کد خبر: ۱۱۱۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴
گزارش جدید "خبرنگاران بدون مرز" از رده‌بندی آزادی مطبوعات در جهان؛

ایران در میان 10 کشور دارای بدترین وضعیت برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران

وضعیت کشورهای اتحادیه اروپا بدتر شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روسیه که از نظر این گزارش سیاست محدودیت آزادی بیان همچنان ادامه دارد جایگاه 140 جدول را به خود اختصاص داده و چین نیز در میان 10 کشور آخر جهان از نظر آزادی بیان در جایگاه 171 نشسته است. 

سازمان خبرنگاران بدون مرز که مقر آن در پاریس قرار دار گزارش جدید خود از وضعیت آزادی رسانه‌ها در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرد.

در این گزارش که از سال 2002 همه ساله منتشر می‌شود وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در 178 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش برای نخستین‌بار در 8 سال گذشته نام کوبا از 10 کشور آخر در این لیست خارج شده و این مسأله به دلیل آزادی 14 روزنامه‌نگار و 22 فعال حقوق بشر در تابستان سال جاری میلادی از سوی دولت کمونیستی بوده است.
 
با این حال گزارش خبرنگاران بدون مرز می‌افزاید که دولت کوبا همچنان برای سانسور به رسانه‌ها فشار می‌آورد و فعالان سیاسی مخالف را تحت فشار می‌گذارد.

در این گزارش وضعیت کشورهای اتحادیه اروپا نیز بدتر شده و با وجودی که 6 کشور شمال اروپا ( فنلاند، ایسلند، هلند، نروژ، سوئد، سوییس ) جزء 6 کشور نخست جهان در زمینه آزادی رسانه ذکر شده اما وضعیت کشورهایی چون ایتالیا (رتبه 49)، رومانی(رتبه 52) و یونان (رتبه 70) در رده‌بندی امسال سقوط کرده است.

از میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در این لیست تنها نام 13 کشور در میان 20 کشور نخست دنیا در زمینه آزادی مطبوعات و رسانه‌ها ذکر شده است.

سازمان خبرنگاران بدون مرز همچنین از 10 کشور کره شمالی، چین، یمن، ایران، ترکمنستان، میانمار، اریتره، سودان، سوریه و رواندا به عنوان 10 کشوری که در آنها وضعیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در بدترین شرایط قرار دارد، نام برده است.

این گزارش همچنین از دولت چین خواسته تا لیو ژیابائو ناراضی سیاسی چینی و برنده نوبل صلح سال 2010 را از زندان آزاد کند.
 
در این گزارش وضعیت 4 کشور کمونیستی آسیایی (کره شمالی =177، چین =171، ویتنام = 165 و لائوس = 168 ) در میان 15 کشور آخر لیست ذکر شده است.

در این گزارش همچنین وضعیت آزادی رسانه‌ها در 4 کشور رو به ظهور جهان (چین، هند، برزیل و روسیه) مورد توجه قرار گرفته است.

در مورد برزیل با توجه به تغییرات مثبت قوانین در این کشور در مورد آزادی رسانه‌ها این کشور 12 پله ارتقا پیدا کرده و جایگاه 58 جدول را به خود اختصاص داده است، هند در این جدول به دلیل ناآرامی‌های کشمیر 17 پله سقوط کرده و در جایگاه 122 قرار گرفته است.

روسیه که از نظر این گزارش سیاست محدودیت آزادی بیان همچنان ادامه دارد جایگاه 140 جدول را به خود اختصاص داده و چین نیز در میان 10 کشور آخر جهان از نظر آزادی بیان در جایگاه 171 نشسته است.

در این گزارش همچنین با اشاره به ناآرامی‌های سال جاری در تایلند و اعمال محدودیت‌ها و فشارهای دولتی علیه حرکت اعتراضی "پیراهن قرمزها" آمده که این کشور 23 پله سقوط کرده و در جایگاه 153 قرار گرفته است.

در فیلیپین به دلیل کشته شدن 30 خبرنگار در نوامبر سال گذشته میلادی در جریان انتخابات رتبه این کشور 34 پله سقوط کرده و در جایگاه 156 قرار گرفته است.

در این گزارش برای چهارمین بار متوالی جایگاه اریتره در قعر جدول و در رتبه 178 قرار گرفته است
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۸
0
0
کاری ندارد لیست را سرو ته کرده و بخوانید آنوقت به همراه سودان و اریتره و یمن و سوریه و رواندا و میانمار می شویم آزادترین کشورها. درسته کمی خنده داره ولی خیلی زحمتش کمتر از این همه ... .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین