کد خبر: ۱۱۲۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵

واسلاو هاول برنده جایزه «کافکا» شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ واسلاو هاول آثار بسیار زیادی در زمینه نمایشنامه نویسی خلق کرده است که از خیلی جهات بر روی ادبیات چک و اروپا و جهان تأثیر داشته است. 

واسلاو هاول، نمایشنامه نویس و رئیس‌جمهور سابق چک، برای نوشتن نمایشنامه‌ها و مقالاتش برنده جایزه ادبی «فرانتس کافکا» شد. 

هیأت داوری 9 نفره این جایزه به طور سالیانه توسط «انجمن فرانتس کافکا» اهدا می‌شود، هاول را از بین 14 نویسنده نامزد، به عنوان دهمین برنده جایزه 10 هزار دلاری فرانتس کافکا معرفی کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه انجمن فرانتس کافکا در بیانیه ای گفت: "واسلاو هاول آثار بسیار زیادی در زمینه نمایشنامه نویسی خلق کرده است که از خیلی جهات بر روی ادبیات چک و اروپا و جهان تأثیر داشته است.

«اولدریش کرال» از اعضای هیأت داوری گفت جایزه فراتس کافکا به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که معاصر باشند و آثار شان بدون توجه به ملیت شان برای خوانندگان سر تا سر جهان جذابیت داشته باشد. 

فیلیپ راث (آمریکایی)، هارولد پینتر (بریتانیایی)، هاروکی موراکامی (ژاپنی)، ییو بونیفوی (شاعر فرانسوی)، و ییوان کلیما و آرنوست لوستینگ (چک) از برندگان دوره های قبل جایزه فرانتس کافکا بوده اند. هاول 74 ساله در رژیم کمونیستی که از سال 1948 تا 1989 بر چکسلواکی حکم می راند، یک مخالف بود. او قهرمان «انقلاب مخملی» سال 1989 بود که باعث سرنگونی رژیم کمونیستی حاکم بر چکسلواکی شد. هاول در سال 1989 به عنوان رییس جمهور چکسلواکی و پس از آن رئیس‌جمهور کشور چک که در سال 1993 شکل گرفت، شد. او 10 سال این عنوان را در اختیار داشت. هاول نویسنده چندین کتاب از جمله «نامه هایی به اولگا» (1983) و «گاردن پارتی» (1963) است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین