج نفر تاثیر قابل‌توجهی در روابط دو کشور داشته ‌باشد: «پیش‌بینی واکنش ایران به این موضوع بسیار سخت است». یک مقام وزارت خارجه نیز با تائید این موضوع ابراز عقیده‌ کرده ‌است که تصمیماتی برای آزادی این افراد گرفته شده ‌است.

اما علیرغم واکنش های احتیاط‌آمیز مقامات آمریکایی نسبت به نتایج احتمالی آزادی اتباع ایرانی، «گری سیک» استاد دانشگاه کلمبیا و معاون سابق مشاور امنیت ملی ایالات متحده دستگیری این افراد را «یک اتفاق بسیار بد در روابط ایران و آمریکا در حوزه عراق» معرفی می‌کند و امیدوار است که آزادی آنان تاثیرات بسیار مهمی در بهبود اوضاع عراق داشته باشد.

مطابق گزارش لوس‌آنجلس تایمز مقامات وزارت خارجه آمریکا امیدوارند آزادی دیپلمات‌های ایرانی، تهران را تشویق کند که به حبس و بازداشت خانگی چهار تبعه ایرانی‌-آمریکایی در آن کشور پایان دهد، همچنین ایران را متقاعد سازد که در دور آتی دیدار سفرای دو کشور در بغداد همکاری جدی‌تری برای حل مسائل عراق از خود نشان دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین