کد خبر: ۱۱۶۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۱
محمدحسن غفوری‎فرد:

دولت هم نمی‌داند برای هدفمند کردن یارانه‌ها چه می‌خواهد بکند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدحسن غفوری‎فرد بی اطلاعی مجلس از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏‌ها را ناشی از بی‎اطلاعی خود دولت از این اقدام دانست!

این نماینده تهران در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا نمایندگان از نظر دولت نامحرمند که از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیزی نمی‏‌دانند، گفت: این به شیوه رفتار متفاوت آقای احمدی‌‏نژاد به نسبت رؤسای‌جمهور گذشته برمی‎گردد و به نظر من به معنی محرم ندانستن مجلس و یا مقابله با نمایندگان نیست.

وی افزود: ایشان بر این باورند که باید مسائل را مستقیماً با مردم در میان بگذارند که البته این با عرف قبلی فاصله دارد. این سبک ایشان است دیگر. البته در مورد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏ها به نظر می‏رسد که خود دولت هم دقیقاً نمی‏داند که چه می‏خواهد بکند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به روند تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‏ ها در مجلس، اظهار داشت: ما تصویب کردیم که دولت در سال اول اجرا باید بین ۱۰هزار تا بیست هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و منظور هم این بود که این درآمد را در ۱۲ ماه کسب کند. اما دولت خواست که دستش برای زمان اجرا باز باشد و مجلس هم برای همراهی با دولت موافقت کرد اما دولت در نیمه پایانی سال هم این قانون را اجرا نکرد و به نظر می‎رسد که آن را در سه ماه آخرسال می‏ خواهد اجرا کند.

غفوری‎فرد ادامه داد: این در حالی است که ما معتقدیم به این ترتیب فشار زیادی در قبال افزایش قیمت حامل‏ های انرژی به مردم وارد می‌شود. مثلاً اگر از اول سال بنزین لیتری ۳۰۰ تومان می شد، برای مردم قابل پرداخت‌تر بود تا اینکه یکباره در آخر سال آن را لیتری ۸۰۰ تومان اعلام کنند. به این ترتیب یکباره شوک تورمی زیادی ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، احمدی‌نژاد معتقد است که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‎ها، تورم‌زدایی خواهد شد. چون از نظر ایشان، نقدینگی مهمترین عامل تورم است و با افزایش قیمت حامل‏های انرژی می‏توان این نقدینگی را جمع کرد. اما اقتصاددانان نظر دیگری دارند و معتقدند که با افزایش قیمت حامل‏های انرژی و افزایش قیمت دیگر کالاها به تبع آن، تورم در کوتاه مدت رشد خواهد یافت و یا به بیان بعضی از اقتصاد دانان دولت، که نمی‌خواهند از لفظ تورم استفاده کنند، شاهد یک جهش قیمت ها خواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین