کد خبر: ۱۱۶۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲

قائم مقام آموزش و پرورش: زندانبانی یک عبادت بزرگ است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رحیمی بیان داشت: طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی زندان عادل آباد شیراز می‌تواند الگوی سایر زندان‌های کشور قرار گیرد چراکه این برنامه‌ها در هیچ‌یک از زندان‌های کشور با توجه به بازدیدهایی که داشته‌ام، مشاهده نشده است. 

قائم مقام وزارت آموزش پرورش گفت: شغل زندانبانی بسیار حساس و با ارزش است و در کنار معلمی قرار می‌گیرد.

جلال رحیمی بعد از ظهر پنجشنبه در بازدید از کانون اصلاح و تربیت و زندان مرکزی شیراز اظهار داشت: زندانبانی آن‌قدر حساس بوده که افراد طرد شده جامعه را با برنامه‌های اصلاحی و تربیتی به جامعه باز می‌گرداند که این بسیار مهم است.

وی افزود: فضای آموزشی و معنوی در کانون اصلاح و تربیت نباید نادیده گرفته شود چراکه عدم وجود فضای آموزشی اثرات ناخوشایندی برای جامعه در پی دارد.

رحیمی ادامه داد: مشاوره با این قشر آسیب‌پذیر جامعه که زیر 18 سال نیز هستند بسیار مهم است و باید به صورت موردی و چهره به چهره انجام گیرد.

قائم مقام وزرات آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اثربخشی برنامه‌های آموزشی در بین مهرجویان زیر 18 سال، حضور چهره‌های علمی و اثرگذار استان فارس در کانون را مؤثر دانست.

رحیمی افزود: آموزش و پرورش در زمینه تعامل سازنده با سازمان زندان‌ها نظر مساعدی دارد.

وی گفت: در حوزه تعلیم و تربیت و مدرسه قرآنی اقدام‌های شایانی صورت پذیرفته است که خستگی روحی و جسمی را از تن هر بازدید کننده‌ای بیرون می‌آورد.

رحیمی بیان داشت: طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی زندان عادل آباد شیراز می‌تواند الگوی سایر زندان‌های کشور قرار گیرد چراکه این برنامه‌ها در هیچ‌یک از زندان‌های کشور با توجه به بازدیدهایی که داشته‌ام، مشاهده نشده است.

در ادامه این بازدید مدیرکل زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان فارس نیز گفت: حضور مشاوران آموزش و پرورش در کانون اصلاح و تربیت ضروری است.

ناصر جعفرقلی اظهار داشت: طی یک برنامه مدون منبعد مهرجویان زیر 18 سال می‌توانند پس از پایان یافتن دوران حبس در مدارس روزانه دولتی، ادامه تحصیل دهند.

مدیرکل زندان‌های فارس با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط بین آموزش و جرم افراد ابراز داشت: بیش از 80 درصد کسانی که از مدارس اخراج شده و یا از محیط آموزشی فاصله می‌گیرند به سمت جرم و خطا هدایت می‌شوند.

وی اضافه کرد: 65درصد از کسانی که در زندان‌ها محبوس هستند، در مقطع راهنمایی مدرسه را رها کرده‌اند که این آمار بیانگر ارتباط معنادار بین جرم و سواد افراد است.

مقام ارشد زندان‌های استان فارس ادامه داد: کسانی که با آموزش و پرورش ارتباط دارند کمتر مرتکب جرم می‌شوند بنابراین باید در این مورد سرمایه‌گذاری بیشتری شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: به منظور کاهش جرم در جامعه، به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود که به‌طور مشترک فضای آموزشی ایجاد کنیم تا دانش‌آموزانی که در مدارس عادی نگهداری آنها مشکل است و اخراج می‌شوند در این مدرسه به فعالیت آموزشی خود ادامه دهند تا از فضای آموزشی فاصله نگیرند و به سمت خطا هدایت نشوند.
جعفرقلی همچنین شرکت افراد در کلاس‌های آموزشی را برای افزایش جامعه‌پذیری افراد مؤثر دانست.

وی همچنین به مدرسه ویژه بزرگ‌سالان در زندان مرکزی شیراز نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل ماندگاری این افراد در زندان‌ها که به طور معمول بیش از شش ماه در زندان به سر می‌برند کلاس‌های آموزشی به صورت منظم در این مرکز برگزار می‌شود.

جعفرقلی افزود: جرایم بسیاری بودند که اثرات و هزینه‌های سنگینی بر روح و روان جامعه گذاشتند، بنابراین برای جلوگیری از این هزینه‌های جبران ناپذیر، باید در بحث آموزش سرمایه‌گذاری بیشتری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین