کد خبر: ۱۲۷۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۰

سردشت نفس نمی‌کشد؛ دیروز گازهای شیمیایی، امروز ریزگردهای عربی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: امروز مصدومان گازهای شیمیایی و 80 هزار هکتار جنگل بلوط و 30 هزار هکتار مرتع در سردشت جولانگاه ذرات خاک موسوم به ریزگردهای عربی شده‌اند، درختانی که تنها محافظ مردمان رنجور و مصدوم این دیار بوده، اما اکنون روزنه‌های حیات بخش آنها گرد و غبار بیابان‌های عربی را جذب می‌کنند.

طی روز جاری مردم و جانبازان شیمیایی سردشت با وجود همه مشکلات ریوی و تنفسی مجبور به استنشاق هوای آلوده شده‌اند که بر اساس اعلام رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت میزان آلودگی هوای این شهرستان در روز یکشنبه خطرناک است. 

رزاق حسن‌پور افزود: بر اساس شاخص کیفیت هوا، میزان آلودگی هوا در سردشت به 562 میکروگرم بر مترمکعب رسیده که میانگین آن 487 است.

این مسئول با اشاره به اینکه جانبازان شیمیایی، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی باید ضمن استفاده از ماسک فقط برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شوند، اظهار داشت: وقوع این پدیده وضعیت خطرناکی را در این شهرستان ایجاد کرده است.

رئیس اداره هواشناسی سردشت نیز به خبرنگار مهر گفت: پدیده گرد و غبار میزان دید را در این شهرستان به 700 متر کاهش داده است.

رحیم مسرور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های هوا شناسی این پدیده تا روز دوشنبه فردا در این شهرستان ادامه خواهد داشت.

در این میان در حالیکه مصدومان سردشت ۲۲سال از درد ناشی از بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق رنج می‌برند، هجوم توده هوای غبار آلود از کشورهای عربی درد مضاعفی بر سرفه‌های خشک مصدومان افزوده و با توجه به نبود امکانات و کلینیک‌های تخصصی آنها در مقابله با این ریزگردها بی‌دفاع مانده‌اند.

گرد و غبار بار دیگر میهمان آسمان مهاباد شد 

موجی از گرد و غبار و ریزگردها برای چندمین بار در طول یک ماه اخیر آسمان شهر مهاباد را در روز یکشنبه فرا گرفت. 

بروز این پدیده در مهاباد از اولین دقایق روز یکشنبه باعث شد تا عده‌ای از شهروندان برای مقابله با مشکلات ناشی از گرد و غبار موجود در هوا، در سطح شهر از ماسک‌های طبی استفاده می‌کنند.

وجود گرد و غبار شدید در آسمان مهاباد منجر به کاهش تردد شهروندان در شهر شده و بیشتر شهروندان به ویژه بیماران قلبی، ریوی، آسمی و نیز افراد سالخورده را که بیش از سایرین در معرض خطر هستند، خانه‌نشین کرد.

غلظت بالای گرد و غبار همچنین میزان دید افقی را کاهش داده و موجب بروز مشکلاتی برای تردد مردم به ویژه در محورهای مواصلاتی شد.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد در این خصوص به خبرنگاران گفت: بروز این پدیده ناشی از نفوذ یک جبهه گرد و غبار از غرب و از جانب عراق به خاک کشور است.

اسماعیل خوشخو افزود: این پدیده تا اواخر امروز در این منطقه حاکم بوده و به تدریج این منطقه را ترک خواهد کرد. شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

این وضعیت در حالی است که طی هفته گذشته مردم شهر ارومیه و 11 شهر آذربایجان غربی در حالی میزبان ریزگردهای عربی ناشی از وزش باد شدید بودند که میزان آلودگی 60 برابر بیشتر از شرایط معمولی و 20 برابر بیش از حد استاندارد است.

هجوم ریزگردهای عربی به شهرهای آذربایجان غربی طی این مدت منجر به تعطیلی تمامی مدارس سطح استان، بروز بیماری‌های مختلف و وارد آمدن آسیب‌های جدی به محیط زیست شد.

هجوم ریزگردهای موسوم به عربی عمدتا از مناطق غرب و جنوب غرب کشور و آمادگی مردم جهت کاهش آسیب‌های ناشی از آن، به عادت روزانه زندگی اجتماعی تبدیل شده و مردم آذربایجان غربی ناچار به استشمام هوایی با طعم خاک بوده و مسئولان مردم به خصوص بیماران ریوی و تنفسی را به ماندن در منزل توصیه می‌کنند.

100 روز آلودگی در آذربایجان غربی 

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان با اشاره به اینکه پدیده ریزگردهای عربی حاوی ذرات ریز سمی هواست، افزود: آذربایجان غربی به طور متوسط 100 روز در سال با پدیده ریزگرد مواجه بوده و طی 40 روز در سال شاخص psi هوای استان به بیش از حد استاندارد رسیده و از این 40 روز هوای ناسالم چهار روز برای تمام آحاد جامعه مضر است.

حسن عباس‌نژاد ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرهای بزرگ آذربایجان غربی به ویژه در شهر ارومیه را از جمله راهکارهایی کاهش اثرات منفی بروز پدیده ریزگردهای عربی دانست و افزود: همچنین اجرای این طرح منجر به مهار پدیده ریزگردها و کاهش میزان دی ‌اکسید کربن و گازهای گلخانه‌‌ای در استان می‌شود.

ریزگردها منشاء داخلی هم دارد! 

وی از مشارکت و همکاری بین ایران و عراق در راستای کاهش بروز این پدیده مخرب زیست محیطی خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این توافقات مقرر شده یک میلیون هکتار از اراضی کویری و بایر کشور عراق مالچ‌پاشی شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین در ادامه سخنان خود عدم ایجاد کمربند سبز در رشته کوه‌ها، استفاده بی‌رویه از پوشش‌های گیاهی، کاهش میزان نزولات جوی در فصول مختلف سال را عامل اصلی بروز خشکسالی در تالاب‌ها و فرسایش خاک و در نتیجه بروز گرد و غبار عنوان کرد.

تا کنون برای ارائه راهکارهای عملی مقابله با ریزگردهای عربی همایش‌های علمی متعدد برگزار و تفاهمنامه‌های همکاری بین کشورهای منطقه طی سال گذشته به امضا رسیده که متاسفانه با این وجود هنوز مردم، محیط زیست و حیات وحش بویژه در استان‌های شمالغرب، غرب و جنوب غربی کشور قربانیان این پدیده هستند.

نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی سالجاری با اختصاص یک هزار میلیارد ریال برای کنترل و مقابله با ریزگردهای عربی در بودجه سال 90 موافقت کرده‌اند که امید می‌رود مسئولان با اجرای طرح‌های مطالعاتی این معضل زیست‌ محیطی را رفع کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین