کد خبر: ۱۲۱۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۰
سنت‌شکنی بازار اجاره‌بها در فصلی غیرمتعارف

افزایش 20 درصدی نرخ اجاره‌بها

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: افزایش 20 درصدی نرخ اجاره‌بها رونق کسب‌وکار را به بنگاه‌های ملکی بازگرداند. 

پس از چند سال رکود در بازار مسکن، بازار اجاره‌بها سنت‌شکنی کرد و در فصلی غیرمتعارف با رشد قیمتی مواجه شد. 

افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن در این فصل طی 30 سال اخیر در بازار مسکن کشور بی‌سابقه اعلام شده است؛ به گونه‌ای که تحلیل‌گران می‌گویند اجاره‌بها سیب گرانی را گاز زده است. 

هنوز حدود یک ماه به سال جدید و چند ماه به بازار نقل و انتقالات خانه مانده که رشد فزاینده نرخ اجاره‌بها همه دست‌اندرکاران بخش مسکن و به ویژه خانواده‌هایی که توان اجاره بالاتر را ندارند شوکه کرده است. 

«برخی از مالکان نرخ اجاره ملک خود را افزایش دادند و عدم تمایل مالکین به دریافت ودیعه باعث شده تا اجاره‌بها نسبت به سال گذشته تلاطمی شدید را احساس کند.» 

این گفته یکی از مشاورین املاک بود که معتقد است تغییر رفتار مالکان در بازار اجاره‌بها باعث افزایش قیمت نرخ اجاره‌بها شده است و علت آن این است که دیگر سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر برای مالکان مطلوب نیست. 

برخی اعتقاد دارند به دلیل عدم امنیت در سرمایه‌گذاری سایر بخش‌های اقتصادی، مسکن همچنان به‌عنوان یک بخش بسیار مهم و تاثیرگذار در ثبات مالی سرمایه‌گذاران ایفای نقش می‌کند و به همین خاطر مالکان در این بخش در حال حاضر ترجیح می‌دهند که به جای دریافت رهن بیشتر فقط میزان اجاره را افزایش دهند. 

لذا بار دیگر بخش مسکن این بار در حوزه اجاره خبرساز شده و با هجوم مالکان به این بخش برای درآمد بیشتر رشد تصاعدی نرخ اجاره‌بها به وقوع پیوسته است. 

این پیام‌ها در حالی در بازار اجاره‌بها به گوش می‌رسد که برنامه‌ریزان اقتصادی دولت گویا از مدت‌ها پیش کابوس جهش قیمت اجاره‌بها را می‌دانستند لذا وزیر مسکن در تابستان سال‌جاری از دستورالعمل تعیین تعرفه نرخ اجاره‌بها خبر داد.
موضوعی که علاوه بر تعجب کارشناسان آنها را نیز به واکنش واداشت و به شدت از این موضوع انتقاد کردند. 

صاحب‌نظران مسائل پولی با اشاره به اینکه تغییر رفتار مالکان در بازار اجاره مسکن ریشه در سیاست‌های اشتباه پولی دارد، معتقدند که گرایش شدید مالکان به کاهش ودیعه و افزایش تمایل آنها به دریافت اجاره باعث شده تا نرخ تورم نیز با روند نامحسوسی با افزایش مواجه باشد. 

کارشناسان اعتقاد دارند کاهش دستوری سود سپرده‌ها به کاهش واقعی سود تسهیلات منجر نشده و بر همین اساس اصرار بر این تصمیم خطاست و به ویژه آنکه عوارض آن دامن گیر بازار مسکن به خصوص بازار اجاره بها شده است. 

درحال حاضر، نرخ رهن هر واحد آپارتمان 40 تا70متری در منطقه نارمک بین 15 تا 30 میلیون تومان است که در مقایسه با سال گذشته در همین فصل 20 درصد با افزایش مواجه شده است. 

هر واحد آپارتمان 40تا 60 متری در منطقه پونک بین 30 تا 35میلیون تومان رهن داده می‌شود. 

در مناطق جنوبی تهران و از خیابان انقلاب به پایین نیز آپارتمان‌ها در متراژ های گوناگون بین 10 تا 15 میلیون تومان رهن داده می‌شوند. 

در شمال تهران و در مناطق ونک، تجریش نرخ رهن آپارتمانهای 40تا 70 متری از40 تا 60 میلیون تومان است. 

در قیطریه و نیاوران نیز رهن آپارتمان 40 تا 80 متری بیش از 70 میلیون تومان است. 

گزارش از علی پیرولی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین