کد خبر: ۱۱۱۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶
انتقاد از عملکرد وزارت علوم؛

ایران دارای مقام اول فرار مغزهاست

آمار فرار مغزها از کشور رو به‌فزونی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موضوع هوافضا موضوع به ذات مهمی است، به‌خصوص با توجه به نقش آن در آینده، از اهمیت مضاعف برخوردار است. 

دکتر نصیری قیداری نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: توجه کشورهای پیشرفته به فضا نشان دهنده آن است که این رشته در آینده حرف اول را در حوزه علم و فناوری خواهد زد. پیش بینی می‌شود که مسائل مربوط به فضا چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی از موضوعات پر اهمیت سیاست‌گذاران دنیا در آغاز هزاره سوم باشد.

به گزارش تابناک، این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: اگر سازمان هوافضا گمان می‌کند مستقل از دانشگاه و نهادهای پژوهشی می‌تواند در این حوزه به تنهایی قدم‌های موثری بردارد، این تفکر درستی نیست و لازمه این امر این است که با دانشگاه‌ها که امکانات بالقوه پژوهش را به دلیل داشتن مقاطع تحصیلات تکمیلی و آزمایشگاه‌های مجهز و داشتن علم فضا، دارند ارتباط موثری برقرار شود.

این استاد فیزیک دانشگاه با اشارهبه پتانسیل‌های بالقوه کشور در حوزه علم نجوم، اظهار داشت: دانشجویان و دانشگاهیان و اساتید ما بارها نشان داده‌اند که اگر حمایت مختصری از آنها شود ارزش افزوده پژوهش‌های آنها قابل توجه است. با وجود اینکه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی تفاوت فاحشی با آنچه در برنامه چهارم پیش‌بینی شده، دارد اما محققین دانشگاهی همت کردند و در برخی حوزه ها جایگاه اول را در منطقه داریم و با توجه به شتابی که دانشگاه‌های ما در این زمینه دارند به زودی مقام اول را در تمام زمینه‌های علمی به‌دست خواهیم آورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه از عملکرد وزارت علوم رضایت نداریم، گفت: ما هر چیزی نداشته باشم از طریق پژوهش و تحقیق می‌توانیم آن را به‌دست آوریم، ولی اگر تولید علم و تحقیق را نداشته باشیم حتی منابع و مخازن دنیا نیز در اختیار داشته باشیم در عصر علم و فنآوری نمی‌توانیم با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم. متاسفانه گاهی در این زمینه بدسلیقگی‌هایی صورت می‌گیرد و انگیزه تحصیل را در دانشجویان و دانشگاه‌ها پایین می‌آورد و شاهد این امر فرار مغزها از کشور است که آمار آن رو به‌فزونی است و به ما اخطار می‌دهد که روال‌مان را در حفظ و حراست از نیروهای نخبه کشور عوض کنیم و با بکار بردن الفاظ تند و با برخورد بتونی با دانشمندان و نخبگان پرهیز شود.

نصیری در ادامه تاکید کرد: بر اساس آمار کشور ایران مقام اول را در فرار مغزها داشته است و این زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و انتظار این است که نظام جمهوری اسلامی نظامی باشد که نخبگان دنیا به سوی آن سرازیر شوند همانگونه که در سالیان دور اینگونه بوده و بسیاری از کشورهای شرق و غرب در مرکز علم و دانش آن دوران علم می‌آموختند این انتظار وجود دارد که در این راه گام برداریم نه اینکه شاهد فرار مغزها باشیم.

به گزارش آفتاب، وزیر علوم گفت: موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغزها جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست.

کامران دانشجو در جلسه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این استان گفت: موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغزها جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست و مطرح کردن این موضوع، توهین به مجموعه‌های داخلی است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشگاهیان اردبیل، مطرح کردن فرار مغزها را جوسازی و بر اساس جهالت و یا غرض‌ورزی توصیف کرد و با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: ۸۰ درصد این‌ها در مقطع کارشناسی و در کشورهایی مشغول به تحصیل هستند که از مرتبه علمی پایین‌تری نسبت به ایران برخوردارند.

دانشجو در ادامه افزود: در سال‌های پس از انقلاب ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان بورسیه به کشورهای خارجی برای تحصیل اعزام شده اند که تنها ۴۰۰ نفر از آنها به کشور باز نگشته‌اند و ما بقی که از نخبگان ایران محسوب می‌شوند به کشور بازگشته و به تدریس و کارهای علمی و پژوهشی مشغول هستند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین