کد خبر: ۸۸۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۷
آیا سومین رئیس کل بانک مرکزی دولت نهم استعفا داده است؟

آقای بهمنی استعفا دهید!

پور محمدی: اطلاعی ندارم اما احتمالا بی‌پایه و اساس است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «محمود بهمنی از ریاست کلی بانک مرکزی استعفا داد». این خبری است که یک خبرگزاری ساعاتی قبل بر روی خط خود برد. 

اما آیا واقعا بهمنی نیز همچون مظاهری، شیبانی و دانش جعفری از ترکیب پر تغییر دولت نهم کنار می‌رود؟ 

حتی اگر پاسخ به این پرسش آنگونه که پایگاه خبری هیات دولت، اعلام کرده در ست نباشد نمی‌توان نسبت به دخالت گسترده دولت در نظام بانکی کشور از تعیین نرخ بهره گرفته تا عزل و نصب مدیران عامل بانک‌ها هیچ تردیدی داشت. 

دخالت‌هایی که ماده 10 قانون پولی و اعتباری کشور یعنی استقلال بانک مرکزی در تنظیم و اجرای سیاست‌های پولی و بانکی کشور را که بارها روسای گذشته و به خصوص مظاهری بر آن تاکید کردند، زیر سوال برده است. 

برخورد دستوری رئیس دولت با بانک مرکزی و حتی وزارت اقتصاد و دارایی کار را به جایی رساند که حتی شورای پول و اعتبار که مهمترین سیاست‌های پولی و بانکی را منحل شد و اکنون با وجود تصریح و تصویب مجلس برای تشکیل دوباره این شورا و غیر قانونی بودن انحلال، دولت تن به آن نمی‌دهد و راه خود را می‌رود. 

در چنین شرایطی هر مدیر کلی در بانک مرکزی اگر استعفا ندهد و در حالی که قوانین کشور نقض می‌شود گوش به فرمان به کار خود ادامه دهد جای سوال و تعجب دارد، نه خبری در این مورد که فعلا صحت آن کاملا مشخص نیست و برخی آن را شایعه می‌خوانند.

در این شرایط اگر استعفای بهمنی درست نباشد باید به او گفت که همچون همکارانتان در بانک مرکزی و وزیر سابق اقتصاد برای سهیم نبودن در خطای دولت و نقض قانون از پست خود تا دیرتر نشده استعفا دهید!

اما خبرنگار اقتصادی آفتاب در تلاش برای اطلاع رسانی درمورد تایید یا تکذیب خبر استعفا با حمید پورمحمدی معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد گفت و گویی انجام داد. پور محمدی در این گفتوگو همچون شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد نسبت به این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد اما احتمال داد که آن از پایه و اساس اشتباه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهمنی از ریاست کلی بانک مرکزی استعفا داده است گفت: «اطلاعی ندارنم اما با توجه به شواهد بسیار بعید است که چنین خبری صحت داشته باشد».

پورمحمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعتراض بهمنی به تشکیل نشدن شورای پول و اعتبار که انگیزه استعفای او مطرح شده است گفت: «این مطلب نیز پایه و اساس درستی ندارد».

در هنگام فعالیت مظاهری در بانک مرکزی و دانش جعفری در وزارت اقتصاد نیز ا خبار مربوط به استعفای آنها به دلیل دخالت دولت در امور قانونی مربوط به حوزه اختیارات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد منتشر شد که در ابتدا مورد تکذیب قرا گرفت ولی چندی بعد به وقوع پیوست. 

این بار اما با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره دولت نهم هنوز مشخص نیست که بهمنی نامه‌ای برای استعفا نوشته است و آیا در این صورت دولت و رئیس آن که اکنون کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز محسوب می‌شود تن به پذیرش استعفای او خواهد داد.

متن خبر استعفا [+]
در خبر استعفای بهمنی که اولین بار از سوی ایلنا منتشر شد آمده است: «محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی به دلیل عدم تشکیل شورای پول و اعتبار، برداشت‌های بی‌رویه از حساب ذخیره ارزی و اختلاف نظر با برخی اعضای هیات دولت از سمت خود استعفا داد.

سومین رییس کل بانک مرکزی در دولت نهم در حالی از سمت خود استعفا داده که در متن نامه استعفای خود به اجرا نشدن مصوبه قانونی مجلس برای تشکیل جلسات شورای و پول و اعتبار اعتراض کرده و از تذکرهای پیاپی نمایندگان مجلس نسبت به نادیده گرفتن قانون ابراز تاسف کرده است.

استعفای محمود بهمنی از سمت خود در حالی عنوان شده است که وی طی 8 ماه حضور در دولت نهم به عنوان رییس کل بانک مرکزی تحت فشارهای بسیار سیستم بانکی را راهبری کرد و بارها به دلیل همراهی با دولت مورد انتقاد اقتصاددانان برجسته و کارشناسان مسایل پولی و بانکی قرار گرفت.
این در حالی است که وی نیز همانند روسای قبلی بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که تصمیم‌گیری در حوزه مسایل پولی و بانکی مستلزم بحث و تبادل نظر در فضای علمی است.
پیشتر نیز داوود دانش جعفری، وزیر برکنار شده اقتصاد در دولت نهم در واکنش به برکناری مظاهری و انتصاب بهمنی اعلام کرده بود باید منتظر چهارمین رییس کل بود.

اگرچه هنوز رییس جمهوری با استعفای محمود بهمنی موافقت نکرده است اما بعید به نظر می‌رسد که در آستانه انتخابات این تغییر و تحول صورت پذیرد؛ مگر آنکه از نیروهای بالقوه‌ای همچون صمصامی و داوودی در بانک مرکزی استفاده شود. 

بانک مرکزی منتظر تعیین چهارمین رئیس کل خود در دولت نهم پس از ابراهیم شیبانی، طهماسب مظاهری و محمود بهمنی است». 

پایگاه اطلاع رسانی دولت تکذیب کرد [+]
در همین ارتباط پایگاه اطلاع رسانی دولت با رد این خبر، انتشار چنین مطالب «کذب و ناموثقی» را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در «راستای سناریوهای تخریبی برخی جریانهای سیاسی» ارزیابی کرد.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود بهمنی خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر استعفا از سمت خود را تکذیب کرد و گفت: «اینجانب با قوت به انجام وظیفه در دولت خدمتگزار مشغول هستم و انتشار چنین خبرهای کذب و ناموثقی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در راستای سناریوهای تخریبی برخی جریانهای سیاسی می دانم».

رییس کل بانک مرکزی افزود: «بانک مرکزی از نهادهای بسیار تاثیر گذار در مدیریت اقتصادی کشور است و انتشار چنین اخبار کذبی ، آرامش و ثبات اقتصاد کشور را هدف گرفته است در حالی که خادمان مردم در بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی با تلاش مجدانه در پی تحقق اهداف دولت و فراهم کردن شرایط مطلوب اقتصادی هستند».

بهمنی همچنین از اینکه برخی رسانه ها بدون اطمینان از صحت اخبار بدون منبع نسبت به انتشار آن اقدام می کنند ابراز تاسف کرد.

وزیر اقتصاد: غیر منتظره بود
وزیر اقتصاد نیز در این باره به ایلنا که منبع خبر محسوب می‌شود گفت: «شب گذشته آقای بهمنی را ملاقات کردم و راجع به مسائل مختلف با هم صحبت کردیم. ایشان صحبتی در خصوص استعفا نکردند اما امروز که این خبر را شنیدم برایم غیر منتظره بود».

وزیر امور اقتصادی و دارائی در واکنش به استعفای رئیس کل بانک مرکزی گفت: «در جریان استعفای آقای بهمنی قرار نگرفته‌ام اما این خبر برای من غیر منتظره است.» 

سخنگوی دولت: در جریان نیستم

غلام حسین الهام، سخنگوی دولت نیز این خبر را تولیدی رسانه‌ها دانست و گفت که صحت ندارد. اگر خبر استعفای رئیس کل بانک مرکزی را خود آقای بهمنی گفته باشد، بنده در جریان نیستم. 

وی گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم و در جریان قرار دارم، آقای بهمنی استعفا نداده است.» 

تا هنگام مخابره این گزارش هیچ منبع خبری مستقلی به طور مستقیم با محمود بهمنی در خصوص استعفا گفتو گو و یا اطلاع رسانی نکرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین