آفتابنیوز :
آفتاب: حمید بهبهانی که امروز دوشنبه در مراسم صبحانه با مسئولان در اتاق بازرگانی تهران چندین معاون و مشاوره خود را به همراه داشت، در پاسخ به سئوالات بخش خصوصی به معاونین خود دستور داد تا کمیسیونهایی را در حوزه حملو نقل با بخش خصوصی ایجاد کنند تا ضمن شنیدن سخنان این بخش، به ارائه راهکارها در خصوص برطرف کردن نیازها بپردازند.
نخجوانی جوانی کرد وی درباره برخورد دوگانه رضا نخجوانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بخش هوایی کشور، گفت: من تذکرات لازم را به نخجوانی در خصوص "دیدن همه از یک چشم" را به وی دادهام و او هم پذیرفته است.
وزیر راه و ترابری در خصوص برخورد فیزیکی نخجوانی و مدیر عامل شرکت هواپیمایی تابان در مجلس شورای اسلامی در زمستان سال گذشته با بیان اینکه تمامی افراد حاضر در جلسه دارای تجربیات زیادی هستند، گفت: این برخورد را به پای جوانی نخجوانی بگذارید، در ضمن وی عذر خواهی کرده است.
ماجرای آقا محمد خان قاجار
بهبهانی در این باره با اشاره به ضربالمثل "تا زمانی که میتوانستم، نمیدانستم و حال که میدانم نمیتوانم"، به ماجرای آقا محمدخان قاجار اشاره کرد و گفت: آقا محمدخان قاجار علیرغم چموش بودن، آدم برنامهریزی بود در حالی که لطفعلیخان زند یک آدم قوی، خوشنیت ولی بدون برنامه بود و همین موضوع باعث شد که در تمامی مقابلهها لطفعلیخان شکست بخورد.
انتقال زیرمجموعههای وزارت راه به خارج از تهران
وی در ادامه از انتقال سازمانها و شرکتهای وزارت راه و ترابری به خارج از شهر تهران تا 30 روز آینده خبر داد و اعلام کرد: وزارت راهو ترابری از ارگانهایی است که آمادگی خود برای خروج از تهران اعلام کرده است.
وزیر راه و ترابری با بیان اینکه تا کنون 10 روز از وقت 40 روزه ای که به وزارت راه داده شده است، میگذرد، گفت: به غیر از خود وزارتخانه که شرایط انتقال از تهران را در حال حاضر ندارد، موضوع انتقال شرکتها و سازمانهای تابعه به شدت در حال پیگیری است.
انتظار 40 تحریم دیگر را هم دارم بهبهانی در خصوص تحریمها نیز اظهار داشت: تحریم علیرغم جدی بودن چیز جدیدی نیست و از اول انقلاب تا کنون با ما همراه بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز کلانی برای برطرف کردن مایحتاج از خارج از کشور وجود ندارد، تصریح کرد: در زمان جنگ، ما به همه چیز نیاز داشتیم و راهحل آن را نیز پیدا کردیم و در آن روز هیچ چیز زمین نماند و امروز نیز راهحل مقابله با آن وجود دارد.
وزیر راه و ترابری ادامه داد: ما در حال حاضر مانند تیمی هستیم که با تیم جهانی بازی کردیم و حالا میخواهد با یک تیم محلی بازی کند.
بهبهانی با بیان اینکه وقتی تحریم چهارم را فهمیدم در ازبکستان حضور داشتم، گفت: من در پاسخ به وزیر راه این کشور مبنیبر اینکه چرا تحریم مرا ناراحت نکرده است؟ گفتم که ما تحریم اول و دوم و سوم را تجربه کردیم و حالا تحریم چهارم در حالی که من انتظار دارم تعداد این تحریمها به 40 مورد هم برسد.
وی ادامه داد: با وجود تمام تحریمها امروز علاقه خارجیها حتی اروپاییان به سرمایهگذارای در ایران بیشتر شده است و تنها شرط آنها اعلام نکردن اسمشان است.
یک آبی در هاون بریزیم و دست بهبهانی بدهیم وزیر راه و ترابری در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر فعال نبودن شورای ترابری گفت: در حال حاضر مسئولیت این شورا با اسعدی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت راه و ترابری است.
بهبهانی با بیان اینکه این شورا را وی برای اولین بار با 3 یا 4 نفر تشکیل داد، گفت: روزی که به من مسئولیت این معاونت از وزارت راه را دادند این معاونت در حال منحل شدن بود و آنها میگفتند "یک آبی در هاون بریزیم و دست بهبهانی بدهیم". در حالی که با کارهای انجام شده این معاونت به قویترین معاونت وزارت راهو ترابری تبدیل شد.
درخواستهای 290 نماینده مجلس حمید بهبهانی همچنین با اشاره به درخواستهای مجلس و مردم اظهار داشت: هیچگاه فکر نمیکردم با تلاش بیشتر هجمهها به من بیشتر شود.
وی یکی از مشکلات در این زمینه را درخواستهای 290 نماینده مجلس دانست و اظهار داشت: هر یک از نمایندگان با توجه به ارتباطی که با مجموعه خود دارند درخواستهایی در ایجاد اقسام مختلف راه دارند که باید به آن پاسخ داده شود.
وزیر راهو ترابری با بیان اینکه من اعتقاد کامل به حضور بخش خصوصی در انجام فعالیتهای این وزارتخانه دارم ، گفت: اولین اقدام که پس از ورود به حوزه وزارتی داشتم، تکمیل واگذاریها به بخش خصوصی بوده است.
وی با بیان اینکه کارهای وزارت راه با بخش خصوصی انجام میشود، ادامه داد: وزارت راه تنها به عنوان توزیع کننده بودجهها و رساندن آن به دست بخش خصوصی عمل میکند.
بهبهانی وسعت کار وزارت راه را بسیار بزرگ ارزیابی و تصریح کرد: وزارت راه از کوچکترین روستاها تا بزرگترین شهرها باید حضور داشته باشد و به ارائه خدمات بپردازد.
وی در پاسخ به اظهار خود در خصوص افزایش هجمهها گفت: دلیل به وجود آمدن فشارها این است که راه با زندگی عادی مردم در ارتباط است و بر روی آنها تاثیر میگذارد.
وزیر راه و ترابری مشکل بخش خصوصی در ارتباط با وزارت راه را کمبود نقدینگی دانست و تصریح کرد: پیمانکاران به سه دسته تقسیم میشوند به نحوی که یک دسته با توجه به توانایی مالی با اختصاص مبلغی در حدود 4 تا 5 برابر کار انجام می دهند، بخش دوم پیمانکارانی هستند با منابع محدودتر که میتوانند هم میزان با بودجه اختصاص داده شده هزینه کنند.
تشبیه برخی پیمانکاران به مغازههای بقالی
بهبهانی دسته سوم را به مغازه بقالی تشبیه کرد و افزود: دسته سوم افرادی هستند که بودجهای در اختیار نداشته و حتی بیمورد وارد این حوزه شدهاند و همواره منتظر بودجه تخصیصی برای رفع نیازهای خود هستند.
وی در خصوص راهکار حضور قوی بخش خصوصی در فعالیتهای بخش راه کشور، اظهار داشت: اگر کنسرسیومی متشکل از سرمایههای کوچک به وجود آید دیگر حتی نیازی به جذب سرمایه خارجی وجود نخواهد بود.
وزیر راه در ادامه از تلاش برای ایجاد "ال سی"های جدید در بانکها خبر داد و تصریح کرد: با ایجاد این سیستم، پیمانکاران میتوانند برای انجام پروژههای خود پول را از بانکها دریافت کرده و ما به مرور این پولها را به بانک باز خواهیم گرداند.
بهبهانی در ادامه به برنامههای وزارت راه پرداخت و در بخش ریلی، اظهار داشت: برای سال 1404 ایران باید دارای 25 هزار کیلومتر راه آهن باشد، این در حالی است که مجموع راهآهن امروز در حدود 9 هزار کیلومتر است و ما باید در طول 16 سال 16 هزار کیلومتر راهآهن بسازیم.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف نیاز به کاری بیش از مضاعف است، گفت: بودجه حال حاضر وزارت راه حداکثر برای ساخت 200 کیلومتر راهآهن در سال کافی است ولی برنامهریزی ما برای ساخت حداقل 300 کیلومتر میباشد و ما امیدواریم بتوانیم آن را تا سالی 1000 کیلومتر برسانیم.
وزیر راهو ترابری با تاکید بر اینکه نمی توان به بودجه دولتی برای رسیدن به اهداف اکتفا کرد، پشتوانه وزارت راه را بخش خصوصی دانست و اعلام کرد: در حال حاضر ساخت 3 هزار و 500 کیلومتر راه آهن در دست اجراست که هر کدام از 5 تا 95 درصد پیشرفت داشتهاند.
بهبهانی در خصوص بخش جادهای نیز گفت: در حال حاضر یکهزار و 500 کیلومتر آزادراه در حال ساخت است ضمن اینکه برنامهریزی برای همین میزان در مرحله انعقاد قرارداد وجود دارد.
وی ادامه داد: برنامهریزی وزارت راه برای ساخت حداقل 500 کیلومتر راه در سال است و امیدواریم بتوانیم آن را به 1200 کیلومتر برسانیم.
وزیر راه و ترابری در خصوص بخش هوایی اعلام کرد: اخیرا 5 فروند هواپیمای ایرباس با بیس پروازی مشهد وارد ناوگان هوایی کشور شده است.
بهبهانی تعداد ناوگان هوایی موجود را 203 فروند هواپیما اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تعداد هواپیماهای فعال در کشور 130 فروند است در حالی که در سالهای گذشته تنها 98 فروند فعال بود.
وی در خصوص محقق نشدن اهداف برنامه چهارم توسعه با بیان اینکه ضعف وزرای قبلی دلیل آن نبوده است، اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه میبایست 55 هزار میلیارد تومان برای رسیدن به اهداف پرداخت میشد، این در حالی است که تنها 50 درصد از بودجه پرداخت شده است، ضمن اینکه 48 درصد از اهداف برنامه محقق شده است.