کد خبر: ۱۰۷۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷

محمدرضا تابش از پروژه فولاد غدیر اردکان بازدید کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اقتصادی: نماینده مردم اردکان در بازدید از واحد فولاد غدیر این شهرستان از نزدیک در جریان آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای این پروژه قرار گرفت. 

به گزارش آفتاب، در ابتدای این دیدار مدیر سایت پروژه فولاد غدیر اردکان ضمن خیرمقدم به نماینده مردم اردکان از زحمات "تابش" در راستای به بهره‌برداری رسیدن این پروژه تقدیر و تشکر نمود. سپس هر یک از کارشناسان مربوطه گزارشی درخصوص بخش‌های مختلف این پروژه و روند پیشرفت کار را ارائه نمودند. 

در ادامه نماینده مردم اردکان با طرح سوالاتی درخصوص مباحث مطروحه در این پروژه از جمله نحوی تولید، زیرساخت‌ها، چگونگی جذب نیروی انسانی و دیگر موارد مربوطه خواستار ارائه گزارش از سوی مدیران این پروژه شد. 

محمدرضا تابش سپس از سایت صنعتی این پروژه بازدید کرد و از نزدیک با روند پیشرفت پروژه قرار گرفت. 

تابش همچنین در مصاحبه‌ای با واحد مرکزی خبر در اردکان، ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌ها و تلاش‌های وزرای سابق و اسبق صنایع و معادن، به صورت خاص از حمایت‌های مهندس محرابیان تقدیر نمود. 

وی همچنین از تلاش‌های مسئولان اجرایی استان از جمله استاندار یزد که قول رفع مشکل تامین آب این پروژه را داده است تشکر نمود.

نماینده مردم اردکان همچنین به همکاری سازنده مدیران شرکت برق منطقه‌ای و توزیع استان در جهت تامین برق این واحد صنعتی اشاره نمود و از تماس تلفنی خود با مدیرعامل گاز استان و قول مساعد ایشان مبنی‌بر رفع مشکل این واحد صنعتی ظرف هفته آینده خبر داد. 

تابش همچنین از خدمات مهندس فرشاد مدیر پروژه غدیر ایرانیان و همکاران ایشان در تکمیل و ساخت این پروژه تقدیر کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه و برنامه توسعه چهارم افزود: تولید فولاد کشور طبق برنامه چهارم توسعه بایستی به 28 میلیون تن در سال و طبق سند‌چشم‌انداز 20 ساله به 55 میلیون تن در سال برسد که از این میزان 10 میلیون تن بایستی صادر شود. 

تابش اهمیت پروژه غدیر را به دلیل نیاز مبرم کوره‌های قوس الکتریکی به آهن اسفنجی دانست و افزود: هم‌اکنون تنها نزدیک به 25% از نیاز کوره‌های قوس الکتریکی کشور از طریق آهن غرازه تامین شود و بقیه بایستی از طریق آهن اسفنجی باشد.

وی تاخیر 4 ماهه در اجرای چنین پروژه‌ای را معادل هدر رفتن یک سوم سرمایه‌گذاری دانست و با اشاره به بهره‌برداری رسیدن پروژه غدیر ظرف 38 ماه این امر را در نوع خود کم‌نظیر دانست. 

نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم بومی‌سازی صنعت و اهتمام و تلاش مهندسین و کارشناسان جوان منطقه نسبت به این امر، به فرآیند بازیابی پساب‌ها، غبارگیری خشک به جای مرطوب و مواردی از این دست در امر صرفه‌جویی مصرف آب در پروژه فولاد غدیر اشاره کرد که این امر را با توجه به کمبود شدید آب در منطقه امری قابل تقدیر دانست و ابراز امیدواری کرد تا دیگر طرح‌های صنعتی استان و کشور نیز از این روش به‌عنوان یک مدل الگوبرداری کنند. 

وی همچنین به دیگر اقدامات موثر در راستای بومی‌سازی صنعتی در این پروژه اشاره کرد و افزود: کار خوب دیگری که در حال انجام است این است که مهندسین پروژه غدیر ایرانیان درصددند تا از فرایند گازهای خروجی کوره‌ها جهت احداث نیروگاه برق برای تامین برق پروژه بهره بگیرند که این امر نیز می‌تواند به عنوان یک طرح پایلوت کشوری به صنعت کشور معرفی گردد که اهمیت آن کمتر از اجرای خود پروژه نیست. 

وی ابراز امیدواری کرد که در صورت پیشرفت امور به نحو مطلوب این طرح همزمان با عید سعید غدیر به بهره‌برداری برسد. 

تابش در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به تولید 7 میلیون تن در سال کنستانتره در معدن چادرملوی اردکان به مصرف 3 و نیم میلیون تن از این کنستانتره در اردکان و تبدیل آن به گندله اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این ظرفیت در استان ایجاد شود تا همه کنستانتره تولیدی در خود استان تبدیل به گندله شود و علاوه برسه واحد غدیر، ارفع و ثامن که در اردکان کار تبدیل گندله را انجام می‌دهند واحدهای صنعتی دیگر نیز در این راستا در استان به بهره‌برداری برسد تا روند توسعه استان، شکل سریع‌تری به خود بگیرد. 

منتخب مردم اردکان در خانه ملت در بخش دیگری از صحبت‌های خود سرمایه‌گذاری این واحد را 97 میلیون یورو با اشتغال‌زایی 120 و 2000 نفری مستقیم و غیر مستقیم دانست. 

وی با تاکید بر لزوم شناسایی و آموزش نیروهای مستعد بومی در جهت نقش‌آفرینی در صنایع شهرستان، به برگزاری دوره آموزشی نیروهای مورد نیاز در این پروژه که نزدیک به 70 درصد آمار را پرسنل بومی تشکیل می‌دهند اشاره نمود. 

تابش همچنین به کارکرد مهندسی معکوس در رقم خوردن فرایند ساخت تجهیزات در داخل کشور و نقش آن در خودکفایی و کمرنگ شدن وابستگی به خارج از کشور تاکید کرد. 

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس بر لزوم پافشاری و برنامه‌ریزی صحیح در جهت نیل به اهداف توسعه متوازن و پایدار منطقه و شهرستان اردکان تاکید کرد و در همین راستا خواستار رعایت کلیه مسائل زیست محیطی جهت به حداقل رساندن آلودگی‌های محیط زیستی و آلودگی‌های محیط زیستی در این پروژه و دیگر طرح‌های صنعتی مشابه شد. 

وی همچنین از شرکت ایرتیک به‌عنوان پیمانکار اصلی پروژه انتقاد کرد و خواستار فعالیت بیشتر این شرکت در جهت عدم ایجاد وقفه در تکمیل و به بهره برداری رسیدن آن شد. 

تابش در پایان استراتژی توسعه استان را استفاده از ظرفیت مواهب طبیعی موجود در منطقه و ایجاد ساز و کاری مناسب جهت بخشیدن ارزش افزوده به این مواهب در راستای توسعه استان و بهره‌مندی مردم از ثمره واقعی توسعه متوازن و پایدار دانست و ابراز امیدواری کرد تا روزی شاهد باشیم که نمامی مواد خام استحصال شده در استان در خود استان یزد تبدیل به ارزش افزوده و تولید صنعتی مناسب شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین