کد خبر: ۱۳۰۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷

سه راه حل کویت برای بسته شدن تنگه هرمز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام ارشد در شرکت ملی نفت کویت گفته است که مقامات این کشور در حال بررسی راه‌حل‌هایی برای جایگزینی تنگه هرمز در زمینه صادرات نفت خام هستند.

به گزارش سایت خبری المباشر کویت، این مقام مسئول با اشاره به تهدیدات مستمر مقامات ایرانی درباره بستن تنگه هرمز گفت: در حال بررسی راه‌های جایگزینی برای انتقال نفت کویت به بازارهای جهانی بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز هستیم.

این مقام ارشد افزود: در صورت بسته شدن تنگه هرمز، بهای نفت به شدت افزایش می‌یابد و به قیمتی خیالی خواهد رسید.

هم اکنون حدود 40 درصد از انتقال نفت جهان از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد.

این مقام کویتی اضافه کرد: هم اکنون سه راه حل برای انتقال نفت کویت بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز اندیشیده شده است. نخستین راه حل، انتقال نفت کویت به عمان از طریق خط لوله است.

عمان و امارات تنها کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که علاوه بر داشتن ساحل در خلیج فارس، در دریای عمان نیز ساحل دارند. با انتقال نفت کویت به عمان، می‌توان از این طریق نفت کویت را از طریق بنادر عمان در دریای عمان به بازارهای جهانی صادر کرد.

راه دوم نیز انتقال نفت کویت به بندر "ینبع" عربستان سعودی است که از این طریق می‌توان آن را به دریای سرخ منتقل کرد.

راه سوم هم انتقال نفت کویت به بندر "خورفکان" امارات با استفاده از خودروهای ویژه حمل نفت است تا از آنجا به وسیله خط لوله به عمان منتقل شوند.

این مقام ارشد شرکت نفت کویت تاکید کرده است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اجازه نخواهند داد تنگه هرمز بسته شود چرا که با افزایش قیمت نفت، به صورت مستقیم، این کشورها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. تنگه هرمز شریان اصلی انتقال نفت در جهان به شمار می‌رود.

پیش از این نیز رسانه‌های کویت اعلام کرده بودند این کشور در حال ساخت انبارهای نفت خام در کره جنوبی و دیگر مناطق جنوب شرق آسیاست تا در صورت بسته شدن تنگه هرمز، مشتریان نفت کویت از طریق این انبارها، نفت خام مورد نیاز خود را تامین کنند.

کویت حدود دو و نیم میلیون در روز نفت خام تولید می‌کند.

امارات هم در اندیشه صادرات نفت خام بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز در حال احداث خط لوله‌ای برای انتقال نفت خام میان دو کرانه تنگه هرمز تا بارگیری نفت خام امارات توسط نفت‌کش‌ها در یکی از بنادر امارات در ساحل دریای عمان صورت بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین