کد خبر: ۶۶۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۷

بزرگترین سد عراق فرو می‌ریزد؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند سد موصل ،بزرگترین سد عراق، در معرض خطر فروریختن قرار دارد که در این صورت موجی به ارتفاع 20 متر شهر یک میلیون و 700 هزار نفری موصل را تهدید خواهد کرد.

به گزارش بنگاه خبرپراکنی‌ بی‌بی‌سی، اردیبهشت‌ماه گذشته مهندسان آمریکایی از مقامات عراقی خواستند رسیدگی به وضعیت سد موصل را یک اولویت ملی تلقی کنند. زیرا که بروز یک اشتباه فنی می‌تواند به از دست رفتن جان بسیاری منجر شود، با این وجود پروژه 27 میلیون دلاری تقویت دیواره سد پیشرفت بسیار کمی داشته است.

مقامات عراقی می گویند در حال انجام اقداماتی برای کاهش خطر فروریختن سد هستند و تاکید می کنند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال یک نهاد ناظر آمریکایی اعلام کرد روند بازسازی سد با «سوءمدیریت» مواجه است و احتمالا فساد مالی هم بر آن بی تاثیر نیست.

نهاد موسوم به «بازرسی ویژه بازسازی عراق» (SIGIR) در گزارشی اعلام کرده‌است طرح دولت آمریکا برای ایجاد صندوقهای موسوم به «راه حل های کوتاه مدت» هنوز تاثیر عمده‌ای بر روند حل مشکلات این سد نگذاشته است.

در میان اشکالات، به ساخت‌وسازهای غیراصولی و ارسال قطعات نامناسب اشاره شده‌است و در برخی موارد هم با وجود پرداخت کامل هزینه‌های تعمیرات، پروژه ها ناقص انجام شده‌اند.
از سال 1984 که این سد ساخته شد، همواره باعث ایجاد مشکلاتی برای مهندسان بوده است. این سد که در 45 کیلومتری شمال شهر موصل قرار دارد، بر روی سطحی ساخته شده که بافت غالب آن سنگ گچ قابل حل شدن در آب است که همین مسئله تنها چند ماه پس از ساخته شدن آن باعث ایجاد رخنه‌هایی در سازه سد شد و در نهایت بازرسان آن را دارای «اشکالات بنیادی» خواندند. 

در ماه سپتامبر سال 2006 کارشناسان تیپ مهندسی ارتش آمریکا پس از تحقیقات به این نتیجه رسید که وجود این سد به میزان بیش از اندازه و غیرقابل قبولی خطر ایجاد می‌کند و جان مردم را به خطر می‌اندازد. این تیپ بعدا به فرماندهان ارتش آمریکا توصیه کرد بخاطر بی‌ثباتی در ساختمان سد تجهیزات خود را از مناطق سیل‌خیز اطراف رود دجله دور کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین