کد خبر: ۷۶۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۲
دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در ورامین اظهار کرد:

توسعه کشور به وجود همه نیروهای شایسته احتیاج دارد

تقسیم‌بندی نیروهای سیاسی به راست و چپ اشتباه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلسه سخنرانی دکتر محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در مراسم افتتاحیه ‌دفتر این حزب در شهرستان ورامین عصر پنجشنبه (دیروز) در کانون فرهنگی هدایت شهرستان ورامین، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب در ابتدای این مراسم دکتر نوبخت، با اشاره به اینکه فعالیت حزبی یک نوع خدمت شایسته به مردم است، ‌پایه‌های نظام سیاسی جمهوری اسلامی را تلفیقی از سنت و مدرنیسم دانست و اظهار داشت: «حضرت امام (ره) معماری جدیدی در عرصه سیاست و حکومت انجام دادند و آن دو دسته از حکومت‌هایی که بر پایه حاکمیت و بر پایه مردم بودند را تلفیق کردند و جمهوری اسلامی نوعی تلفیق سنت و مدرنیسم است،‌ چرا که اسلام به عنوان یک سنت باارزش و جمهوری به عنوان ره‌آورد مدرنیسم تلقی می‌شود».

وی در ادامه این بحث افزود: «پایه این حکومت مردم هستند که مورد خواست ما نیز هست».

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با اشاره به گردش نخبگان در تحولات قدرت در نظام جمهوری اسلامی، آن را ناشی از خواست مردم عنوان کرد.

دکتر نوبخت ضمن ادامه سخنان خود به تحولات کشورهای سوریه و لیبی اشاره کرد و حکومت‌های آنها را ناشی از کودتاهای نظامی عنوان کرد و حکومت کوبا را نیز برآمده از یک انقلاب مردمی نامید که شباهت آنها در اداره حکومت توسط یک فرد است که معمولاً بعد از مرگ آن فرد نهاد حکومت به فرزندان یا نزدیکان وی به ارث می‌رسد و چگونگی این جابجایی‌ها را نیز تشریح کرد.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه، گفت: «در کشور ما امام (ره) با خواست مردم حکومت را تغییر داد و مهمتر از آن مردم با خون خود امام(ره) را طلبیدند، با این حال امام(ره) گفت که تا مردم در یک روش مردم‌سالارانه مکتوب اعلام نکنند که ما خواهان حکومت اسلامی هستیم، من نیز این حکومت را تشکیل نمی‌دهم و بعد از رحلت او مردم در یک روش مردم‌سالارانه سلف حضرت امام (ره) یا به عبارتی خلف وی را انتخاب کردند».

وی ادامه داد: «امروز اساساً ما بر این امر در قانون اساسی می‌بالیم که رهبری منتخب مردم است، اما ایشان منتخبی نیست  که امکان انجام هر کاری را داشته باشند یا مخیر و معذور به هر روش و سیره‌ای باشند. ایشان در چارچوب قانون اساسی و شرع مقدس باید فعالیت کنند».

نوبخت با اشاره به چگونگی انتخاب رهبری در قانون اساسی و اصل 110 این قانون درباره اختیارات رهبری ادامه داد:‌ «شورای منتخب مردم در خبرگان می‌توانند رهبر را عزل کنند و این خیری است که مردم در یک کشوری هر زمان امکان عزل رهبر و حاکم خود را داشته باشند؛ حتی در قانون اساسی این نکته نیز پیش بینی شده‌است که اگر خبرگان ملت، بعد از انتخاب رهبر، پی به اصلح نبودن او ببرند هم ‌می‌توانند او را کنار بزنند.‌ ببینند که چه اختیاراتی در قانون اساسی به مردم داده شده است».

نماینده اسبق 4 دوره مجلس شورای اسلامی به وجود قوای سه‌گانه در نظام سیاسی ایران اشاره نمود و بر اساس قانون اساسی قوه مقننه را در راس این نظام اعلام کرد، چرا که مجلس برای وضع قانون آمده و دولت مجری آن قوانین است و قوه قضائیه هم پایه قضاوتش، قوانین مجلسی است که برآمده از رأی مردم است.

وی ادامه داد: «اگر امروز کاستی در وضعیت کشور وجود دارد، به دلیل وجود مشکل در قانون اساسی نیست، بلکه به دلیل عدم اجرای قانون اساسی است».

وی با انتقاد از کسانی که پیشنهاد اصلاح  قانون اساسی را مطرح می‌کنند، اضافه کرد: «نیک باید بدانیم که کاستی‌های ما به دلیل عدم اجرای کامل قانون اساسی است بنابراین،‌ قانون اساسی میثاق همیشگی مردم و نظام اسلامی است».

دکتر نوبخت با اشاره به اینکه در سیره امام (ره) بر اداره حکومت توسط مردم تاکید شده است ادامه داد: «در هیچ دوره‌ای،‌ بیشتر از 30درصد نمایندگان دوره قبلی مجلس، برای دوره جدید، توسط مردم دوباره تایید نمی‌شوند و این یعنی وجود 70 درصد نماینده تازه وارد که مدتها زمان می‌برد که با ساز و کار مجلس آشنا شوند و مدتها زمان را از دست می‌دهند و بعد کنار زده می‌شوند و اگر آن انتخاب اول بر پایه شناخت درستی باشد، این اتفاق نخواهد افتاد».

وی ادامه داد: «روش پارلمانتاریستی بر پایه انتخاب آزاد مردم است ولی مانند هر انتخابی ما باید یک مشورتهایی داشته باشیم و در کشورهایی که صدها سال سابقه نظام پارلمانیستی دارند، نهادی به نام حزب برای مشاوره به مردم در این زمینه وجود دارد».

دبیر کل حزب اعتدال وتوسعه با برشمردن ضرورت آموزش سیاسی توسط احزاب به مردم برای فعالیت سیاسی و اجتماعی به ذکر تجربه‌هایی از وجود احزاب درصدر مشروطه و خاطرات مصدق در این مورد پرداخت.

وی ادامه داد: «حزب یا در قدرت است که دیدگاه خود را اجرایی می‌کند و یا در سایه است که دیدگاه خود را بیان می‌کند و آیا اشکالی دارد که ما از دیدگاه دیگران استفاده کنیم»؟

دکتر نوبخت با انتقاد از ادبیات حاکم بر فضای سیاسی ایران که فعالان سیاسی را به دو جناح چپ و جناح راست تقسیم می‌کند، ادامه داد: «با توجه به واقعیت‌های فضای سیاسی اگر زمانی این ادبیات قابل قبول بود، در شرایط کنونی دیگر جوابگوی واقعیت‌ها و آرایش نیروهای سیاسی امروز نیست».

وی در ادامه افزود: «هیچ حزبی نمی‌تواند و نمی‌توانست بدون تایید مقامات اطلاعاتی و امنیتی و کشوری نظام جمهوری اسلامی ایران تاییدیه بگیرد، پس تمام این احزاب در چارچوب نظام هستند».

دکتر نوبخت با اشاره به وجود دیدگاه‌های متفاوت در بین احزاب، برای اداره جامعه و انتقاد از فضای دو قطبی چپ و راست در کشور، گفت: «دوستان باید بپذیرند که قرار دادن کلیه نیروهای سیاسی در این تقسیم‌بندی دوگانه، کار بسیار دشواری است،‌ ضمن اینکه بسیاری از افراد فهیم وجود دارند که ممکن است سیاسی هم نباشند».

وی به تحولات نظام بین‌الملل در قرن بیستم اشاره کرد و گفت: «مبنای نظام‌بندی جدید در دنیا براساس توسعه‌یافتگی است و هر کشوری که توسعه یافته‌تر باشد،‌ جایگاه والاتری دارد و هر کشوری که توسعه‌یافته‌تر است، تمدن خود را غالب می‌کند».

سپس دکتر نوبخت به معرفی اجمالی شخصیتی و مدیریتی جمعی از اعضای تشکیل‌دهنده حزب اعتدال و توسعه پرداخت و آنها را افراد شاخصی از نسل دوم انقلاب عنوان کرد که سوابقی چون وزارت، وکالت و سفارت و تجارب مدیریتی دیگر دارند.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با تاکید بر این نکته که حزب اعتدال و توسعه برای آموزش نیروهای جدید به وجود آمده است،‌ ادامه داد: «اداره کشور با توسعه‌یافتگی ممکن است و ما به این نتیجه رسیدیم که برای توسعه ایران ما به امکانات وسیعی نیاز داریم و این امکانات فقط در محدوده جناح راست و یا چپ نیست و اداره کشور به تنهایی توسط هر کدام از این جناح‌ها ممکن نیست و در این وضعیت کشور و جهان اسلام، باید همه در کنار هم باشیم و باید آن کس که شایسته‌تر است در مسند امور قرار گیرد و معیار شایستگی است نه وابستگی».

وی ادامه داد: «به دلیل همین اعتقاد، گروههای مانند ما، به همان اندازه که در دوره گذشته محروم و مظلوم بودیم، در دوره کنونی هم مظلوم هستیم و همان انتقادی را که به دوستان اصلاح طلب داشتیم، هم‌اکنون به عزیزان اصول‌گرا داریم، چرا که در هر دو جریان تفکرات تمامیت خواهانه دیده می‌شود و هر دو گروه گمان می‌کنند که کشور را به تنهایی می‌توانند اداره کنند،‌ در صورتی که همه باید کنار هم باشیم و سخن ما نیز همین است».

دکتر نوبخت با انتقاد از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در ماه‌های اخیر، ادامه داد: «اوضاع فعلی کشور نتیجه استفاده از یک عقل تنها است؛ خاموشی‌های هر شب برق، صف‌های طویل بنزین، قیمت گران دارو و لوزام بهداشتی، تورم افسارگسیخته و قیمت‌های چند برابر، که به راستی مرا به یاد دوران جنگ تحمیلی می‌اندازد».

وی ادامه داد: «ما نباید بعد از سی‌سال به همان دوران برگردیم؛ ما در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بودجه‌های 8 دلاری بسته‌ایم، در حالی که الان نفت 140 دلار است و در آن شرایط اگر قیمت نفت 2 دلار نفت بالا می‌رفت، احساس می‌کردیم که با درآمد آن خیلی کارها می‌شود کرد و خیلی از همین زیرساخت‌ها در همان زمان به وجود آمد».

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با تاکید بر این نکته که استفاده از عقل جمعی کارشناسان و تجارب مدیران گذشته برای اداره کشور لازم است، افزود: «اگر ما امروز حرفی می‌زنیم می‌گویند، توطئه می‌کنید! چه توطئه‌ای،‌ کشور مال ماست و ما خیرخواه هستیم و قصد زحمت دولت را نداریم بلکه دوست داریم که دولت باعث رحمت مردم شود».

دکتر نوبخت با اشاره به ضرورت هم‌فکری توسط نیروهای آگاه و شایسته برای اداره کشور گفت: «این دوره، دوره عصر حجر است چرا باید کشور را به این وضعیت برگردانیم و همه این‌ها مدیریت لازم دارد و گاهی می‌گویید به خاطر کمبود منابع است که فکر می‌کنم با نفت 140 دلار به بالا، این دیگر خیلی حرف است که بگوییم منابع نداریم! و قضیه جز این نیست که نمی‌خواهیم از تمام شایستگان کشور استفاده کنیم».

وی با اشاره به اینکه مجلس خانه ملت است، وجود احزاب و نیروهای مختلف را در آن لازم دانست و تفکر حذفی نیروهای شایسته و انقلابی را مورد نکوهش قرار داد. 





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۴
0
0
درود بر اقاي دكتر نوبخت.منتهي تذكر شما در رابطه با حذف نيروها كمي دير شده است!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۵
0
0
لطفا شرايط عضويت در حزب عدالت و توسعه اعلام فرماپيد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین