کد خبر: ۹۱۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۲
ضمن ارتباط دادن حوادث چین به مجرمان حرفه‌ای طایفه هان اعلام شد:

قشقاوی: اتفاقات چین قابل مقایسه با حادثه عظیم شربینی نیست!

احتمال احضار سفیر عربستان وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از احتمال احضار سفیر عربستان در تهران برای پاسخگویی درباره برخوردهای اخیر این کشور با زوار ایرانی خبر داد.

حسن قشقاوی گفت: «هر کشوری تحرکات دیپلماتیک خودش را دارد که براساس منافع ملی آن کشور تنظیم می‌شود، اما درباره عربستان باید گفت اخیراً گزارش نماینده مقام معظم رهبری در امور حج به وزارت امور خارجه ارسال شده است».

وی افزود: «به همین منظور برای پاسخگویی عربستان به جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات اخیرشان درخصوص زوار ایرانی، احتمال احضار سفیر عربستان به وزارت امور خارجه برای ارائه توضیحات وجود دارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «همچنین در این باره سفارت ما در عربستان با حساسیت بیشتری موضوع را پیگیری خواهد کرد».

خبرنگاری پرسید: «چرا می‌گویید سفیر عربستان احتمالاً احضار می‌شود و آیا این به معنای رفتار ملایم با این کشور نیست»؟

قشقاوی پاسخ داد: «"احتمالاً" به معنای ملایمت یا عدم ملایمت نیست، بلکه چون هنوز این کار انجام نشده است من از کلمه "احتمالاً" استفاده کردم».

قشقاوی در پاسخ به سوالی در این باره که آمریکا در روزهای اخیر، نمایندگان خود را با محوریت موضوع ایران به سوریه فرستاده است گفت: «درخصوص کل سفرهایی که به منطقه و همچنین سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد، تحلیل‌های مختلف و متناقضی وجود دارد».

وی افزود: «یکی از تحلیل‌ها این است که افراط‌گران رژیم صهیونیستی را متقاعد کنند تا از افکار نژادپرستانه خودشان دست بردارند، به ویژه آمریکا که در این باره تجارب تلخی در افغانستان و جاهای دیگر دارد».

قشقاوی گفت: «البته در کنار این تحلیل، تحلیل‌های دیگری هم وجود دارد که عکس تحلیل اول است و آن اینکه این سفرها برای کمک به رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «اگر تحلیل اول صحیح باشد می‌تواند واقع بینانه باشد اما اگر تحلیل دوم صحیح باشد باید بگوییم که جمهوری اسلامی ایران وقایع را تیزبینانه رصد می‌کند».

قشقاوی درباره روابط ایران و سوریه گفت: «در این باره هم چندین سال است که سفرهایی به سوریه انجام می‌شود».

وی روابط ایران و سوریه را راهبردی دانست و افزود: «در سال‌های گذشته مقامات ایران و سوریه رایزنی‌هایی داشته و دارند و هیچ کس نمی‌تواند این روابط را که بر پایه احترام متقابل و برادرانه است مخدوش کند و از این به بعد نیز کسی نمی‌تواند کاری کند».

خبرنگاری موضع وزارت خارجه را درباره اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اعلام آمادگی برای کمک به ایمنی ناوگان هوایی کشورمان جویا شد.

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: «هر گاه کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال کرده‌اند بخواهند اشتباهات گذشته خود را تصحیح کنند، دلیلی ندارد که ما استقبال نکنیم».

وی درباره ادعای این مقام آمریکایی مبنی بر کمک به ایجاد تاسیسات هسته‌ای غیرنظامی در ایران گفت: «ما طبق NPT و آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت صلح آمیز هسته‌ای انجام داده‌ایم و اگر کسی این حق را به رسمیت بشناسد، استقبال می‌کنیم».

قشقاوی با بیان اینکه در دکترین نظامی ایران سلاح هسته‌ای جایی ندارد افزود: «ما پیشتاز خلع سلاح‌های کشتار جمعی در دنیا و خاورمیانه هستیم».

وی با بیان اینکه بسته پیشنهادی ایران برای حل مشکلات جهانی همچون خلع سلاح‌های کشتار جمعی و رفع بحران جهانی اقتصاد در حال تدوین است، گفت: «چون این بسته باید جامع، به روز و عملیاتی باشد، زمان خاص خود را می‌طلبد».

قشقاوی افزود: «همواره آماده‌ایم دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را برای رفع مشکلات جهانی مطرح کنیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به این سوال که آیا از ایران برای حل مشکلات افغانستان نظرخواهی شده است، گفت: «معتقدیم افغانستان راه حل نظامی ندارد و مداخله نظامی در این کشور محکوم به شکست است».

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی برای استقرار صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند افزود: «ایران تاکنون در این جهت در همایش‌های مختلف بین المللی حضور فعالی داشته، اما الآن طرح خاصی مطرح نشده است».

قشقاوی گفت: «معتقدیم راه حل افغانستان ‌توسعه،‌ عمران و بازسازی این کشور است و با تحمیل، اشغال و مداخلات خارجی، مشکل افغانستان حل نمی‌شود».

خبرنگاری گفت: «برخی رسانه‌های غربی مدعی کشته شدن پسر بن لادن و ارتباط وی با ایران هستند» که قشقاوی پاسخ داد: «ما ارتباطی با القاعده نداریم و از کشته شدن اعضای آن نیز خبری نداریم».

وی این گونه اخبار را ساخته و پرداخته رسانه هایی مانند فاکس‌نیوز دانست که اخبار صهیونیستی را منعکس می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تحریم قطعات هواپیمایی به ویژه هواپیماهای مسافربری را از جدی ترین موارد نقض حقوق بشر خواند و گفت: «این تحریم‌ها که از سال‌های اول انقلاب آغاز شده، در واقع کار اشتباه تحریم کنندگان بوده است».

تشریح اقدامات ایران در قبال حوادث چین
قشقاوی در ادامه با تشریح اقدامات این وزارتخانه در قبال حوادث اخیر در چین گفت: «آقای متکی در گفتگوی تلفنی با همتای چینی خود از درگیری‌های این کشور به خصوص درباره مسلمانان اویغور ابراز نگرانی و درخواست کرد با مجازات مجرمان حرفه‌ای طایفه "هان" این درگیری‌ها پایان یابد».

وی با بیان اینکه متکی در این باره با وزیر خارجه ترکیه و احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی هم مذاکرات تلفنی انجام داده است افزود: «به مسائل مسلمانان در هر جای جهان، حساس و امیدواریم با بازگشت صلح، ثبات و آرامش، حقوق مسلمانان اویغور در کنار اقوام دیگر حفظ شود».

قشقاوی مواضع مراجع عظام تقلید را در دفاع از مسلمانان قابل درک دانست و گفت: «طبق قانون اسلام، همواره خود را مدافع مسلمانان بلکه همه افراد بشر می‌دانیم».

سخنگوی وزارت خارجه افزود: «در عین حال مداخلات خارجی در این منطقه را قبول نداریم و معتقدیم اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند».

وی مقایسه این حوادث را با حوادث عظیمی مانند اشغال شصت ساله فلسطین، کشتار مسلمانان غزه به دست اشغالگران صهیونیستی یا قتل خانم مروه شربینی در دادگاه، نادرست دانست و گفت: «برخی رسانه‌های غربی بی‌میل نیستند این حوادث را به هم ارتباط دهند».

قشقاوی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور دستگاهی احساسی نیست بلکه دستگاهی عقلانی و کارشناسانه است افزود: «به همین دلیل در پیشبرد اهداف دیپلماتیک خود موفق بوده‌ایم که در این روزها به آن اذعان می‌شود».

وی با تشکر از برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خواستار پاسخگویی وزیر خارجه درباره حوادث اخیر چین شدند گفت: «همواره این نوع سوالات روشنگرانه است و نوع پاسخ‌های وزیر هم اکثراً قانع کننده بوده است».

قشقاوی افزود: «طرح این سوالات فرصت خوبی است که وزارت خارجه به مجموعه نقدهایی که به دیپلماسی کشور درباره حوادث چین می‌شود پاسخ دهد و این گونه نبوده است که ما موضعی نداشته باشیم».

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دولت جدید سخنگوی وزارت امور خارجه باقی می‌ماند یا خیر، گفت: «ما زیرمجموعه وزیر هستیم و دستگاه دیپلماسی، وزیر و دیپلمات‌ها تا آخرین لحظه فعالیت دولت نهم، با نشاط در راستای منافع ملی وظایف خود را انجام خواهند داد».

قشقاوی افزود: «انتخاب وزیر امور خارجه حق رئیس جمهور است و به رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی نیز احترام می‌گذاریم».

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های پاکستانی و غربی از حضور هند در قرارداد خط لوله صلح خبر داده‌اند، با رد این مطلب گفت: «ما مطلب خاصی مبنی بر تجدید نظر هند برای پیوستن به قرارداد خط لوله صلح، به طور رسمی دریافت نکرده‌ایم».

قشقاوی افزود: «تاکنون مباحث غیررسمی در رسانه‌ها مطرح شده اما مفاد قرارداد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان به قوت خود باقی است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین