کد خبر: ۹۱۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۸

سرمقاله رسالت؛ چیدمان کابینه دهم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه رسالت در سرمقاله امروز 4 مرداد 88 آورده است:

چیدمان کابینه دهم پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری مهمترین بحث محافل سیاسی است و از هم اکنون گمانه‌زنی‌هایی در مورد آن در دولت انجام شده است . بدون شک مجلس شورای اسلامی یک پایه اساسی مشارکت در این امر مهم است.

موضوع انتخاب معاونین رئیس جمهور در یک مورد باعث واکنش‌هایی در میان اصولگرایان، مراجع تقلید و حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی شد. لذا این سوال را پدید می‌آورد که آقای رئیس جمهور در چیدمان اعضای انتخابی کابینه و نیز مقامات انتصابی آن با چه کسی مشورت می‌کند.

اصولگرایان حامی رئیس جمهور هیچ گاه ادعای سهم خواهی نداشته و ندارند.اما کمترین انتظار آنان این است که آقای احمدی‌نژاد در تصمیمات کلیدی خود در خصوص چیدمان کابینه حداقل با رهبر انقلاب اسلامی و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی که وفق اصول 57 و 87قانون اساسی یک سوی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در شکل‌گیری کابینه هستند مشورت کند. چنانکه از دستور مقام معظم رهبری در لغو حکم مشایی و کان لم یکن بودن آن مستفاد می‌شود، رئیس جمهور محترم در این انتصاب مصلحت خود و دولت را نادیده گرفته و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقه‌مندان شده است .

واقعا مصلحت رئیس جمهور و دولت در چیدمان کابینه چیست؟ تردیدی نیست که‌مصلحت دولت در این نیست ما یک دولت ائتلافی تشکیل دهیم . مصلحت دولت این نیست که رقبای رئیس جمهور سهمی در کابینه داشته باشند. مصلحت دولت و رئیس جمهور این نیست که طیفهای وسیع اصولگرایی که در انتخابات دهم سهم تعیین کننده در پیروزی احمدی‌نژاد داشتند به سهمی برسند.

اما مصلحت دولت و رئیس جمهور در این است که ایشان از کسانی که در افکار عمومی بویژه نزد علما، مراجع و اصولگرایان مشروعیت ندارند حداقل در ویترین بیرونی دولت استفاده نکند. ما در شرایطی هستیم که سخت به وحدت ملی نیازمندیم. آن وقت اگر تصمیمی بگیریم که وحدت اصولگرایان را هم مخدوش کند،‌ این چه نوع عقلانیت سیاسی است.

مقام معظم رهبری در سالروز بعثت نبی‌اکرم (ص) ملاک قرار دادن عقلانیت و خرد و حاکم داشتن فضیلت اخلاقی و مبنا قرار دادن انضباط قانونی را در جامعه وظیفه نخبگان دانستند. رئیس جمهور محترم و حلقه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ایشان به عنوان بخشی از نخبگان جامعه باید بدانند اگر تصمیمی فاقدعقلانیت، اخلاق و عاری از انضباط قانونی بگیرند، جامعه بویژه اصولگرایان و از آنها مهمتر رهبر معظم انقلاب، آن را برنمی‌تابند تاخیر بیش از یک هفته در اجرای دستور رهبری و عدم اعتنا به انتقادات دوستان درانتصاب آقای مشایی بی‌تردید یک نمره منفی در کارنامه اجرایی رئیس جمهور در آستانه شکل‌گیری دولت دهم است.

مردم و بویژه اصولگرایان وقتی بارها از سوی آقای احمدی‌نژاد شنیده‌اند که ، «راه درست اطاعت از رهبری است»، « ولایت فقیه یعنی تداوم راه کربلا و ما موظف به پیروی هستیم»، «در هیچ تصمیمی بدون رضایت ولایت فقیه خیری وجود ندارد» و بالاخره «رضایت رهبر انقلاب را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم... » سوال می‌کنند چرا در امتثال امر رهبری بیش از یک هفته تاخیر وجود دارد.

گذشته‌ها گذشته است و باید به آینده فکر کرد. اکنون رئیس دولت از مجلس می‌خواهد برای وزرای پیشنهادی رای اعتماد بگیرد بی‌تردید تعامل مثبت با نمایندگان برای رسیدن به وحدت و همگرایی امری ضروری است و نقش رهبری در حل معضلات احتمالی وفق اصل 110 را نیز نباید نادیده گرفت.

لذا برای اینکه کار به صفحات روزنامه‌ها و رسانه‌ها نکشد ، موضوع را از طریق عقلانیت و نهادهای فیصله بخش می‌‌توان خوب مدیریت کرد.ملت ما اکنون از یک طرف گرفتار فشارهای بیگانگان از خارج و از سوی دیگر فشار برخی افراد غافل و جاهل و یا خدای نکرده عامل اجانب در داخل است . نباید فرصت‌ها را تبدیل به تهدید نمائیم . اگر قانون را مبنای انضباط سیاسی و اجتماعی بدانیم هیچ مشکلی پدید نخواهد آمد.
محمد کاظم انبارلویی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین